معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در نشست «المپیک فناوری»:

پارک فناوری پردیس به منطقه بین‌المللی تبدیل می‌شود

میترا جلیلی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در نشست خبری نخستین دوره المپیک فناوری ۲۰۲۴ از تبدیل پارک فناوری پردیس به یک منطقه بین‌المللی در ایران خبر داد و یادآورشد: این منطقه یادگار شهید رئیسی است و ماندگار خواهد بود. ایشان پیگیری برای ایجاد این منطقه را همواره مورد تأکید قرار داده بودند.
روح‌الله دهقانی فیروزآبادی افزود: دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی، بر دیپلماسی فناوری تأکید ویژه داشت و ازسوی دیگر در کشور شرکت‌های فناورانه قدرتمندی ایجاد شده‌اند. همین موضوع سبب شد تا پیشنهاد داده شود همانند بسیاری از کشورها، ایران نیز یک منطقه بین‌المللی داشته باشد.

توجه ویژه به متخصصان و سرمایه‌گذاران خارجی
معاون علمی رئیس‌جمهور درادامه گفت: چند ماه قبل با همکاری مرکز بررسی استراتژیک ریاست‌جمهوری، پیشنهادی را به هیأت دولت ارائه دادیم که براساس آن، منطقه بین‌المللی نوآوری در پارک فناوری تأسیس می‌شود. دهقانی فیروزآبادی درباره مزایای این منطقه بین‌المللی هم اظهار داشت: هدفگذاری ما این است که درچنین منطقه بین‌المللی، فناوران خارجی بتوانند راحت‌تر رفت وآمد داشته باشند و به بیان دیگر روابط با فناوران ایرانی و خارجی راحت‌تر برقرارشود.
در این منطقه به متخصصان ایرانی غیرمقیم هم توجه ویژه‌ای شده و به گفته معاون علمی رئیس‌جمهور، قراراست محدودیت‌های رفت وآمد این متخصصان و نخبه‌های ایرانی به کشور (به لحاظ پاسپورتی) بسیار کمتر شود. دهقانی فیروزآبادی درادامه اظهارداشت: همچنین می‌توانیم در این منطقه، سرمایه‌گذاری خارجی راحت‌تری داشته باشیم و با ارائه معافیت‌های خاص و اینترنت باکیفیت، کمک کنیم که شرکت‌های خارجی بیشتر وراحت‌تر در این منطقه مستقر شوند. به این ترتیب می‌توانیم شاهد این موضوع باشیم که همکاری وسیعی بین فناوران ایرانی و خارجی از گوشه و کنار دنیا شکل می‌گیرد.

یک شهربرای زندگی نوآوران
وی با اشاره به اینکه حداقل ۵۰ شرکت و سازمان غیرایرانی مرتبط با فناوری در این منطقه مستقرخواهند شد، تصریح کرد: دامنه اشتغال منطقه نوآوری ایران، حداقل ۵۰ هزار نفر را شامل می‌شود.
ازسوی دیگر با توجه به اینکه قرار است یک‌ منطقه ۳۰۰هکتاری در پارک پردیس به شهر زندگی نوآوران تبدیل شود، معاون علمی ریاست‌جمهوری انتظار دارد در افق ۱۴۰۸، یک زیست‌بوم جامع نوآوری شامل محل کار و زندگی برای فناوران در پارک فناوری پردیس ایجاد شود. همچنین قراراست این منطقه ظرفیت استقرار۲هزار و۵۰۰ شرکت را داشته باشد. ازسوی دیگر قرار است ۱۰مرکز آفرینش ملی فناوری (مام فناوری) دراین منطقه تا سال ۱۴۰۸ایجاد شود.

سازمان ملی هوش مصنوعی
در آستانه افتتاح
معاون‌علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری همچنین در این نشست خبری از افتتاح سازمان ملی هوش مصنوعی با حضور سرپرست ریاست جمهوری خبر داد. دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه تشکیل سازمان ملی هوش مصنوعی کشور چندی پیش مصوب و شورای راهبردی هوش مصنوعی نیز تشکیل شد، گفت: امروز(سه‌شنبه) ساختمان سازمان ملی هوش مصنوعی با حضور سرپرست ریاست جمهوری افتتاح می‌شود و تا پایان سال زیرساخت‌های خوبی برای تأمین مزرعه پردازش گرافیکی ایجاد خواهد شد.

تأکید رهبری برایجاد زیرساخت کارهای بزرگ
معاون رئیس‌جمهور دراین نشست، برگزاری المپیک فناوری را یکی از برنامه‌های نوآورانه معاونت علمی ریاست جمهوری دانست و یادآور شد: همان‌طور که تاکنون مسابقات ملی در حوزه‌های متنوعی چون برنامه‌نویسی و هوش مصنوعی برگزار شده، این برنامه هم شور و نشاط ویژه‌ای در حوزه فناوری ایجاد خواهد کرد و سبب افزایش انگیزه شرکت‌کنندگان می‌شود.
معاون رئیس‌جمهور با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دولت باید زیرساخت‌های مورد نیاز برای کارهای بزرگ آینده را ایجاد کند، یادآورشد: رئیس‌جمهور شهید در این زمینه در دولت سیزدهم تأکیدات ویژه‌ای داشتند و حتی حضرت‌آقا به شهید جمهور فرمودند یکی از ویژگی‌های دولت سیزدهم این بود که فردا را فدای امروز نکرد.
دهقانی فیروزآبادی در پاسخ به سؤالی مبنی بر چرایی عدم ادغام دو رویداد روبوکاپ و المپیک فناوری در یکدیگر با توجه به شبیه بودن هردو برنامه نوآورانه گفت: بسیاری از برنامه‌ها دارای نوآوری تدریجی هستند و باید به این موضوع توجه کرد. وی روبوکاپ را رویدادی در سطح دانش‌آموزی و دانشجویی دانست و یادآور شد: این درحالی است که در المپیک فناوری رویکرد ما ارتقا یافته و توجه ویژه‌ای به شرکت‌های فناور و دانش بنیان شده است. هرچند در روبوکاپ تنها دانش‌آموزان و دانشجویان حضور داشتند ولی در المپیک فناوری شاهد هستیم که شرکت‌های فناوری، اساتید و پژوهشگاه‌ها نیز در رویداد حضور دارند و همین موضوع به غنای بیشتر این برنامه نوآورانه منجر می‌شود.

برگزاری المپیک فناوری درآبان ماه
رئیس پارک فناوری پردیس هم دراین نشست از برنامه‌ریزی این مجموعه برای برگزاری رویداد بین‌المللی «المپیک فناوری» در حوزه‌های گوناگون فناوری‌های پیشرفته و نوظهور با مشارکت دانشجویان و دانش‌آموزان نخبه ایران و جهان در آبان ۱۴۰۳ خبرداد و یادآورشد: ثبت‌نام این رویداد از طریق نشانی
Olympics.tech آغاز شد.
مهدی صفاری‌نیا افزود: رویداد بین‌المللی المپیک فناوری در پنج حوزه گوناگون فناوری‌های پیشرفته و نوظهورشامل هوش مصنوعی، امنیت سایبری، برنامه‌نویسی، روباتیک و پهپاد با حضور دانش‌آموزان و دانشجویان نخبه ایران و جهان از اول تا ۷ آبان ماه در محل پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود. رئیس پارک فناوری پردیس، بوت کمپ برای ارائه آموزش به متقاضیان شرکت در المپیک، ایستگاه کار و اشتغال و نشست‌های تخصصی را از دیگر بخش‌های این المپیک نام برد.
وی حرکت در مسیر توسعه فناوری‌های نوظهور همچون هوش مصنوعی، روباتیک و اقتصاد دیجیتال را فرصت ویژه‌ای برای قرارگرفتن در باشگاه‌های برتر و پیشرفت کشور دانست و یادآورشد: برگزاری رویداد بین‌المللی المپیک فناوری یکی از ابزارهای توسعه فناوری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان محسوب می‌شود. رئیس پارک فناوری پردیس پیش از این هم گفته بود: مسابقات المپیک فناوری با هدف شبکه‌سازی و ایجاد اتصال میان فناوری‌های پیشرفته و نوظهور برگزارمی‌شود. در سال‌های گذشته ماهیت‌های مختلف زیست‌بوم، نوآوری و فناوری رشد قابل‌توجهی داشته است و تمرکز پارک فناوری پردیس هم برافزایش اتصال ظرفیت‌های موجود و بهره‌گیری از هم‌افزایی میان این ظرفیت‌ها بوده است.

 

بــــرش

امتیازات ویژه برای برگزیدگان المپیک فناوری
رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از اعطای امتیازات نخبگی به برگزیدگان المپیک بین‌المللی فناوری خبر داد. شقایق حق جو افزود: رویدادهای متنوعی در کشورهای منطقه برای شناسایی سرمایه‌های انسانی متخصص با ارائه ویزاهای مخصوص نوآوری و جذب آنها برگزار می‌شود. ایران نیز به واسطه برگزاری رویدادهای بزرگی همچون اینوتکس سعی در معرفی دستاوردهای نوآورانه خود و نیروی انسانی نخبه و ارتقای آنها دارد و رقیب جدی برای کشورهای منطقه است.به اعتقاد وی، برگزاری سالانه رقابت‌های المپیک فناوری باعث ترویج حوزه‌های مختلف فناوری، شناسایی برترین استعدادهای هرحوزه فناوری به صورت سالانه و پیشبرد پروژه‌های دانش‌بنیان در کشور خواهد شد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شش
 - شماره هشت هزار و پانصد و شش - ۱۹ تیر ۱۴۰۳