افزایش 2.7 برابری آب پشت سدهای کارون در زمان تحویل به دولت چهاردهم

وزیر نیرو با تکذیب برخی ادعاهای انتخاباتی مبنی بر خالی کردن آب سدها در هفته‌های انتهایی دولت سیزدهم، اعلام کرد: میزان آب تحویلی در حوزه کارون از حدود 900 میلیون مترمکعب در سال 1400 به بیش از 5/2 میلیارد مترمکعب تحویل دولت چهاردهم خواهد شد

 
تابستان سال ۱۴۰۰ در حالی‌ دولت سیزدهم امور اجرایی کشور را به دست گرفت که ذخیره آب سدهای حوضه کارون بزرگ به نصف نمی‌رسید و نیمی از حجم سدها خالی شده بود، اما هم‌اکنون در آستانه تحویل به دولت چهاردهم، بیش از 80 درصد سدهای حوضه کارون بزرگ لبریز از آب است.
از سوی دیگر، وزیر نیرو با تکذیب برخی ادعاهای انتخاباتی مبنی بر خالی کردن آب سدها در دولت سیزدهم، اعلام کرد: در حالی که میزان آب تحویلی در حوزه کارون در سال 1400، حدود 900 میلیون مترمکعب بود، دولت سیزدهم این حوزه را با بیش از 5/2 میلیارد مترمکعب آب تحویل دولت چهاردهم خواهد داد.
بر اساس آماری که وزیر نیرو اعلام کرده آب پشت سدهای کارون در زمان تحویل به دولت چهاردهم 2.7 برابر رقمی است که در سال 1400 دولت دوازدهم به دولت سیزدهم تحویل داد.
با این حال، برخی افراد سیاسی اخیراً ادعا کرده بودند که دولت سیزدهم با رهاسازی آب سدهای کارون، به دنبال خالی کردن سدها در زمان تحویل به دولت پزشکیان است.
در همین زمان، در جلسه روز چهارشنبه هیأت دولت وزیر نیرو با ارائه گزارشی از میزان مصرف برق و رکوردشکنی چندباره مصرف در تابستان امسال، افزود: شکل‌گیری گنبد حرارتی در غرب آسیا باعث افزایش متوسط درجه حرارت شده و هر درجه افزایش دما در کشورمان مصرف برق را حدود هزار و 800 مگاوات افزایش می‌دهد. در حالی که این شرایط باعث شده در کشورهای همسایه و جهان که از نظر زیرساخت هم بعضاً شرایط بهتری از ما دارند، شاهد انتشار جدول خاموشی روزانه و قطعی‌های گسترده برق باشیم، اما به لطف خدا در ایران شرایط مدیریت شده و قطعی‌های ناشی از حوادث نیز امسال 15 درصد نسبت به پارسال کاهش داشته است.
علی اکبر محرابیان با اشاره به افزایش تأمین برق صنایع در سال‌جاری اظهار داشت: از 10 هزار مگاوات تولید برق برنامه‌ریزی شده از سوی صنایع بزرگ، هزار و 700 مگاوات به بهره‌برداری رسیده و باقی هم در حال اجراست. جا دارد از همراهی و همکاری وزارتخانه‌های نفت و صمت در مدیریت تأمین برق در شرایط پیک مصرف قدردانی کنم.
وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وضعیت صنعت آب و برق و خاموشی‌های گسترده و طولانی در ایام آغازین فعالیت دولت سیزدهم از جمله تنش آبی و اعتراضات مردمی در 15 استان کشور و همچنین طرح برخی مسائل در ایام تبلیغات انتخاباتی درباره وضعیت تأمین آب و برق خاطرنشان کرد: حدود 80 درصد نیروگاه‌های برق‌آبی کشور در مسیر رود کارون قرار دارد، ولی امسال با وجود کاهش 4 میلیارد مترمکعبی آورده این رودخانه، در تولید برق و تأمین آب عملکرد مطلوبی داشتیم و میزان آبی که در این حوزه تاکنون مصرف شده و تا پایان شهریور ماه تحویل خواهد شد، نسبت به سال‌های گذشته بی‌سابقه است. در حالی که میزان آب تحویلی در این حوزه در سال 1400، حدود 900 میلیون مترمکعب بود، دولت سیزدهم این حوزه را با بیش از 5/2 میلیارد مترمکعب آب تحویل دولت چهاردهم خواهد داد.
خبرگزاری فارس نیز در این زمینه در گزارشی نوشت: «کافر همه را به کیش خود پندارد.» یک ضرب‌المثل فارسی خطاب به افرادی است که کارهای دیگران را نسبت به کارهای خودش می‌سنجد. در حالی‌ یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب مدعی رهاسازی بدون ضابطه آب سدهای خوزستان با هدف ضربه به دولت چهاردهم شده که خروجی ۶ سد مستقر در این استان از ابتدای سال آبی تا ۱۸ تیر از کاهش ۱۰درصدی رهاسازی نسبت به برنامه پویای منابع و‌ مصارف خبر می‌دهد.
میزان رهاسازی مطابق آمار دیسپاچینگ برقابی شرکت مدیریت منابع ایران امسال نسبت به پارسال هم ۳۰ درصد کاهش داشته است.
فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب کاهش رهاسازی را نتیجه مدیریت بهینه بهره‌برداری از سدها دانسته و می‌گوید که ورودی سدها به دلیل کم شدن باران ۲۴ درصد کمتر از پارسال است اما با مدیریت مناسب ۸۸ درصد سدهای حوضه کارون بزرگ لبریز از آب است.
تابستان سال ۱۴۰۰ در حالی‌ دولت سیزدهم امور اجرایی کشور را به دست گرفت که ذخیره آب سدهای حوضه کارون بزرگ به نصف نمی‌رسید و نیمی از حجم سدها خالی شده بود. از مهر سال گذشته تا کنون، ۹.۶ میلیارد متر مکعب از سدهای حوضه کارون رهاسازی شده است در حالی‌ که سال گذشته تا این تاریخ میزان رهاسازی از ۱۳.۶ میلیارد متر مکعب فراتر رفت.
شکل‌گیری تنش‌های آبی می‌تواند به شکل‌گیری مسائل امنیتی منتهی شود. نظیر آنچه در ماجرای کشته شدن گاومیش‌های کرخه طی سال ۱۴۰۰ رخ داد. رضا فاطمی کارشناس آب معتقد است که وقتی دولت روحانی در حال تحویل امور اجرایی به دولت رئیسی بود، با رهاسازی بدون ضابطه سدهای کشور را خالی کرد و این نگرانی با توجه به سابقه‌دار بودن این فعالیت دور از انتظار نیست. در مقابل، سعید نیکی‌سخن، استاد دانشگاه می‌گوید که رهاسازی سال ۱۴۰۰ آب سدها یک اتفاق لحظه‌ای یا یک ماهه نبود بلکه از اسفند ۹۹ رهاسازی‌ها شروع شد و تا تابستان و در ۷ ماه کامل زمینه خالی شدن سد را به وجود آورد و عملاً امکان رهاسازی کوتاه مدت ۴۰ روزه ممکن نیست.

جستجو
آرشیو تاریخی