وزیر ورزش از مشکلات نقل و انتقالات فوتبال می‌گوید

فوتبال گرفتار دلال بازی و مسائل پشت‌پرده است

در حاشیه سمینار سالانه مدیران باشگاه‌های فوتبال، کیومرث هاشمی وزیر ورزش حضور داشت و صحبت‌های مهمی را در خصوص مسائل مختلف فوتبال ایران مثل نقل و انتقالات فعلی، وضعیت ورزشگاه آزادی و تیمداری باشگاه‌ها در حوزه بانوان مطرح کرد. نکته جالبی که در مصاحبه وزیر ورزش وجود دارد، این است که انگار تمام ارکان ورزش ایران از وضعیت نابسامان نقل و انتقالات در فوتبال و نفوذ دلالان خبر دارند اما تاکنون اقدامی جدی برای مقابله با این ویروس در فوتبال ایران شکل نگرفته است.
 
ورزشگاه آزادی؛ یک سرمایه اجتماعی
مهدی تاج می‌داند که سه چهار ماه پیش گفتم ورزشگاه آزادی را در اختیار فدراسیون فوتبال قرار می‌دهم. ورزشگاه آزادی در اختیار دو تیم باشگاهی و تیم ملی است. وقتی این ورزشگاه در اختیار فدراسیون باشد، بهتر است چون تخصصی‌تر عمل می‌کند. روزی که به وزارت ورزش آمدم، چمن ورزشگاه آزادی یک متر خزانه نداشت. به خاطر دارید که سال گذشته در جریان مسابقات لیگ قهرمانان آسیا چمن ورزشگاه به خاطر کمبود آب و گرما چه وضعیتی پیدا کرد و فضا چقدر سنگین بود. امروز برابر چمن ورزشگاه آزادی خزانه داریم و بلافاصله پس از هر بازی اگر نقطه‌ای از زمین آسیب دیده باشد، ترمیم می‌شود. من تقریباً هر سه هفته‌ یک بار مثل فرزندم از ورزشگاه آزادی بازدید می‌کنم چرا که احساس می‌کنم برای مردم مهم است و باید به آن توجه شود. در قانون بودجه 1403، آمده است که باید به بازسازی ورزشگاه آزادی برای تیم‌های‌مان جهت حضور در آسیا کمک شود. درست است که استقلال و پرسپولیس خصوصی شدند، ولی اینها سرمایه اجتماعی هستند و تنها ورزشگاهی که می‌تواند مردم را به تماشای مسابقات بکشاند، آزادی است. بنابراین، هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار برای ورزشگاه آزادی قرار داده‌ایم.
 
گرفتار دلال‌بازی هستیم!
فصل نقل‌وانتقالات و جابه‌جایی بازیکنان و مربی است و خواهش می‌کنم مقهور هیاهوها و جنجال‌های بیرون نشوید. فوتبال ما در جذب بازیکن و مربی گرفتار خیلی از مسائل مثل دلال‌بازی و پشت‌پرده می‌شود. ما مربیان و بازیکنان خیلی خوبی داریم و سعی کنید به دور از هیاهوها دنبال بازیکنانی باشید که کیفیت خوبی داشته باشند و ارقام‌شان غیرواقعی نباشد. تجربه ثابت کرده باشگاه‌های ما از این مسأله ضرر کرده‌اند. اگر سیاست و رفتارهای حرفه‌ای در باشگاه‌ها حاکم باشد، ارقام واقعی‌تر می‌شود. از سرمایه‌گذاری روی نوجوانان و جوانان غفلت نکنید. طبق سیاست‌های AFC، اعلام شده است تیمداری فوتبال بانوان باید تا سال 2028 الزامی شود. سازمان لیگ هم حرکت خوبی کرد و امروز شاهد هستیم که تیم‌های لیگ برتری باید به سمت تیمداری در بخش بانوان بروند. توجه به رده‌های پایه بیشتر شده و سرمایه‌گذاری می‌بایست بیشتر شود.
 
هیچ فسادی قابل‌قبول نیست
در بحث فساد حرف‌های زیادی مطرح می‌شود. فساد شاید در بخش‌های دیگر وجود داشته باشد، اما کوچکترین فساد به‌خصوص در فوتبال اصلاً قابل قبول نیست. با روش‌های پیشگیری نباید این حداقل‌ها وجود داشته باشد. نباید بگذاریم با تخلفات عده‌ای معلوم‌الحال خدشه‌ای به زحمات دست‌اندرکاران فوتبال و باشگاه‌ها وارد شود. ضمن حمایت از کسانی که در شناسایی تخلف افراد کمک می‌کنند، فدراسیون نیز باید تلاش کند تخلفات به حداقل برسد.