صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و نه - ۲۳ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و نه - ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۸

مناظرات ترامپ و بایدن چه بهره‌ای دارند؟

کوشـــــشی عبث برای تطهیر دو خلافکار بـــــــزرگ

گروه جهان/ جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا و رقیب بزرگش دونالد ترامپ از حزب جمهوریخواه اخیراً مناظره‌ای تلویزیونی در شبکه «CNN» داشتند که پیرامون انتخابات ماه نوامبر (آبان) این کشور و ترامپ 78 ساله اما هوشیار در این رویارویی کلامی پیروزی قاطعی را مقابل بایدن 82 ساله و کندذهن تجربه کرد و این حریف دچار زوال عقل را بارها خفت داد و شانس‌های خود را برای فتح این انتخابات و بازگشت به کاخ سفید به‌شدت افزایش بخشید. قرار است بایدن سرکرده حزب دموکرات و ترامپ مرد اول حزب جمهوریخواه روز 19 شهریور مناظره تلویزیونی دیگری را این‌بار در شبکه «ABC» امریکا داشته باشند اما پس از کمرنگ شدن بحث مناظرات تلویزیونی در دوره قبلی (2020) این انتخابات اینک این سؤال مطرح است که اولاً مناظرات تازه تا چه حد الزامی است و ثانیاً اگر ضروری تشخیص داده شده، تا چه میزان می‌توانند بر روند گزینش یک فرد اصلح تأثیرگذار باشند. در جواب باید گفت اگرچه ترامپ به سبب خشونت ذاتی و روحیات تهاجمی‌اش از مناظراتی از این دست بیشترین سوء‌استفاده را کرده و رقبایش را بدجوری کوبیده اما باید اعتراف کرد در چشم‌اندازی وسیع‌تر اظهارات دو فرد کاندیدا برای روشن شدن اذهان عمومی و مشخص شدن دیدگاه‌هایشان و نگاهی که به پست ریاست جمهوری و وظایف آن دارند، بسیار مفید است و مردم با دیدن این مناظرات و استماع حرف‌های دوطرف می‌توانند بفهمند چه چیزهایی در چهار سال بعدی انتظار آنها را می‌کشند. درست است که ترامپ با روحیات تعارضی و جملات بی‌ادبانه‌اش درباره رقیب دموکرات خود معمولاً از صحبت درباره برنامه‌هایی که برای آینده دارد، پرهیز کرده و هرگز از آنچه می‌خواهد برای کشورش انجام بدهد، به‌روشنی سخن نگفته، اما نوع برخورد تخریبی وی به خودی خود نافی ارزش‌های بالقوه این قبیل مناظرات نیست و سهمی را که می‌تواند در روشنگری اذهان داشته باشد، منتفی نخواهد کرد و بهره‌های ذاتی آن را از میان نخواهد برد.

