معرفی برخی آلبوم های مهم موسیقیایی محرم

صدای خون

ماه محرم، یکی ازسرفصل‌های اعتقادی مستحکم برای هنرمندان حوزه موسیقی است. هنرمندانی که گاه در قالب آلبوم مستقل وگاه در قالب تولید یک قطعه، توانسته‌اند به ابراز ارادت بپردازند. به گزارش ایرنا، براین اساس، تاکنون چندین آلبوم عاشورایی و تک‌آهنگ مرتبط با این ماه منتشر شده که ادای دین خوبی در ارتباط با حماسه بزرگ عاشورا به حساب می‌آید.

از نی‌نوا تا مولای عشق
حسین علیزاده درسال۶۱، مهم‌ترین آلبوم هنری خود را روانه بازار کرد. «نی‌نوا» یک آلبوم بی‌کلام است که برای نی و کوارتت زهی در دستگاه نوا نوشته شده و از همان زمان تاکنون، یکی از مراجع اصلی موسیقی عاشورایی به حساب می‌آید. علیزاده در تمام این سال‌ها بارها اشاره کرده که این آلبوم را متأثر از حادثه عاشورا و در سال‌هایی تولید کرده که تحت تأثیر عمیق شهدای دفاع مقدس و انقلاب قرار داشته است. صادق آهنگران در سال ۷۴، «عطش و آتش» را منتشر کرد؛ آلبومی نسبتاً متفاوت در گونه‌ای متمایل به پاپ که فضایش مبتنی بر فضای نوحه‌خوانی‌های قدیمی آهنگران است. این آلبوم که در همان زمان نیز با استقبال خوبی مواجه شد، تا سال‌ها بعد نیز خط و ربطی ساختاری به آلبوم‌های این حوزه داد.
«خسوف» یکی ازمتفاوت‌ترین تلاش‌های هنری در حوزه موسیقی عاشورایی است. این آلبوم با آهنگسازی محمدسعید شریفیان، در فاصله سال‌های ۷۵ تا ۷۸ ساخته شد اما برای نخستین‌بار در سال ۸۲ توسط ارکستر سمفونیک تهران و با همکاری نوازندگان و خوانندگانی از ارکستر کرایوای رومانی به اجرا درآمد و برای ضبط این آلبوم از ارکستر فیلارمونیک و گروه کر اولتینای رومانی استفاده شد.
محمد اصفهانی که ارادتی قلبی به امام حسین(ع) دارد در آلبوم «گلچین»، بخشی از این ارادت خود را در قالب اثری هنری پیاده کرده است؛ آلبومی پاپ - سنتی که در همان زمان نیز با استقبال خوبی مواجه شد و چون ساختاری حرفه‌ای را در اشکال آوازخوانی، خوانندگی پاپ، آهنگسازی و تنظیم می‌دید، تا امروز نیز مخاطبان و وفاداران بسیاری دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی