صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و هفت - ۲۰ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و هفت - ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

اخبار

تقویت شبکه‌های اجتماعی بومی
در دولت سیزدهم
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در شبکه اجتماعی ویراستی نوشت: معافیت مالیاتی کسب و کارهای فعال در سکوهای داخلی و فراهم کردن زیرساخت تماس تصویری برون سکویی، از اقدامات مهم برای مزیت بخشی به پیام‌رسان‌ها بوده است.
عیسی زارع‌پور افزود: تأمین تجهیزات مورد نیاز همچون سرور، تجهیزات ارتباطی و ذخیره‌سازی، توسعه مراکز داده اصلی و پشتیبان، کمک به ابری‌سازی و همچنین ارائه خدمات امن‌سازی و پشتیبانی حقوقی و قضایی، دیگر اقدامات برای تقویت پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بومی به عنوان سرمایه‌های دیجیتال کشور است. آغاز ارائه خدمات الکترونیک پرکاربرد دولتی و فراهم کردن مقدمات صدور پروانه فعالیت، از دیگر اقدامات در این زمینه محسوب می‌شود.وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به اتصال متقابل بین پیام‌رسان‌های ایرانی یادآورشد: این ارتباط بین پیام رسان‌های ایتا، بله، سروش پلاس، گپ و آی‌گپ برقرار است و کاربران با فعال کردن این قابلیت در پیام‌رسان مورد علاقه خود، به دیگران اجازه می‌دهند از سایر پیام‌رسان‌ها به آنها پیام دهند.
فراخوان برای شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات در اربعین
شرکت‌های فعال در حوزه ارائه خدمات به زائران اربعین می‌توانند از طریق آدرس اینترنتی
http: //arbaeen.ito.gov.ir  نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند.
 به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات ایران، این سازمان با هدف افزایش سطح کیفیت، سرعت و سهولت در ارائه خدمات به زائران، این فراخوان را منتشر و از علاقه‌مندان و واجدان شرایط، دعوت به همراهی کرده است. این سازمان به دنبال پیگیری رفع چالش‌های پیش روی شرکت‌های آماده ارائه خدمات در بستر فضای مجازی به زائران و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) در راهپیمایی اربعین است.
 مهلت ثبت‌نام روی این سایت تا روز یکشنبه 31 تیر ماه سال‌ جاری است و از محورهای فعالیت شرکت‌ها می‌توان به موارد ارتباطی، درمانی و بهداشتی، حمل و نقل و لجستیک اشاره کرد. موضوعاتی همچون پذیرایی، گمشدگان، موقعیت‌یابی و مسیریابی، انتقال پول و پرداخت یاری، اقامتی و اسکان، خدمات ویژه به موکب‌داران، فرهنگی، اطلاع‌رسانی و سایر خدمات ابتکاری از دیگر محورهای فعالیت شرکت‌هایی است که می‌توانند ثبت‌نام کنند.
حمایت معاونت علمی از تجاری‌سازی طرح‌های ژنتیک
دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان سلامت با معرفی کاربردهای فناوری کریسپر، از حمایت‌های ستاد و معاونت علمی در مسیر تجاری‌سازی این فناوری خبر داد.
به گزارش روابط عمومی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، مصطفی قانعی در ششمین کنگره بین‌المللی بیان کرد: کریسپر نوعی فناوری جدید ویرایش ژنتیکی است که می‌تواند به پیشرفت ژن درمانی کمک‌ کند. به این ترتیب دانشمندان می‌توانند مستقیماً ژن معیوب را اصلاح کنند یعنی DNA معیوب را جدا کرده و به جای آن یک DNA سالم بگذارند. وی گفت: انجمن ژنتیک ایران هم باید مشخص کند با توجه به بازار شش میلیارد دلاری که زیست فناوری در سال ۲۰۲۶ از اقتصاد حوزه سلامت خواهد داشت، چه برنامه‌ای برای افزایش سهم ایران از این بازار دارد و در آینده پیش رو، کشورمان چه سهمی از فناوری کریسپر در داخل کشور و خارج کشور به خود اختصاص خواهد داد.

ساخت بتون ایرانی مقاوم به زلزله
محققان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت بتون سبک سازه‌ای با مقاومت بالا در برابر زلزله شده‌اند که در آن به جای مواد سنگ‌دانه‌های معمولی، از پوکه‌های صنعتی و معدنی در مقیاس خاص استفاده شده است.
به گزارش ایسنا، میثم مسلمی رئیس هیأت مدیره این شرکت گفت: این محصول دانش‌بنیان برای مقاصد سازه‌ای، ساختمان‌سازی و قطعات پیش ساخته بتونی کاربرد دارد و در نمایشگاه جهانی اختراعات نیز مدال نقره کسب کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی