صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و ده - ۲۴ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و ده - ۲۴ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

اخبار

راه‌اندازی نخستین خط تولید سخت‌افزاری میکروالکترونیک
مدیر اجرایی توسعه نوآوری پردیس میکروالکترونیک و فوتونیک ایران با بیان اینکه به‌منظور تولید سخت‌افزار میکروالکترونیک، بعد از طراحی برای ساخت به خارج ارسال می‌شود، از راه‌اندازی خط تولید سخت‌افزاری میکروالکترونیک در کشور خبر داد.
به گزارش مهر، حمید مهدی افزود: چالش دیگر ما برای توسعه این صنعت، نیروی انسانی است که برای برگزاری دوره‌های رایگان و اعزام نیرو برای آموزش‌های دوماهه به خارج اقدام کردیم. وی با بیان اینکه ایجاد زیرساخت تولید سخت‌افزاری IC‌ها (مدارهای مجتمع)از یک سال قبل در این پردیس آغاز شده است، ادامه داد: این طرح در حال راه‌اندازی است. مهدی با بیان اینکه تاکنون چنین زیر ساختی در این حوزه در کشور شکل نگرفته بود، افزود: تجهیزات این پردیس به طول کامل خریداری شده است و خط تولید شماره یک این پردیس تا انتهای شهریور راه‌اندازی خواهد شد. این خط تولید برای ساخت یکسری سنسورهای حوزه بیمارستانی و خانگی است.

 تقویت اقتصاد دریامحور در «کیتکس»
کیش در شهریورماه میزبان نمایشگاه بین‌المللی فناوری اطلاعات، ارتباطات و برق پایدار (کیتکس 2024) خواهد بود.
به گزارش «ایران»، رئیس ‌کانون‌ هماهنگی دانش، صنعت و بازار فاوا در نشست خبری کیتکس 2024 گفت: پیش‌بینی ما این است که نمایشگاه امسال به طور تخصصی برگزار شود و در این رویداد، شرکت‌های حوزه‌های هوش مصنوعی، متاورس، بلاکچین و... حضور یابند. داوود ادیب افتتاح سازمان هوش مصنوعی را تکمیل کننده زنجیره این زیست بوم دانست و یادآور شد: اکنون حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد شرکت‌های حوزه هوش مصنوعی در انجمن هوش مصنوعی حضور دارند.
رئیس انجمن صنفی و کارفرمایی شرکت‌های فناور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران اقتصاد دریامحور را یکی از موضوعات روز همه کشورهای درحال توسعه دانست که باید در کشور ما نیز به صورت جدی به آن پرداخته شود.
وی افزود: انتظار می‌رود که معاونت فناوری و‌ نوآوری به عنوان دستگاه متولی با همکاری دستگاه‌هایی همچون سازمان فناوری اطلاعات ایران، شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان رگولاتوری، اقدامات اجرایی برای افزایش ضریب نفوذ فناوری‌های پیشرفته و دانش بنیان را با تأکید بر ارتقا و‌بهره وری در برنامه خود قرار دهند.
ادیب در ادامه گفت: همچنین سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان دستگاه متولی با همکاری دبیر خانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات به عنوان دستگاه همکار مکلف شده است برای استقرار دولت الکترونیک و‌ هوشمند‌سازی بنادر بازرگانی در رقابت با بنادر رقیب منطقه، برنامه‌های خود را ارائه کنند‌.


مدیریت پلتفرمی برداشت آب‌های زیرزمینی
یک شرکت‌ دانش‌بنیان، پلتفرمی عرضه کرده است که امکان مدیریت برداشت منابع آب‌های زیرزمینی در دشت‌های کشور را برای فعالیت‌های کشاورزی فراهم می‌کند.
به گزارش ایسنا، «الهه فیض الهی»، معاون پشتیبانی این شرکت گفت: به‌ دلیل اهمیت بالای منابع آب زیرزمینی، ما ابزارها و نرم‌افزارهایی را طراحی کردیم که هم وظیفه پایش منابع آب زیرزمینی دشت‌ها را برعهده دارد و هم به کشاورزان کمک می‌کند تا منابع آبی خود را بهتر مدیریت کنند. وی افزود: یکی از مهم‌ترین ابزارهای مورد استفاده برای مدیریت منابع آب دشت‌ها، بانک آب و بازار سهم آب در قالب یک پلتفرم است. این بانک، به کشاورزانی که در یک دشت فعالیت دارند و از آبخوان مشترک استفاده می‌کنند، اجازه را می‌دهد بر بستر این پلتفرم سهم آب خود را دریافت و مدیریت کنند. به این ترتیب می‌توانند در این سامانه حسابداری کامل آب را داشته باشند. می‌توانند دریابند چه میزان از سهم آب سالانه خود را دریافت کرده‌اند و از سهم آب آنها چه میزان باقی مانده است.

جستجو
آرشیو تاریخی