صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و هفت - ۲۰ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و هفت - ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۲

اخبار

در جلسه هیأت امنای صندوق توسعه ملی صورت گرفت
تصویب شیوه‌نامه وصول مطالبات صندوق توسعه ملی
جلسه هیأت امنای صندوق توسعه ملی ظهر دیروز به ریاست محمد مخبر و با حضور سایر اعضا برگزار شد.
در این جلسه ضمن تجلیل از مقام شهدای دولت، رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی، گزارشی از عملکرد این صندوق و سه شرکت زیرمجموعه را ارائه کرد.
‎اولین مصوبه جلسه دیروز تأکید بر تداوم‌ استفاده از شیوه‌نامه‌های وصول مطالبات صندوق توسعه ملى و سرمایه‌گذاری داخلی صندوق به عنوان دو یادگار شهید رئیسی بود و مقرر شد در جلسه هیأت امنای بعدی گزارش اجرای آنها ارائه شود. ‎همچنین بودجه مورد نیاز برای تکمیل سامانه اطلاعاتی-عملیاتی صندوق توسعه ملی تصویب و مقرر گردید مراحل تکمیل این سامانه اجرایی شود. در این جلسه همچنین اختیارات تمدید سپرده‌‌گذاری‌‌های ارزی به هیأت عامل صندوق توسعه ملی تفویض شد.
گزارش عملکرد صندوق توسعه ملی نشان می‌دهد که صندوق در این سه سال 7/5 میلیارد دلار طرح تأمین مالی تعهدی برای واحدهای تولیدی‌ بخش خصوصی و بیش از ۱۶ میلیارد دلار قراردادهای تأمین مالی در دست اجرا دارد.
ورودی منابع صندوق توسعه ملی در سه سال گذشته بالغ بر ۲۸ میلیارد دلار بوده است.

افتتاح ساختمان سازمان ملی هوش مصنوعی از سوی مخبر
«سازمان ملی هوش مصنوعی» با حضور سرپرست ریاست جمهوری و معاون علمی رئیس‌جمهور سه‌شنبه، ۱۹ تیر افتتاح شد. به گزارش ایسنا، نهم دی ماه ۱۴۰۲ بود که آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور شهید و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه «نهایی‌سازی و تصویب سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران» را ابلاغ کرد که بر اساس آن ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورا مأموریت یافت این سند را با همکاری وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی ذینفع و با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها تدوین کند. ۱۲ تیرماه سال‌جاری نیز محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری و شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده واحده «تشکیل شورای ملی راهبری و تأسیس سازمان ملی هوش مصنوعی» مصوب جلسه ۹۰۱ مورخ ۲۹ خردادماه ۱۴۰۳ این شورا را برای اجرا ابلاغ کرد.

سخنگوی شورای نگهبان:
مدیر قوه مجریه تا روز تنفیذ، معاون اول است
هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه «مسئولیت شورای ۳ نفره قیدشده در اصل ۱۳۱ قانون اساسی با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید»، اعلام کرد: با توجه به اینکه بر اساس قانون انتخابات دوره ۴ ساله ریاست جمهوری از زمان تنفیذ حکم رئیس جمهوری توسط رهبر انقلاب آغاز می‌شود، تا روز تنفیذ معاون اول رئیس‌جمهور مدیریت قوه مجریه را بر عهده دارد.

به ریاست معاون اجرایی مجلس
جلسه هماهنگی برگزاری «مراسم تحلیف رئیس‌جمهور» تشکیل شد
جلسه هماهنگی کمیته‌ بین‌الملل ستاد برگزاری مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در مجلس شورای اسلامی تشکیل شد.
به گزارش ایرنا، کمیته بین‌الملل ستاد برگزاری مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری دیروز سه‌شنبه (۱۹ تیرماه) به ریاست علیرضا شریفی، معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی و با حضور مدیران وزارت خارجه و تشریفات نهاد ریاست‌جمهوری و نماینده‌ای از سوی رئیس‌جمهور منتخب تشکیل شد. در این جلسه، هماهنگی برای دعوت میهمان‌های خارجی در سطوح عالی پارلمانی و بین‌المللی صورت گرفت.
مراسم تحلیف رئیس‌جمهور پس از مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهور از سوی مقام معظم رهبری و با حضور رئیس دیوان عالی کشور، اعضای شورای نگهبان قانون اساسی، رئیس قوه قضائیه و سایر مقامات کشوری و لشکری در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و طی آن رئیس‌جمهور منتخب بر اساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد می‌کند که همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که بر عهده گرفته است، به کار گیرد و در پایان سوگندنامه را امضا می‌کند.
پیش از این مجتبی یوسفی در گفت‌و‌گو با ایرنا از احتمال برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور در روزهای ۱۴ یا ۱۵ مردادماه خبر داده بود.
پس از مراسم تحلیف، رئیس جمهور منتخب ۱۵ روز فرصت خواهد داشت تا وزرای پیشنهادی خود را برای کسب رأی اعتماد به مجلس معرفی کند و در نتیجه جلسات مجلس برای بررسی صلاحیت برای اعتماد به وزرا در شهریور برگزار خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی