وزیر راه و شهرسازی خبر داد

عبور حجم ترانزیت کالا از 20 میلیون تن

در آخرین روزهای فعالیت دولت سیزدهم اهداف مختلفی که در ابتدای دولت برنامه‌ریزی شده بود در حال به وقوع پیوستن است. در روزهای اخیر با گشایش سفارت آذربایجان در کشور، مسیری دیگر در راه دستیابی به رشد ارتباطات با این کشورهمسایه گشوده شد. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بازگشایی سفارت آذربایجان، گفت: احداث گذرگاه دوم ترانزیتی با کشور آذربایجان سبب رشد قابل توجهی در بخش تجارت و ترانزیت کالا شد. وزیر راه و شهرسازی درباره بازگشایی سفارت آذربایجان در دولت سیزدهم اظهار کرد: به دلیل مشکلی که در یک ونیم سال گذشته رخ داده بود، این سفارت تعطیل شده بود. برهمین اساس یکی از کارهای اصلی ما در کمیسیون مشترک همکاری ایران و جمهوری آذربایجان، بازگشایی این سفارت بود که با پیگیری‌های انجام شده این سفارت بازگشایی شد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقداماتی که در حوزه ترانزیتی با کشور آذربایجان انجام شده است، یادآور شد: احداث گذرگاه دوم ترانزیتی با کشور آذربایجان سبب رشد قابل توجهی در بخش تجارت و ترانزیت کالا شد که نسبت به مدت مشابه در سال قبل در ترانزیت کالا در بخش جاده‌ای رشد ۷۰ درصدی را شاهد هستیم.

ترانزیت کالا از ایران از۲۰ میلیون تن عبور خواهد کرد
بذرپاش خاطرنشان کرد: براساس برنامه هفتم که صادرات ۱۶ میلیون تن کالا به صورت ترانزیت هدفگذاری شده است، اگر این مسیر ادامه یابد، میزان ترانزیت کالا از۲۰ میلیون تن هم عبور خواهد کرد و یک رکورد تازه در ترانزیت کالا در کشور ثبت می‌شود. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات مهم وزارتخانه در بخش حمل و نقل، پویش کاج (کاهش حوادث جاده‌ای) است که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شده است و اثرات آن در برنامه اجرایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به‌عنوان یکی از سازمان‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی نمایان است. وزیر راه و شهرسازی همچنین در حاشیه جلسه هیأت دولت از افتتاح ترمینال فرودگاه‌های رامسر و ایلام در دو هفته آینده خبر داد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه به عملیات بزرگ حج ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: عملیات حج در چند روز گذشته به پایان رسید و بیش از ۸۷ هزار زائر ازعربستان به کشور بازگشتند که از تمامی دست‌اندرکاران این بخش کمال تشکر را دارم.

تعیین نرخ بلیت هواپیما برای سفرهای اربعین
وی در پاسخ به سؤالی درباره سفرهای اربعین حسینی و نرخ بلیت‌ها در این ایام توضیح داد: برای اربعین نرخ‌گذاری انجام خواهیم داد و هر شرکتی همکاری نکند اجازه پرواز نخواهد داشت. بذرپاش توصیه کرد مردم برای سهولت در سفرهای اربعین، بلیت‌های سفر را به شکل رفت و برگشتی تهیه کنند تا مشکلات کمتری را در هنگام بازگشت از فرودگاه نجف و بغداد متحمل شوند.
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود از تکمیل و بهره‌برداری از۴۰ کیلومتر باقی‌مانده مسیر دو خطه ریلی اهواز و اندیمشک در روزهای آینده خبر داد. بذرپاش گفت: دو خطه شدن خط ریلی اهواز-اندیمشک که طول کلی آن ۱۱۰ کیلومتر است، ۷۰ کیلومتر آن در زمان حیات شهیدجمهور بهره‌برداری و افتتاح شد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: باقی‌مانده مسیر دو خطه ریلی اهواز-اندیمشک به طول ۴۰ کیلومتر به ارزش ۳ هزار میلیاردتومان در روزهای آینده افتتاح خواهد شد.

تکمیل راه‌آهن اردبیل-میانه تا پایان تابستان و راه‌آهن چابهار- زاهدان تا پایان سال
بذرپاش در ادامه از تزریق منابع مالی به پروژه‌های ریلی و سرعت گرفتن این پروژه‌ها خبر داد و گفت: پروژه چابهار به زاهدان تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و پروژه اردبیل-میانه نیز تا آخر تابستان به شبکه ریلی می‌پیوندد.
وی ادامه داد: پروژه ریلی شلمچه-بصره نیز با سرعت خوبی پیش می‌رود، اما طرف عراقی مقداری مشکل تأمین زمین داشت که حل شد. وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: در حوزه ترانزیت نیز تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا تفاهم‌ها و قراردادها به مرحله عملیاتی برسد.

جستجو
آرشیو تاریخی