وضعیت جسمانی و سلامتی رئیس‌جمهور امریکا برای ماندن در کارزار انتخاباتی 2024 پر ابهام است

کناره گیری بایدن، معضل دموکرات ها

آرزو نوروزجم
خبرنگار


ماجرای مناظره جنجالی دو چهره مطرح این ‌روزهای انتخابات 2024 امریکا دردسرساز شده و حالا کارشناسان این کشور برای نماینده دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان انجام تست‌های شناختی را تجویز کرده‌اند تا خیالشان از سلامت روانی و شناختی و حتی جسمانی دو پیرمرد دنبال قدرت، راحت شود. گاف‌های پر تکرار و اشتباهات پر شمار جو بایدن در مناظره و حتی سخنرانی‌های پیش از رویارویی‌های انتخاباتی، هم برای ترامپ گران تمام شده و هم برای اعضای حزب دموکرات و همه سرمایه‎گذاری آنها روی نامزد احتمالی این حزب در رقابت‌های انتخاباتی آتی ایالات متحده به بن‌بست خورده است و تلاش می‌کنند با انتخاب گزینه جوانتر از زیر بار فشار انتقادات و حتی نسخه‌پیچی‌های مختلف برای بیماری‌های نامزد 81 ساله حزب شانه خالی کنند.
لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه امریکا به دلیل افزایش نگرانی‌ها نسبت به سلامتی رئیس‌ جمهور فعلی امریکا و انتقادات برای کناره‌گیری جو بایدن در مصاحبه تأکید کرد هم بایدن و هم دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه باید برای اثبات سلامتی خود آزمایش‌های شناختی بدهند.  او همچنین تأکید کرد هر کسی که قرار است رئیس جمهور شود باید به وسیله تست‌های شناختی آزمایش شود که شامل دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه بایدن نیز می‌شود. بر اساس نتایج نظرسنجی‌ها، 70 درصد مردم معتقدند بایدن از نظر ذهنی و جسمی قادر به ریاست جمهوری نیست و باید برای اثبات ذهنیت و توانایی‌های خود آزمایش شناختی بدهد. هر چند جو بایدن و پزشکان مخصوص او این ادعا را رد کرده و بارها گفته‌اند بایدن از نظر سلامتی مشکل خاصی ندارد.
اجلاسی پر ماجرا برای بایدن
نگرانی‌ها درباره سلامت جو بایدن در حالی در رسانه‌ها و بین مقامات این کشور و حتی مردم همه‌گیر شده که قرار است هفته آینده رهبران اروپایی و مقامات ارشد دفاعی 31 کشور ناتو به واشنگتن سفر کنند، سفری که حالا همه نگاه‌ها به طور جدی معطوف جو بایدن است چرا که عملکرد ضعیف او در مناظره گذشته، برای کشورهای عضو ناتو و برخی از اروپایی‌ها غیر قابل وصف و نگران کننده است.
نگرانی‌های سیاستمداران امریکایی از آنچه در انتخابات آتی این کشور رقم خواهد خورد نه تنها حول سن و سال و سلامت جو بایدن می‌چرخد بلکه آنها شکننده بودن آینده سیاسی بایدن برای ادامه ریاست جمهوری و مدیریت بحران‌های بزرگی چون جنگ اوکراین و روسیه و حمایت‌های کاخ سفید از جنگ‌افروزی‌های رژیم صهیونیستی را از عوامل مهم برای کناره‌گیری بایدن دانسته‌اند.

لجبازی از جنس بایدن
وبگاه آکسیوس به نقل از دموکرات‌های ارشد کنگره گزارش داد به رغم پافشاری بایدن و همراهی خانواده‌اش برای ماندن در رقابت انتخاباتی اما دموکرات‌ها امیدوار هستند بایدن را راضی کنند تا جمعه از ادامه رقابت‌های انتخابات ریاست ‌جمهوری امریکا کنار بکشد.
شبکه خبری سی.ان.ان، به نقل از برخی منابع اعلام کرد تعداد قانونگذارانی که به صراحت گفتند بایدن نباید نامزد دموکرات‌ها باشد، بیشتر از تعداد کسانی بود که از ماندن او صحبت کردند. آنها نگرانند اگر بایدن نامزد شود، دموکرات‌ها شانس خود را برای اکثریت مجلس نمایندگان از دست بدهند. در این میان وال استریت ژورنال نوشت: اعضای برجسته حزب دموکرات، کامالا هریس، معاون جو بایدن را تنها کاندیدایی می‌دانند که می‌تواند جای رئیسش را در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ این کشور بگیرد و تأکید دارند به عنوان نامزد دموکرات‌ها معرفی شود.
ضرب‌الاجل 4 روزه به جو بایدن برای تصمیم به کناره‌گیری تا حدی جدی شده که افشاگری‌های عجیب و غریب در خصوص وضعیت سلامت بایدن کمی هم حالت طنز پیدا کرده. نشریه اینسایدر در گزارشی نوشت: بایدن فقط از ساعت 10 صبح تا 16 بعدازظهر از کارآمدی کافی برای انجام کارهایش برخوردار است و بعد از آن خاموش می‌شود و در غیر از این ساعات، هر نوع گافی که فکرش را بکنید، می‌دهد!

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شش
 - شماره هشت هزار و پانصد و شش - ۱۹ تیر ۱۴۰۳