صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و هشت - ۲۱ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و هشت - ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۷

آرامش و رفاه؛ ارمغان دولت سیزدهم برای روستاییان

یک میلیون روستایی در دو سال اخیر بیمه شدند

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر گفت: قبل از دولت سیزدهم یک میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه شده تحت پوشش این صندوق بودند و در سال‌های اخیر بیش از یک میلیون و ۴۵ هزار بیمه شده جدید جذب شده است. به این واسطه در شاخص عملکردی جذب اقدام بی‌نظیری محقق شده است و در این صندوق حرکت براساس برنامه‌ریزی و‌ محاسبات بیمه‌ای تدوین شد. بیت‌اله برقراری در جریان نشست خبری بیان کرد: در دولت سیزدهم اقدامات کم‌نظیر و بعضاً بی‌نظیری مبتنی بر برنامه‌ریزی و به صورت تحولی انجام شد. همچنین صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در گسترش چتر بیمه‌ای نقش بی‌بدیلی داشته‌ است. این صندوق، جوان و دارای ظرفیت‌های خوبی است و به صورت اختیاری اقدام به جذب افراد می‌کند. برقراری اضافه کرد: در دولت سیزدهم بیش از ۴۵ اقدام شاخص و مؤثر در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر صورت گرفت. یکی از این اقدامات، برنامه راهبردی ۵ ساله است که این برنامه با مشارکت همکاران، معاونان، مدیران و مشاوران با استفاده از تجربیات این صندوق و نگاه عملی محقق شده و بیش از ۳هزار نفر ساعت برای این برنامه زمان اختصاص داده شد. همچنین برای اولین بار برنامه تحولی با تأیید هیأت امنا در صندوق‌های زیرمجموعه وزارت کار در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر اجرایی شد که همه اقدامات این صندوق در مدت مذکور با پیوست بیمه‌ای انجام شده است. مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر توضیح داد: پیش‌بینی شده بود که پایداری این صندوق در سال‌جاری به نقطه سربه‌سری برسد که البته با انجام اقدامات سه ساله اخیر پایداری این صندوق تا سال ۱۴۲۲ حفظ خواهد شد. او همچنین گفت: نگه‌داشت بیمه‌شدگان صندوق‌های بیمه‌ای دارای اهمیت فراوانی است که در سال‌های اخیر معدل بیش از ۸۲ درصدی تمدیدی حوزه بیمه‌شدگان محقق شد. برقراری تأکید کرد: حدود ۱۹۲ هزار نفر مستمری‌بگیر در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر تحت پوشش قرار دارند که میانگین مستمری این افراد در طول سه سال اخیر حدود ۸۳ درصد رشد داشته است. البته این میزان برای حداقل‌بگیران ۲۱۰ درصد محاسبه شده که در این مدت بیش از ۴۶ درصد رشد پوشش بیمه اجتماعی زنان نیز محقق شده است.
وی‌ در ادامه بیان کرد: در دولت سیزدهم حدود ۹۵۰ میلیارد تومان وصولی هم در کارنامه این صندوق ثبت شده است. همچنین بودجه‌ این صندوق در سال گذشته رشد ۱۶۵ درصدی را تجربه کرده است. سفرهای استانی با رویکرد جهاد تبیین در این مدت انجام شد و در استان‌ها ستاد صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با ریاست استانداران برقرار شد. مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر گفت: افزایش سطوح درآمدی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر از دیگر دستاوردهای سال‌های اخیر است. سطوح درآمدی این صندوق تا سال ۱۴۰۰ افزایش‌های قابل توجهی نداشت و در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رشد حدود ۶۰ درصدی را ثبت کرد. او‌ ادامه داد: دارایی و پرتفوی این صندوق پیش از این ۹۰ همت محاسبه شد که امروز با رشد ۱۰۰ درصدی به حدود ۱۸۰ همت رسیده که این اقدامات حفظ و ارتقا و پایداری این صندوق را به دنبال داشته است. همچنین یکی از ویژگی‌های این صندوق ورود به سهامداری است.
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر گفت: همچنین آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۱ قانون جوانی جمعیت متعلق به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر است. در این ماده آمده است که مادران دارای سه فرزند و بیشتر ساکن در مناطق روستایی و عشایری باید به صورت رایگان تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر قرار گیرند که حق بیمه آنان از سوی دولت پرداخت می‌شود. به این واسطه سال گذشته ۳۱۱ هزار نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و سال‌جاری با تخصیص بودجه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی جذب ۲۰۰ هزار نفر فراهم شده که این اقدامات در حوزه قانون جوانی جمعیت اجرایی شده است.
برقراری گفت: بیمه تکمیلی در سه استان به صورت آزمایشی تدوین و ‌اجرایی شد و اعتقاد ما بر این است که این مهم برای دیگر استان‌ها عملیاتی شود. هزینه بیمه تکمیلی توسط بیمه‌پردازان پرداخت و پشتیبانی آن توسط صندوق انجام خواهد شد. مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر توضیح داد: حق بیمه مددجویان کمیته امداد توسط این نهاد پرداخت می‌شود که به این واسطه این افراد رایگان تحت پوشش قرار می‌گیرند. او همچنین تأکید کرد: استان‌های آذربایجان شرقی، فارس و آذربایجان غربی بیشترین تعداد بیمه‌شدگان این صندوق را تحت پوشش دارند. وی‌افزود: برآورد ما این است که حدود ۳۰ میلیون نفر جامعه هدف ما در روستاییان، عشایر و ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر باشند که افراد بین ۱۸ تا ۵۰ ساله در مناطق اشاره شده حدود ۱۰ میلیون نفر را شامل می‌شوند. مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر ادامه داد: در حال حاضر ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیمه شده تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر قرار دارند که پیش‌بینی ما در سال‌جاری جذب ۴۱۰ هزار بیمه‌شده جدید است.

جستجو
آرشیو تاریخی