انتخابی بین بد و بدتر
هم بایدن و هم ترامپ با اندوخته‌ای کلان از تخلف‌های بزرگ سیاسی، جنایی و البته جنگی پای به مناظرات و ستیز بر سر تصاحب مجدد کاخ سفید گذاشته‌اند. بایدن به رغم ادعاهای فراوان «هم‌حزبی»‌هایش در‌خصوص روش‌های کم‌نقص سیاسی‌اش نه تنها دست‌های پسرش (هانتر بایدن) را برای ارتکاب انواع پولشویی‌ها، سوء‌استفاده از مجاری قدرت و خرید و فروش گسترده انبوه سلاح‌ها بخصوص در دوران تصدی پست معاونت ریاست جمهوری امریکا (در زمان ریاست باراک اوباما) بازگذاشت، بلکه در 10 ماهی که از شروع جنگ غزه می‌گذرد، پا‌به‌پای رژیم غاصب صهیونیستی به قتل‌عام مردم مظلوم فلسطین پرداخته و یکی از بی‌شرمانه‌ترین نسل‌کشی‌های سالیان معاصر را در این منطقه به اجرا درآورده و به‌تبع آن در هر محکمه عدالت‌جویانه‌ای یک جنایتکار بزرگ جنگی شناخته خواهد شد. ترامپ که تخلفاتی از این قبیل نداشته، به جبران آن در 34 پرونده تخلف‌های اخلاقی، حرفه‌ای، سیاسی و اقتصادی که اخیراً دادگاهی در منهتن نیویورک به آنها رسیدگی کرد، محکوم شناخته شد و منتظر صدور احکام خود در این ارتباط است که در دهه سوم تیرماه به اطلاع عموم خواهد رسید. احکام صادره حتی اگر مبتنی بر حبس ترامپ باشد، وی را از حضور در انتخابات ماه نوامبر باز نخواهد داشت، زیرا طبق قانون اساسی امریکا حتی یک فرد مجرم و به زندان رفته هم منعی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ندارد. با این حال هم ترامپ نیاز به مناظرات و سایر تریبون‌ها برای بیان نظراتش دارد و هم بایدن زیرا به آنها فرصت می‌دهد گوشه‌ای از انبوه خلاف‌های خود را توجیه و لاپوشانی کنند و مردم را متقاعد نمایند که برای کسب مجدد بالاترین مقام اجرایی کشور آنقدرها هم بی‌صلاحیت نیستند که عده‌ای می‌پندارند. مردم امریکا البته نیک می‌دانند که بایدن و ترامپ همان‌قدر بدکردار و مفسده‌جو هستند که اقدامات‌شان نشان داده و در نتیجه به هر گزینشی که دست بزنند، فقط به مثابه انتخابی بین بد و بدتر خواهد بود.
 تلطیف یک فضای زمخت
ترامپ تا قبل از مناظره تلویزیونی اخیرش با بایدن، بیشتر جانب سکوت و آرامش را در پیش گرفته بود و فقط زمانی که به دادگاه منهتن رفت، جملات بسیار کوتاهی را در این محکمه بیان کرد و حاضر نشد هیچ اعتراف و شهادتی درباره 34 پرونده‌ای بدهد که هنوز درباره وی مفتوح است و به محض رد و بدل شدن عباراتی بین وکلای او و قاضی دادگاه، محل را ترک کرد. او حاضر نشد با خیل خبرنگاران حاضر در بیرون دادگاه هم صحبت کند و فقط در روزهای بعدی مصاحبه‌هایی کاملاً کنترل شده و فرمایشی با چند شبکه خبری طرفدار خویش بویژه فاکس‌نیوز داشت و سؤالات مطرح شده در این مصاحبه‌ها نیز چنان غیر‌جدی و تبلیغاتی و فاقد عمق و محتوا بودند که می‌شد به آسانی فهمید منظور از انجام و پخش این مصاحبه‌ها تلطیف فضای زمخت دور و بر ترامپ و ارائه تصویری روشن‌تر و مثبت‌تر از وی نزد رأی‌دهندگان انتخابات سه ماه و اندی بعد ریاست جمهوری امریکاست. این البته کوششی عبث با کمترین بهره‌های ممکن برای هر دو سیاستمدار کج‌کردار مذکور است و کوچک‌ترین تطهیر اخلاقی و کمترین رستگاری حرفه‌ای را هم برای آنان دربر ندارد زیرا شواهدی که دلالت بر پلشتی رفتارشان دارد، طومارهای قطور و غیر‌قابل اغماضی را تشکیل می‌دهند.
 
خواننده پیری که تنها نمی‌ماند!
ترامپ که البته کمپین‌های تبلیغاتی‌اش را به سان گذشته حفظ کرده و بخشی از مردم و خیل هواداران او از مشتریان دائمی این کمپین‌ها هستند. این کمپین‌ها را تیم‌های تبلیغاتی ترامپ جور می‌کنند و بویژه مناطق و شهرهایی برای این موارد گزینش می‌شوند که دیدی مثبت به وی دارند و فضا در آنجا برای او دوستانه است. در این میان طرفداران افراطی و پرشمار ترامپ نیز به هرجا که او می‌رود، سفر می‌کنند و مثل دوستداران خواننده‌های مشهور و مسن موسیقی‌‌های عامه‌پسند هستند که ستاره محبوب‌شان را هیچ‌گاه تنها نمی‌گذارند. در چنین فضاها و با مقدمات و تدارکاتی از این دست است که ترامپ به‌طور متوسط هر 7 یا 10 روز یک‌بار در یک شهر خاص ظاهر می‌شود و پشت تریبون می‌رود و کلی ادعا می‌کند و حریفانش را با شلاق کلمات درشتش می‌آزارد و آبرو برای آنان باقی نمی‌گذارد.
اگر هواداران بایدن و خود او در گذشته به هنگام متهم کردن ترامپ به کج‌روی‌های فراوان حرفه‌ای و شغلی سند روشنی برای اثبات این فرآیند نداشته اینک که یک دادگاه صالحه در منهتن محکومیت او در 34 پرونده را محرز شمرده، فراغ بال بیشتر و اسناد حمایتی فزون‌تری برای متهم کردن او در این ارتباط دارند و تیغ آنها در این خصوص دارای قدرت برش بسیار بیشتری است. ترامپ طبعاً‌در بعضی از میتینگ‌های تبلیغاتی‌اش کوشیده این محکومیت‌ها را یک کوشش سیاسی برای تخریب خود توسط حزب مخالف در مسیر شرکت در انتخابات سراسری امسال امریکا جلوه بدهد و تأکید کند که واقعیتی در این اتهامات نیست و پرونده‌های مفتوحه علیه وی فقط ظاهراً جنسی، جنایی، اخلاقی یا اقتصادی هستند اما در باطن تنها حرکتی سیاسی برای ضربه زدن به وی به شمار می‌آیند.
 
این‌بار دروغگویی بزرگ، راست می‌گوید
ترامپ طی هفته‌های اخیر در بهره‌گیری لازم از برخی تریبون‌های در اختیارش لغزش داشته و بهره‌هایی را نگرفته که تیم کاری و جمع یاوران وی آن را می‌طلبیده‌اند اما او نمی‌تواند از حضور در مناظرات یا هر فرصت دیگری برای چالش کلامی رودررو با بایدن صرفنظر کند و چنین موقعیتی را به هدر بدهد. ترامپ چه در جریان انتخابات سال 2020 و چه در هفته‌های اخیر در پیشواز انتخابات امسال بایدن را متهم به استفاده مفرط و ممتد از داروهای نیروزا به قصد غلبه بر ناتوانی چشمگیر  جسمانی‌اش و تفوق بر عوارض بیماری زوال عقلش کرده و از محاکم صالحه و دستگاه‌های نظارتی خواسته است از بایدن تست بگیرند تا مشخص شود این قضیه افسانه‌سازی صرف برای تخریب رقیبش نیست. اینک که بایدن حضوری فاجعه‌بار در مناظره اولش با ترامپ داشته و کلکسیونی از گاف‌های مهلک داده و شمایلی از انواع ضعف‌ها جلوه کرده و حتی سران حزب خود را به انتخاب جانشینی جوانتر و تواناتر برای وی تشویق کرده، ترامپ نیک می‌داند در مرتبه بعدی درخواستش از ناظران انتخابات در‌خصوص الزامی بودن تست گرفتن از بایدن، کمتر فردی در امریکا این درخواست را محصول نیات بد او و یک تلاش بدون استدلال برای تخریب طرف مقابل وی خواهد شمرد. به‌واقع همه بینندگان مناظره اخیر بایدن و ترامپ در CNN دیدند حال رئیس جمهور فعلی امریکا حتی از چیزی که ترامپ هم می‌گوید، بدتر و تیره‌تر است. این از آن امتیازات ویژه‌ای است که ترامپ این شمایل بزرگ دروغ‌پردازی‌های بی‌حد و حصر و این متخصص تحقیر بی‌رحمانه رقبایش و این مرد همیشه انحصارطلب و متمرکز بر منافع خویش، آن را به هیچ‌وجه از دست نمی‌دهد و وقتی از رویکرد وسیع بایدن به قرص و داروهای تقویت‌کننده و احیاگر وی می‌گوید، آنقدرها هم از جاده واقعیت خارج نمی‌شود.
منبع: Aljazeera.com
جستجو
آرشیو تاریخی