صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و هفت - ۲۰ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و هفت - ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

همکاری‌های شانگهای می‌تواند راهگشای توسعه سبز در منطقه باشد

اقتصاد پایدار

زیست بوم/ رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، استفاده از پتانسیل کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای را راهگشای توسعه سبز در منطقه و الگوی تمام‌عیار برای همکاری محیط‌‌زیستی در سطح جهان اعلام کرد و گفت: رشد جمعیت و صنعتی شدن جوامع و به تبع آن مسائلی از جمله مهاجرت‌ها و وجود انواع بیماری‌های واگیر، کم‏‌آبی، افزایش گازهای گلخانه‌ای، گرم شدن کره زمین، ذوب شدن یخ‌های قطبی، بروز پدیده‌های حدی، بر هم خوردن تعادل اکوسیستم‌ها و مخاطرات آن بر تنوع زیستی، امنیت غذایی و سلامت بشر و محیط‌زیست، از موضوعات حاد جهان کنونی به شمار می‏‌روند که باید در فرایند سیاستگذاری‌ها، اولویت‏‌بندی هدف‌ها و اتخاذ استراتژی‌های گوناگون و در تعامل با تمام ذی‌نفعان مورد توجه قرار گیرند.

اثر تحریم ها بر محیط زیست
علی سلاجقه در سخنرانی خود در نشست سران و رؤسای توسعه سبز سازمان همکاری‌های شانگهای در شهر چیندائو چین با بیان اینکه توسعه سبز نقش مهمی در تضمین سلامت محیط‌زیست ایفا می‌کند، گفت: توسعه سبز بر استفاده از منابع همزمان با به حداقل رساندن اثرات منفی بر محیط‌زیست متمرکز بوده؛ لذا لازم است با اتخاذ پذیرش شیوه‌های پایدار و سبز رشد اقتصادی را ارتقا دهیم و در عین حال از اکوسیستم‌های ارزشمند محافظت کرده و با قرار دادن موضوع «حفاظت» در اولویت کاری خود به سلامت محیط‌زیست و توانایی آن برای حمایت از زندگی کمک کنیم. وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مستقل و مسئول همواره بر اهمیت حفظ محیط‌زیست تأکید داشته و این مهم را به عنوان یک وظیفه سرلوحه سیاستگذاری‌ها، راهبردها و برنامه‌های توسعه‌ای کشور قرار داده است تا توسعه‌یافتگی در مسیری متوازن محقق شود.
با این حال اعمال تحریم‌های ظالمانه یکجانبه، ناعادلانه و نامشروع علیه ایران، آثار متعددی را از حیث تخریب محیط‌زیست و کاهش سطح توسعه متوازن در پی داشته است. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تأکید کرد: البته جوانان عزیز کشورم در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی با توجه به این تحریم‌های یکجانبه ظالمانه بیکار ننشسته و با تمرکز بر تحقیق، توسعه و نوآوری و با تکیه بر دانش و توان فنی خود کوشیده‌اند ظرفیت‌های خوبی برای حل بخشی از معضلات محیط‌زیستی ایجاد کنند و به پیشرفت‌هایی هم نائل آیند. در اینجا مایلم آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای به اشتراک گذاشتن این دستاوردها و تجربیات و همکاری جدی با دیگر کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای با هدف کمک به ارتقای وضعیت محیط‌زیست منطقه ابراز دارم. وی اضافه کرد: کشور ایران، مانند بسیاری از کشورها تحت‌تأثیر منفی تغییرات اقلیمی، از دست رفتن تنوع زیستی و آلودگی‌هایی است که منشأ قابل توجهی از آنها در سایر کشورها و مناطق جهان قرار دارد. در این میان خشکسالی، کم‌آبی و طوفان‌های گرد و غبار از جمله چالش‌های مهمی است که منطقه ما با آن روبه‌رو است. برگزاری «کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار» در راستای اجرای قطعنامه شماره ۱۷۱/۷۷ مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سپتامبر ۲۰۲۳ در تهران با همکاری سازمان ملل متحد، نمونه‌ای از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای جلب توجه جامعه جهانی و لزوم یافتن راه‌حل‌های مشترک برای مقابله با این چالش‌ها بوده است.

اقتصاد دریا
سلاجقه اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن ۵۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی از فرصت بی‌نظیری برای توسعه دریا‌محور برخوردار است و در همین راستا تدوین سند «اقتصاد دریا‌محور» را با توجه ویژه به رشد مشاغل سبز، توسعه انرژی‌های تجدید‌پذیر در مناطق ساحلی و تحقق توسعه پایدار کسب‌وکارهای دریایی کشور در دستور کار برنامه‌های توسعه‌ای خود قرار داده، همچنین طرح‌های مطالعاتی متفاوتی در راستای پهنه‌بندی و ارزیابی ریسک زیستگاهی در مناطق ساحلی و حفاظت، پایش و احیای زیستگاه‌های حساس ساحلی-دریایی در کشور انجام شده است. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران ضمن استقبال از تلاش کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای برای همکاری و حفاظت از محیط‌زیست، آمادگی خود را برای توسعه همکاری‌های محیط‌زیستی اعلام می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی