صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و هفت - ۲۰ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و هفت - ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

تیم روباتیک ایران راهی هلند می‌شود

 گروه فناوری/ سرپرست تیم اعزامی روباتیک جزئیات برگزاری مسابقات جهانی ربوکاپ 2024 هلند و اعزام روبات pepper را تشریح کرد.
عبدالله شمیسا در این نشست خبری گفت: دانشگاه ما(خاتم) با رویکرد جدید خود در یک دهه اخیر، تلاش دارد نسل جدید را با نسل نوینی از دانشگاه‌ها و فعالیت‌های به‌روز جامعه آشنا کند. وی افزود: رویکرد این دانشگاه و دانشگاه‌های دیگر در زمینه روبات، داشتن نقش مؤثرتری در فناوری و ارتباط با صنعت، توسعه و تعامل است البته این امر نیاز به سرمایه‌گذاری‌هایی در زمینه ساختارسازی و تشکیل تیم‌های پیشرو دارد.
شمیسا اهداف برگزاری این مسابقات را ترویج فناوری‌های نوین روباتیک و هوش مصنوعی و ایجاد بستری برای تبادل دانش و تجربه بین محققان و دانشجویان دانست. وی ادامه داد: تیم روباتیک دانشگاه از سال ۹۷ شروع به فعالیت کرده و در سال ۲۰۲۱ نیز در این مسابقات شرکت داشتیم. شمیسا ادامه داد: در سال 2021 به دلیل شیوع بیماری کرونا ما به صورت مجازی در مسابقات شرکت کردیم و موفق به کسب رتبه شدیم.
 به گفته وی، در این مسابقات بیش از ۵۰ هزار شرکت‌کننده و ۳۰۰ تیم از کشورهای مختلف حضور دارند و مسابقات در ۱۵ لیگ برگزار می‌شود. شمیسا بیان کرد: برای حضور در این مسابقات پیش شرط‌هایی نیاز است که یکی از آنها ارائه مقاله علمی در ۸ تا ۱۰ صفحه است. بدین ترتیب این مقاله ارسال شد و مورد داوری و پذیرش قرار گرفت. یکی دیگر از شروط ، ایجاد وب‌سایتی حاوی مطالب و فعالیت‌های انجام شده در حوزه روباتیک و بارگذاری ویدیو و عکس از فعالیت‌هاست.
شمیسا ارائه ویدیوی فنی از فعالیت‌های تیم را از دیگر شروط اعزام تیم به مرحله نهایی دانست و یادآور شد: علاوه بر آن تیم‌ها باید تأیید مسابقات محلی را احراز کنند. وی با بیان اینکه تیم دانشگاه خاتم در لیگ home@ شرکت خواهد کرد، اضافه کرد: روبات ما(pepper) در بخش روبات‌های استاندارد اجتماعی شرکت می‌کند و طی این رویداد، تیم‌ها باید در محیطی شبیه رستوران یا آپارتمان مأموریت‌هایی را اجرا کنند. در واقع این روبات در اختیار تیم روباتیک قرار گرفته تا اعضای تیم، فرمت و برنامه مورد نظر خود را به آن آموزش دهند و همین برنامه‌ریزی و آموزش به روبات است که می‌تواند برنده رویداد را مشخص کند.
براساس این گزارش، مسابقات جهانی ربوکاپ 2024 هلند در روزهای 27 تا 31 تیرماه (17 تا 21 جولای) و با حضور بیش از 3 هزار دانشجوی فنی از 45 کشور جهان برگزار می‌شود.
گفتنی است، Pepper یکی از پیشرفته‌ترین روبات‌های انسان‌نما در جهان و یک روبات اجتماعی است که می‌تواند با انسان‌ها تعامل برقرار کند و قادر به تشخیص چهره، احساسات و برقراری ارتباط با کاربران از طریق صدا و حرکات است.
جستجو
آرشیو تاریخی