صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و ده - ۲۴ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و ده - ۲۴ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان:

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان: دولت جدید به نخبگان توجه ویژه داشته باشد

غزل رضایی‌ ثانی
خبرنگار


چند سالی است که فضای نهادهایی از جمله وزارت علوم، بنیاد ملی نخبگان و هر ارگانی که در زمینه نخبگان فعالیت دارد درصدد حفظ و نگهداری از نخبگان و استفاده از ظرفیت آنان است. یکی از نهادهایی که نخبگان را از دوره دانش‌آموزی همراهی می‌کند، باشگاه دانش‌پژوهان جوان است. سید رضا حسینی رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به برنامه‌ریزی‌های این باشگاه برای حفظ جامعه نخبگانی در کشور بیان کرد: در دو، سه سال اخیر برنامه‌هایی در راستای نخبه‌پروری و نقش‌آفرینی نخبگان حداقل در فضای المپیادها شکل گرفته است. از طرفی باشگاه دانش‌پژوهان جوان یک سابقه نزدیک به ۴۰ سال دارد که متأسفانه در سال ۸۹ با یک تصمیم غلط، بخشی از نخبه‌های خوب کشور را تحت تأثیر قرار داد اما سپس در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ اتفاقات خیلی مهمی برای نخبگان رقم خورد.

نباید فضای نخبگانی تبدیل به فضای سیاسی شود
وی در پاسخ به این سؤال که انتظار باشگاه دانش‌پژوهان جوان از دولت جدید چیست، گفت: انتظاری که ما از دولت جدید داریم این است که بیش از پیش به نخبگان توجه کرده و زمینه‌های اثرگذاری و نقش‌آفرینی را فراهم کنند. همچنین آن احترامی را که نخبگان انتظار دارند در این کشور داشته باشند به آنها برگردانند و تلاش نکنند فضای نخبگانی به یک فضای سیاسی تبدیل شود.
رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان بیان کرد: خیلی‌ها تلاش می‌کنند نخبگان کشور را به سمت و سوی جریانات سیاسی سوق دهند. افراد نخبه مانند منابع مهم کشور هستند، از این رو به عنوان ظرفیت‌های مهم کشور تلقی می‌شوند. باید مستقل از همه این جریانات به آنها توجه کنیم و بگذاریم در کشور بمانند تا از ظرفیت آنها استفاده شود. همه ما می‌دانیم که ظرفیت‌های نخبگان با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست. وقتی یکی از این نخبگان از کشور می‌رود مانند این است که ما ۱۰ چاه نفت را از دست داده‌ایم. وقتی چنین نگاهی نسبت به نخبگان وجود دارد باید تلاش کنیم در کشور بمانند.
حسینی در پاسخ به این سؤال که باشگاه دانش‌پژوهان جوان به یک سازمان مستقل تبدیل شده است، این موضوع چقدر بار مسئولیت شما را سنگین‌تر می‌کند، گفت: طبیعتاً تأثیر بسیار سنگینی دارد. ما در حال حاضر در فضای نخبگانی با معضلات و چالش‌های بسیار جدی مانند بحث مهاجرت نخبگان، نارضایتی نخبگان، عدم ایجاد یک بستر مناسب برای نقش‌آفرینی نخبگان، مبهم بودن آینده، عدم استفاده از ظرفیت آنان در کشور و… روبه‌رو هستیم، همه اینها چالش‌هایی است که باید آنها را رفع کنیم.
 
بسترسازی برای استفاده از
ظرفیت نخبگان
وی افزود: شاید پیش از این می‌گفتیم خیلی از مسائل در حیطه اختیارات باشگاه نیست، اما اکنون که به یک سازمان مستقل تبدیل شده‌ایم این موارد در حوزه اختیارات مستقیم باشگاه است و ما وظیفه داریم تا انتهای کار این بچه‌ها به آنها کمک کرده و از آنها حمایت کنیم. ما تنها سازمان در آموزش و پرورش هستیم که بعد از آموزش عمومی هم وظیفه داریم از دانش‌آموزان نخبه حمایت کنیم.
رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان با اشاره به اقدامات انجام شده برای ایجاد انگیزه در نخبگان خاطرنشان کرد: ما با سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف صحبت کردیم تا از ظرفیت نخبگان به‌خوبی استفاده کنند، باشگاه دانش‌پژوهان جوان نیز این مسئولیت را احساس می‌کند و تصمیم دارد خیلی سریع در این جریان حرکت کند و کارهایی هم صورت گرفته است. البته ما نیازمند یک‌سری پیش‌نیازها مانند مسائل مالی، اداری و موقعیت‌های فیزیکی برای نخبگان هستیم تا بتوانند به‌خوبی در کشور خود نقش‌آفرینی کنند. این کار خیلی سنگین است اما شدنی است، زیرا هم‌ اکنون حداقل یک خوشبینی نسبت به احیای باشگاه دانش‌پژوهان جوان در میان نخبگان ما به وجود آمده است.
حسینی بیان کرد: در همین چند روز اخیر طی یک فراخوان از نخبگان خواستیم در صورت تمایل به باشگاه دانش‌پژوهان جوان بیایند و به ما کمک کنند؛ تا کنون ۱۹۰ نفر از مدال‌آوران المپیادهای علمی اعلام کردند که به صورت رایگان با باشگاه همکاری خواهند کرد تا اینکه این فضا جلو برود و به اهدافش برسد.  وی در پاسخ به این سؤال که آیا اقدامات شما با بنیاد ملی نخبگان موازی‌کاری دارد یا خیر، گفت: بنیاد ملی نخبگان متولی همه نخبگان کشور است، همچنین مسئولیت آنها بیشتر در دوره بعد از دانشجویی نخبگان است. ولی ما همکاری را از دوره دانش‌آموزی شروع می‌کنیم و فقط مختص دانش‌پژوهان خودمان از جمله مدال‌آوران المپیادها هستیم. بنیاد ملی نخبگان هدف چند هزار نفری دارد، اما در باشگاه دانش‌پژوهان جوان تعداد دانش‌آموزانی که مدال می‌گیرند به شکل سالانه خیلی محدود است ولی در فضای نخبگانی بشدت اثر گذارتر هستند.
رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان اشاره کرد: در المپیادهای مصوب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی سالانه ۳۰۰ نفر از دانش‌آموزان ما در رشته‌های مختلف مدال کشوری می‌گیرند که تقریباً ۷۰ تا ۸۰ نفر از آنها مدال طلای کشوری کسب می‌کنند، اما فقط حدود ۳۰ نفر از آنها به المپیادهای جهانی اعزام می‌شوند.

 

برش

حفظ رابطه باشگاه دانش‌پژوهان جوان با نخبگان
رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان گفت: از آنجا که ما با این نخبگان ارتباط رو در رو داریم، می‌دانیم که آنها خودشان دوست دارند مجدد به باشگاه برگردند، از این رو یک تفاوت جدی که ما با بنیاد ملی نخبگان داریم این است که وقتی دانش‌آموز وارد فضای دانشگاه می‌شود با بنیاد ملی نخبگان تعامل نداشته اما دانش‌آموزان نخبه از ابتدا اینجا بودند و دوست دارند به باشگاه برگردند. به همین دلیل می‌توانیم از این ظرفیت استفاه کنیم و دانش‌آموزان نخبه را همینجا نگه داریم.
حسینی بیان کرد: من در سال ۹۱ مخاطب بنیاد ملی نخبگان بودم و تنها تعاملم در آن سال‌ها با بنیاد این بوده که در سال اول یک کارت بانک کشاورزی به من دادند و ماهانه ۵۰ هزار تومان به آن کارت واریز می‌کردند. بعدها این کارت گم شد و من دیگر سراغ آن کارت نرفتم، حتی نمی‌دانستم ساختمان بنیاد کجاست. ولی رابطه‌ام با باشگاه دانش‌پژوهان جوان بدین صورت بود که بعد از المپیادها خودمان برای تدریس به باشگاه رفتیم، زیرا برایمان افتخار بود که حرکت‌های جدی و نخبگانی را انجام دهیم.

جستجو
آرشیو تاریخی