صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنج - ۱۸ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنج - ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۵

رئیس‌جمهور امریکا از ماندن خود در انتخابات خبر می‌دهد اما سلامت وی در هاله‌ای از ابهام است

اطمینان لرزان جو

آرزو نوروزجم
خبرنگار

بحث و جدل‌ها برای کناره‌گیری جو بایدن از میز ریاست‌جمهوری ایالات متحده هنوز بی‌نتیجه مانده و هر روز به تعداد دموکرات‌های ناراضی از عایدی نخستین مناظره میان بایدن و ترامپ اضافه می‌شود. نتیجه ضعیف این مناظره انتخاباتی باعث شد تا دموکرات‌ها برای رسیدگی انتظارات خود از رئیس‌جمهور فشار زیادی را بر حزب اعمال و به‌طور مکرر خواستار کناره‌گیری او از رقابت‌های انتخاباتی شوند.
روزنامه نیویورک‌تایمز با استناد به مصاحبه‌هایی که با بیش از ۵۰ دموکرات انجام داده، در گزارشی می‌نویسد: «بسیاری از مقامات، قانونگذاران و استراتژیست‌ها در حزب خود بایدن نامزدی او را در انتخابات عمیقاً غیر‌قابل تحمل می‌بینند و نگرانی‌های آنها در محافل خصوصی‌شان به‌تدریج علنی می‌شود.»
آنها نگرانند ضعف در عملکرد بایدن، ناتوانی برای رویارویی با ترامپ، عدم تسلط و تمرکز و عدم تمایل بایدن برای کناره‌گیری از انتخابات باعث می‌شود برای دومین‌بار دونالد ترامپ 4 سال ساکن کاخ سفید شود، احتمالی که وقوع آن دور از انتظار نیست و نتایج برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد دونالد ترامپ با وجود حاشیه‌های متعددی که پیرامون اوست، اما همچنان پیشتاز باشد. از طرفی دیگر، ماجرای بیماری بایدن هم برای خیلی از سیاستمداران دموکرات ایالات متحده نگران‌کننده است، جو بایدن که با 81 سال سن، پیرترین رئیس‌جمهور امریکا محسوب می‌شود، به‌رغم اینکه بارها بیماری خود را منکر شده و پزشک کاخ سفید تأیید کرده است که بایدن به زوال عقل و آلزایمر مبتلا نیست، اما آنطور که گاردین در گزارش خود آورده، درحالی که بایدن انجام آزمایش شناختی مستقل و انتشار یافته‌های آن را رد و بر باقی ماندن در کورس رقابت‌های انتخاباتی تأکید کرده، اما رفت‌و‌آمدهای اشخاصی چون دکتر کوین کانارد، متخصص بیماری پارکینسون در مرکز پزشکی والتر‌رید، یا دکتر کوین اوکانر، پزشک پزشکی استئوپاتیک که سال‌ها رئیس‌جمهور را تحت نظر داشته است، خلاف ادعای بایدن را نشان می‌دهد. به دنبال بالا گرفتن انتقادات به عملکرد ضعیف بایدن و خبر پیشرفت بیماری‌اش، او عملکرد ضعیفی که از خود در اولین مناظره انتخاباتی ۲۰۲۴ نشان داد را ناشی از «سرماخوردگی و خستگی» دانست و تأکید کرد که دائماً تحت معاینه پزشکی قرار دارد. او همچنین به رسانه‌ها اعلام کرد «ببینید، من هر روز تست‌های شناختی انجام می‌دهم. می‌دانید، من نه‌تنها برای انتخابات کارزار برگزار می‌کنم، بلکه جهان را نیز اداره می‌کنم. اغراق نمی‌کنم اما ما ملت مهم جهان هستیم.»
برخی از حامیان بایدن اعلام کرده‌اند سلامت و شادابی رئیس‌جمهور در این مصاحبه ممکن است نظرها برای کناره‌گیری او از رقابت انتخابات 2024 امریکا را تغییر دهد، اما همچنان اعضای دموکرات که خواهان جایگزین انتخاب کردن برای او هستند، معتقدند او دچار بیماری است و نمی‌تواند گزینه مناسبی برای ریاست‌جمهوری باشد. در بازار داغ انتقادات به عملکرد بایدن و تردیدها برای ادامه رقابت انتخابات امریکا، دونالد ترامپ هم عقب نمانده و در پیامی به تلاش دموکرات‌ها برای متقاعد کردن بایدن جهت انصراف از انتخابات طعنه زد و با لحنی کنایه‌آمیز خطاب به بایدن گفت: با همان هوشمندی مناظره نخست، در رقابت باقی بماند.
نمایش ضعیف بایدن در کنار گاف‌های مکرر او در انظار عمومی، حالا زنگ خطر را برای بسیاری از تحلیلگران و چهره‌های سیاسی دموکرات به صدا درآورده و هشدار می‌دهد که آینده امریکا ممکن است با ادامه حضور بایدن در خطر باشد، هرچند بسیاری هم معتقدند حضور دوباره ترامپ به عنوان مرد شماره یک ایالات متحده ممکن است خطری بزرگ‌تر را به همراه داشته باشد.
کاخ سفید روز چهارشنبه به‌طور قطعی امکان انصراف بایدن از نامزدی دوره دوم را رد کرد. کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید گفت: «رئیس‌جمهور به هیچ‌وجه به انصراف از رقابت فکر نمی‌کند.» اما واکنش‌های بایدن در مواجهه با درخواست‌ها برای کناره‌گیری‌اش، کمی از انتظارات معقول از یک رئیس‌جمهور فاصله دارد. او تأکید دارد بهترین شخص برای اداره امور امریکا و حتی دنیاست و تنها در صورتی کنار خواهد رفت که «خدای قادر مطلق» به زمین آمده، به او بگوید: «جو، از رقابت‌ها خارج شو.»

جستجو
آرشیو تاریخی