صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و هشت - ۲۱ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و هشت - ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۴

ناتو قربانی کشمکش های انتخاباتی امریکا

گروه جهان/ دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق امریکا می‌گوید به خاطر تصمیمات او بوده که حالا ناتو در میان کشورهای حوزه آتلانتیک حرف برای گفتن دارد و اگر او نبود احتمالاً پیمانی به نام ناتو هم وجود نداشت. ترامپ در شبکه اجتماعی «تروث سوشال» نوشت: «اگر من به‌عنوان رئیس جمهور نبودم، احتمالاً تاکنون ناتو وجود نداشت.»
به دنبال بالا گرفتن تب جنگ میان دو کشور اوکراین و روسیه، دونالد ترامپ در واکنش به درخواست‌ها از ناتو برای حمایت مالی و تسلیحاتی از کی‌یف، پیغام فرستاد که اگر دوباره بر مسند امور قرارگیرد امریکا دیگر متعهد به جبران کم و کسری‌های مالی ناتو نخواهد بود و اعضا باید برای ماندن در این اتحادیه پول پرداخت کنند.
حرفی که حالا عامیانه‌ترش را هم مطرح کرده و گفته زمانی که من رئیس‌ جمهور شدم، متوجه شدم که تنها ۷ کشور از ۲۸ کشور عضو آن زمان بودند که هزینه‌ها را درست پرداخت کردند. اکثر اعضا متخلف بودند، برخی از آنها بسیار کم پرداخت می‌کردند، البته اگر پولی پرداخت می‌کردند. من این را غیر قابل قبول می‌دانستم و اصرار می‌کردم که اگر حمایت ایالات متحده را می‌خواهند، آنها باید پول بدهند. هرچند عملکرد ضعیف بایدن در رویارویی با دونالد ترامپ، اعضای ناتو را نگران کرد که اگر آن مناظره زیانبار این بار هم در نشست رهبران ناتو تکرار شود، در قدرت ماندن بایدن امری محال خواهد بود و به احتمال زیاد او ریاست جمهوری را دو دستی تقدیم دونالد ترامپ خواهد کرد. بایدن در این نشست تلاش کرد ضمن خوش‌آمد گویی به رهبران ناتو تصویری قدرتمند از خودش نشان دهد و با کلامی محکم سلامت خودش را به رخ منتقدان بکشاند و از لغزش‌های کلامی، لکنت‌ها یا سردرگمی هنگام صحبت پرهیز کند اما بازهم در طول سخنرانی گاف داد و اجازه نداد نگرانی‌ها تمام شود.
او با صدایی قوی و رسا به رهبران کشورهای عضو این اتحاد گفت، روسیه می‌خواهد «فرهنگ اورانیوم (یا اورانوس)» را نابود کند و او به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده قول می‌دهد از «هر وجب از خاک ناتو در فضا» دفاع کند.
جستجو
آرشیو تاریخی