صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و هفت - ۲۰ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و هفت - ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

معاون امور دانشجویان صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم:

وام ودیعه مسکن متأهلی دانشجویان افزایش یافت

غزل رضایی‌ثانی
خبرنگار

 
وام ودیعه مسکن متأهلی در نیمسال دوم ۱۴۰۳-۱۴۰۲ طبق بخشنامه‌ای به مسئولان دانشجویی دانشگاه‌ها ابلاغ شده که در راستای قانون جوانی جمعیت است. صمد حاج‌جباری، معاون امور دانشجویان صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره افزایش وام ودیعه مسکن دانشجویان متأهل توضیح داد: اگر ما مبنای وام ودیعه مسکن متأهلی را از سال ۱۴۰۰ در نظر بگیریم، میزان همین وام در شهرهای کوچک مبلغ ۱۵ میلیون، در شهرهای متوسط ۲۰ میلیون و در شهرهای بزرگ ۲۵ میلیون تومان بوده است، اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته میزان وام ودیعه مسکن دانشجویان متأهل در شهرهای با جمعیت ۵۰۰ هزار نفر و کمتر ۱۰۰ میلیون، شهرهای با جمعیت بیش از ۵۰۰ هزار نفر مبلغ ۱۵۰ میلیون و همچنین وام کلان‌شهر تهران۲۰۰‌میلیون تومان خواهد شد. وی با اشاره به تأثیر افزایش وام ودیعه مسکن متأهلی اظهار داشت: طبیعتاً این اقدام در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت انجام شده است تا بتوانیم حدود ۵۰ درصد از اجاره‌بهای یک واحد دانشجویی ۷۰ تا ۸۰ متری حتی در شهرستان‌ها را برای دانشجویان فراهم کنیم که این هدف در این دوره به اجرا رسیده است.
معاون امور دانشجویان صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه دانشجویانی که قبلاً درخواست وام داده‌اند اما هنوز وام خود را دریافت نکرده‌اند، اکنون می‌توانند با نرخ جدید وام بگیرند، گفت: دانشجویانی که در ترم گذشته با نرخ قبلی برای دریافت وام ودیعه مسکن متأهلی ثبت‌نام کرده‌اند ولی وام آنها پرداخت نشده است، اکنون می‌توانند مجدداً پرونده خود را تحویل بگیرند و با شرایط جدید درخواست وام بدهند. مثلاً اگر لازم است برای وام بیشتر ضامن داشته باشند، بهتر است زودتر اقدام کنند.
حاج‌جباری درباره ضمانت وام ودیعه مسکن متأهلی گفت: وام با مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان با یک ضامن رسمی و بیشتر از ۱۲۰ میلیون تومان با یک ضامن دیگر با کسر از حقوق به علاوه ضامن رسمی، به دانشجویان ارائه خواهد شد. تمام مدارک دانشجویانی که درخواست وام داده‌اند ارسال و ابلاغ شده است و بزودی به حساب دانشجویان واریز خواهد شد.
وی با اشاره به افزایش تعداد دانشجویان درخواست‌دهنده برای وام ودیعه مسکن متأهلی گفت: آمار این دانشجویان حدوداً بیش از ۲۵۰۰ نفر است و نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است و دلیل افزایش میزان درخواست دانشجویان می‌تواند اثر‌بخشی وام ودیعه مسکن متأهلی باشد. معاون امور دانشجویان صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: ما دایره دانشجویانی را که از این وام بهره‌مند می‌شوند افزایش دادیم، بدین شکل که امسال دانشجویان شاغل دانشگاه‌های دولتی هم می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.
حاج‌جباری تأکید کرد: همه این اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها برای تشویق دانشجویان برای امر ازدواج و سنت حسنه پیامبر اسلام(ص) است که طبیعتاً می‌تواند نتیجه‌بخش هم باشد. قطعاً این‌گونه حمایت‌ها از جوانان برای آنها تأثیر‌گذار خواهد بود زیرا بسیاری از دانشجویان ما در سن ازدواج و مایل به ازدواج هستند اما بحث مسکن یکی از دغدغه‌های اصلی آنان است. ما می‌توانیم با اجرای این طرح به دانشجویان کمک کنیم تا دغدغه آنها کمتر شود. وی در پاسخ به این سؤال که آیا هر دانشجو در طول تحصیل فقط یک‌بار می‌تواند وام ودیعه مسکن متأهلی دریافت کند، گفت: اگر دانشجو در یک مقطع مشخص مانند کارشناسی بتواند وام مسکن متأهلی را کاملاً تسویه کند، در مقطع بالاتر می‌تواند مجدداً برای دریافت وام درخواست دهد. اگر وام خود را تسویه نکند، درخواست برای او وجود ندارد.  حاج‌جباری گفت: از این‌رو خواهشمند است ضمن اطلاع‌رسانی مناسب و راهنمایی‌های لازم به دانشجویان متقاضی واجد شرایط مطابق آیین‌نامه پرداخت و بازپرداخت وام‌های دانشجویی، اقدامات لازم به منظور ارائه مستندات و تأمین ضمانت در سامانه صندوق صورت بگیرد.
معاون امور دانشجویان صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مسئولیت کنترل و صحت‌سنجی شماره حساب، شماره شبا و مستندات اعم از تأهل دانشجو، اجاره‌نامه، عدم اسکان در خوابگاه دولتی و همچنین رعایت شرایط ضامنین و سقف مبلغ ضمانت وام‌های دانشجویی (به ترتیب ۶۰ و ۱۲۰ میلیون تومان و بیش از ۱۲۰ میلیون تومان با ارائه گواهی کسر از حقوق صرفاً برای دانشجویانی که مجموع وام‌های دریافتی آنان به بیش از ۱۲۰ میلیون تومان می‌رسد) بر عهده معاونت امور دانشجویی دانشگاه است.

جستجو
آرشیو تاریخی