صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنج - ۱۸ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنج - ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۲

مسعود پزشکیان در اولین بیانیه پس از پیروزی، رویکرد دولت خود را تشریح کرد

مــلاک مــن شایســتگی خواهــد بود

رئیس جمهور منتخب پس از پیروزی در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری بیانیه‌ای صادر کرد؛ بیانیه‌ای که آن را می‌توان جهت‌گیری اولیه دولت وی دانست. مسعود پزشکیان در این بیانیه که خطاب به «ملت آگاه عزیز ایران» صادر شده است، ضمن قدردانی از رأی‌دهندگان و حامیانش در انتخابات، تأکید کرد که دولت وی، دولت وفاق و همگرایی در حکومت برای رفع مشکلات ایران خواهد بود.

همه برای من برابرند
پزشکیان با تبریک پیروزی به ملت آگاه ایران که کار را تمام کردند و گامــی بلنــد در مرحلــه دوم انتخابــات برداشتند، گفت: فرصتــی بــرای ایــران آفریدیــد و امیــد و نشــاط را بــه فضــای نارضایتــی و آزردگــی و دلمردگــی جامعــه بازگرداندیــد.
رئیس جمهور منتخب، با تأکید بر اینکه همــه آنان کــه بــه راه و رویکــرد مــن یــا نامــزد رقیــب رأی دادند یــا در ایــن انتخابــات نیامدند، برای من برابرند، اضافه کرد: آزمون بزرگ‌تری پیش روی ماست؛ آزمون عبور ایران از تنگناها و چالش‌ها و بحران‌های پیش رو و آزمون کاستن از نگرانی‌های متعدد و متفاوت مردم برای داشتن یک زندگی بهتر.
پزشکیان ضمن قدردانی از مقام معظم رهبری که عرصه را بر مشارکت و نقش‌آفرینی بیشتر شهروندان و جریان‌های سیاسی گشودند، درباره ویژگی‌های فصل نو خدمت به ایران اظهارکرد: فصلی که در آن نقش فعــال شــخصیت‌های دلســوز ملــی و حضــور جریان‌های سیاســی و نهادهــا و تشــکل‌های مدنــی تأثیر‌گذار شــد، فصلــی کــه بدنــه علمــی کارشناســی و تخصصــی کشــور نیــز بــه زبــان آمــد و نشــان داد کــه وضعیــت خطیــر اســت، اما می‌تــوان بــا تفاهــم و اجمــاع و امیــد بســیاری از تهدیدهــای پیــش رو را دور کــرد.

گوشی برای شنیدن صدای بی‌صدایان
رئیس جمهور منتخب درباره التزام خود به آرای ایرانیان، تأکید کرد: مــن رأی شــما را طوقــی ســنگین بــرگردنــم می‌دانــم، اما تعهــد می‌دهــم کــه همچنــان گــوش شــنوایی بــرای ســخنان شــما و صــدای بی‌صدایــان و طــرد‌شــدگان باشــم. پــس بــه گفتــه علــی(ع) باز هم از گفتــن حــق یــا رأی زدن در عدالــت بــاز نایستید کــه مــن نــه برتــر از آنــم کــه خطــا کنــم و نــه در کار خویــش از خطــا ایمنــم.
وی کار دولــت منتخــب در ایــن شــرایط خطیــر را دشــوار توصیف کرد و افزود: من از ایــن پــس بــه دنبــال پیشــبرد گفــت‌و‌گــو، همگرایــی و وفــاق ملــی در حکومــت بــرای بازگشــت بــه مــردم و اهتمــام بــه مســائل جامعــه در همــه عرصه‌هــای اقتصــادی، اجتماعــی، فرهنگــی و سیاســی خواهــم بــود.

تفاهم در همه ارکان حاکمیت
رئیس جمهور منتخب اضافه کرد: مــن در پــی آن هســتم کــه بــا تفاهــم و همــکاری همــه ارکان حا‌کمیــت، مجلــس و قــوه قضائیــه تنــش و وا‌گرایی را از نهــاد سیاســت و حکمرانــی دور کنــم. وی ضمن امیدواری برای همراهی مجلــس بــا رأی اکثریــت مــردم، گفت: مــن بــه رقیــب محتــرم، جنــاب آقــای دکتــر ســعید جلیلــی و همــه رأی دهنــدگان بــه ایشــان می‌گویــم رقابــت بــه پایــان رســید، زمــان رفاقــت بــرای ایــران آمــد.
دیدن کسانی که در انتخابات نیامدند
پزشکیان خطاب به همــه آنان کــه در ایــن انتخابــات نیامدنــد هــم گفت: موعــد دیــدن شــما و حرف‌های شماســت. زمــان (شنیدن) دغدغه‌هــا و نگرانی‌های یکدیگــر و زمــان گفت‌و‌گو بــرای ایــران اســت. دولــت منتخــب و حکومــت بایــد بداننــد کــه چــه می‌گوییــد و چــرا نیامدیــد.  رئیس جمهور منتخب با بیان اینکه مــن نیامــده‌ام خواســت و اراده شــما را در حــد رفــع رنج‌های امــروز مــردم محــدود کنــم، ادامه داد: مــن آمــده‌ام تــا بــا بازگشــت دولــت منتخــب بــه آرمان‌ها و وعده‌هــای فرامــوش شــده در نظــام جمهــوری اســلامی ایــران، بــا التــزام حاکمیــت در عمــل بــه آن و بــا حمایــت مســتمر و نقــد و نظــارت شــما، باهــم بــه ســوی تأمین منافــع و مصالــح ملــی کشــور و گشــودن افــق توســعه پایــدار و پیشــرفت همــه‌جانبــه ایــران قــدم برداریــم.

زمان شستن سینه‌ها از کینه‌هاست
وی با تأکید بر دور کردن ســایه تحریــم و تهدیــد و جنــگ از ایــران و دنبــال کردن صلــح پایــدار در منطقــه و گفت‌و‌گو و تعامــل ســازنده بــا جهــان، تصریح کرد: مــن و همراهــان مــن، آنچــه را از دروغ و تهمــت و جفــا در ایــام انتخابــات دیدیــم، نــه تنهــا می‌بخشــیم کــه فرامــوش هــم می‌کنیــم. زمــان آن اســت کــه بــرای ایــران ســینه‌ها را از کینه‌هــا بشــوییم، دســت بــه دســت هــم دهیــم و بــه آینــده بهتــر بیندیشــیم.
پزشکیان مســئولیت تاریخــی همــگان را تـلاش بــرای اصلاح ســاختارها و رفتارهــای نامناســب حکمرانــی برشمرد و گفت: رویکــرد مــن، پاســخگو کــردن دولــت آینــده در همیــن ســو و انتخــاب همــکاران بــا همیــن منطــق و مــلاک خواهــد بــود. حــق منطــق و شایســتگی بــه دور از هــر تبعیضــی مــلاک مــن خواهــد بود.
رئیس جمهور منتخب در پایان این بیانیه که با «خاک پای ملت ایران، مسعود پزشکیان» به پایان رسید، تأکید کرد: خواهــم کوشــید اشــخاص را بــا حــق بســنجم، نــه حــق را بــا اشــخاص. اصلاحــات را بایــد بــه پیــش ببریــم.‌‌

جستجو
آرشیو تاریخی