صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و هفت - ۲۰ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و هفت - ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۵

نظرسنجی‌ها از احتمال پیروزی دونالد ترامپ خبر می‌دهد

غرور بایدن، برگ برنده ترامپ

آرزو نوروزجم
خبرنگار


دموکرات‌ها راهی ندارند جز متمم ۲۵! این حرف میلیاردر نیویورکی است که به‌رغم این ادعا امیدوار است رقیبش در کارزار انتخاباتی 2024 امریکا پیرمرد 81 ساله‌ای باشد که هرازچندگاهی وسط یک مراسم رسمی یا خوابش می‌برد یا بی‌حرکت سر جایش می‌ایستد یا وسط یک سخنرانی مهم فراموش می‌کند موضوع چیست و چه چیزی باید بگوید. متمم ۲۵ که مرد پرحاشیه امریکا از آن حرف می‌زند، می‌گوید قانون اساسی این کشور، معاون رئیس جمهور و اعضای کابینه را قادر می‌سازد تا اعلام کنند که رئیس‌جمهور قادر به انجام وظایفش نیست و در نتیجه مسئولیت به معاون وی واگذار می‌شود. هرچند تاکنون اهالی کاخ سفید و تیم پزشکی و حتی خانواده جو بایدن معتقدند او بیمار نیست و هیچ مشکل خاص روانی و شناختی ندارد، حتی نشانه‌ای وجود ندارد که کاملا هریس، معاون بایدن یا دموکرات‌های ارشد تصمیمی برای فعال کردن این گزینه داشته باشند.
ترامپ ۷۸ ساله بر این باور است که رقیبش از روی غرور و حفظ جایگاهش در بین مردم و اعضای حزب دموکرات، حاضر نیست بیانیه انصراف از انتخابات را امضا کند، نامزد جمهوریخواهان می‌گوید بایدن به‌دلیل تمام نمایندگانی (دلیگیت‌هایی) که در جریان انتخابات اولیه حزب دموکرات برای خود دست‌و‌پا کرده، نامزدی این حزب را قبضه کرده است. هرچند او با اعتماد به نفس و با اتکا به نتیجه نظرسنجی‌ها معتقد است در صورتی که حزب دموکرات رقیبی جوان‌تر برای جایگزینی رقیبش معرفی کنند باز هم برنده میدان است.

میدان جذاب رقابت برای جو بایدن
پیش‌بینی و نظرات رئیس‌جمهور سابق امریکا در حالی بارها گفته شده که جو بایدن هم تأکید دارد که نمی‌خواهد از ادامه رقابت با دونالد ترامپ عقب بکشد و گوی و میدان را دودستی به یک نامزد دیگر تقدیم کند، او همچنان معتقد است بهترین فرد برای ادامه اداره ایالات متحده است و صلاح مردم کشورش را بهتر از هرکسی می‌داند.
موضوع کنار رفتن یا نرفتن جو بایدن از میدان رقابت ریاست‌جمهوری آینده امریکا آنقدر پراهمیت شده است که نظرسنجی‌ها و نشریات مختلف و رسانه‌ها هرکدام به نوعی تلاش می‌کنند آینده امریکا را بدون بایدن و با روی‌کار آمدن ترامپ تجزیه و تحلیل کنند، نتایج این رصد و تحلیل‌ها نشان می‎‌‌دهد ادامه کار ایالات متحده با پیرمردی که حتی دموکرات‌ها هم برای ادامه کارش امیدی ندارند سخت است، چرا که او قدرت تصمیم‌گیری، چانه‌زنی با مجلس سنا و حتی اعضای حزب خودش را هم ندارد و حتی برخی نگرانند نتواند زنده بماند.
اما از سویی دیگر تقدیم کردن کلید کاخ سفید به دونالد ترامپی که هنوز پرونده‌های مختلف او در دادگاه‌های امریکا باز است، خالی از نگرانی و اضطراب نیست. آنها معتقدند اگر این سیاستمدار نیویورکی پایش را دوباره به اتاق ریاست‌جمهوری بگذارد، اوضاع و احوال داخلی امریکا و اقصی‌نقاط قاره سبز و حتی جغرافیای غرب آسیا دستخوش تغییر و تحول خواهد شد.
بنیاد محافظه‌کار «هریتج» هم با گمانه‌زنی درباره حضور دوباره دونالد ترامپ با ردای ریاست‌جمهوری هشدار داده با احتمال پیروزی و روی کار آمدن دونالد ترامپ ساختارهای اداری دولت امریکا دچار تغییراتی ریشه‌ای توسط او خواهد شد.

 

برش

انقلاب امریکا به دست ترامپ؟
این بنیاد با استناد به طرح 922 صفحه‌ای تحت عنوان طرح 2025 می‌گوید: این طرح که مهم‌ترین هدف آن ایجاد تغییرات اساسی در سیستم حکومتی فدرال در ایالات متحده و خواهان جایگزینی کارمندان دولتی در سازمان‌های دولتی و وزارتخانه‌های حاکمیتی مانند وزارت دفاع، امور خارجه و دادگستری است، حتماً با انتخاب ترامپ به‌عنوان مرد شماره یک این کشور دچار یک انقلاب اساسی خواهد شد.
با مطرح شدن این طرح و گمانه‌زنی درخصوص انقلابی که آن را با نام انقلاب دوم امریکا معرفی کرده‌اند، صدای اعتراض دونالد ترامپ بلند شده و چنین اتهاماتی و طرح موسوم به 2025 را رد کرده و گفته به‌رغم اشاعه این‌گونه تبلیغات در کمپین‌های انتخاباتی و انتشار برخی موارد مانند «امریکا را دوباره بزرگ می‌کنیم» در سایت‌هایی که از او حمایت می‌کنند، او از این موضوع اطلاع ندارد. ترامپ در حالی مفاد پیشنهادی این طرح را مضحک می‌داند که حالا همین موضوع سوژه دست جو بایدن شده تا بتواند آن را در جنجال‌های انتخاباتی برای ترساندن رأی‌دهندگان مستقل از خطر ترامپ به‌کار گیرد. او گفته رقیب جمهوریخواهش استعداد آن را دارد که افراطی‌ترین شیوه‌ها را به گونه‌ای اجرا کند که چهره امریکا برای همیشه تغییر کند. نگرانی‌ای که البته برای خیلی‌ها در این طرف و آن طرف دنیا یک دغدغه است، از اعضای ناتو گرفته تا حامیان راست افراطی در فرانسه و حتی جایی در میان سرزمین تزاراها و کمی آن طرف‌تر در میان سرزمین‌های اشغالی، سیاستمداران آنها کمی سردرگم هستند که اگر حق امضای سیاست‌های امریکا به دونالد ترامپ برسد آینده همپیمانان ایالات متحده و رژیم صهیونیستی چه خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی