فرهنگ

وزیر فرهنگ در آیین تجلیل از شایستگان تقدیر جایزه کتاب سال خبر داد
ترکیه میهمان ویژه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۴
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تجلیل از شایستگان تقدیر چهل و یکمین دوره جایزه کتاب سال با اعلام تعیین میهمان ویژه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۴ تهران از افزایش ظرفیت تولید کاغذ کشور با افتتاح کارخانه‌ جدید شیراز خبر داد. محمد مهدی اسماعیلی با بیان اینکه در حوزه کتاب در سالی که ارشاد را تحویل گرفتیم، تولید کاغذ داخلی ۴ هزار تن بود، افزود: ان‌شاءالله با افتتاح کارخانه کاغذ در شیراز این رقم به ۱۲۰ هزار تن خواهد رسید. همچنین سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳، ۱۵۵ میلیون جلد کتاب درسی را با ۱۰۰ درصد کاغذ داخلی تولید کردیم و در حوزه فیلم و زینک دانش‌بنیان  نیز توفیقات مهمی داشتیم.
اسماعیلی با اشاره به اینکه تمام نیاز داخلی کاغذ در ایران ۲۵۰ تا ۲۷۰ تن است، گفت: در حوزه حمایت از پدیدآورندگان و ناشران وزارت ارشاد در یک‌ سال گذشته ۱۱۵ هزار عنوان کتاب منتشر شده که بالاترین میزان در مقایسه با همه سال‌های گذشته است.
مجسمه مولوی در تهران نصب می‌شود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نصب مجسمه نظامی در میدان ونک گفت: امسال مجسمه مولوی را نصب می‌کنیم. در بحث ساخت فیلم مشترک با کشورهای دیگر که در مورد مفاخر فرهنگی تبادل ثبت مشترک داشتیم، اقدام به ساخت فیلم‌های مشترک سینمایی کردیم. مثل فیلم مست عشق که ۱۰۰ میلیارد تومان فروش داشته است. این فیلم با حضور مولوی‌شناسان آماده اکران شد که این نشان‌دهنده علاقه مردم است. وی با بیان اینکه سال ۲۰۲۵ را سال فرهنگی ایران و ترکیه نامگذاری کردیم، گفت: در سفری که با رئیس جمهور شهید به ترکیه داشتیم، تفاهمنامه منعقد شد و بر اساس آن قرارشد ترکیه میهمان ویژه نمایشگاه کتاب در سال آینده باشد.
افزایش جایزه کتاب سال
اسماعیلی درباره حمایت از شایستگان تقدیر جایزه کتاب سال بجز وجه مالی که از این جشنواره دریافت می‌کنند، افزود: دوستان تلاش کردند میزان جایزه نقدی را افزایش دهند. همچنین در این جشنواره میزان جایزه برگزیدگان ۲۵۰ میلیون تومان بود که امشب نیز در مجموع ۳ میلیارد تومان جایزه اهدا شد. از برگزیدگان و شایستگان تقدیر جایزه کتاب سال حتماً در بخش توزیع و خرید کتاب از سوی معاونت فرهنگی و نهاد کتابخانه‌ها حمایت جدی می‌کنیم. در این آیین از شایستگان تقدیر چهل و یکمین دوره جایزه کتاب سال با اهدای جایزه تقدیر شد./ ایبنا
 

دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) محرمی  شد
به مناسبت ایام سوگواری و عزاداری سیدالشهدا(ع) و یاران باوفایش، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) رونمایی شد. عنوان این دیوارنگاره محصول خانه طراحان انقلاب اسلامی، «اگر حسین بن علی(ع) بود چه می‌کرد؟» است.
تصویرسازی این دیوارنگاره را محمد صالحی و کمیل کریمی انجام داده‌اند و طراح نوشتار نیز علیرضا نخعی بوده است./مهر

جستجو
آرشیو تاریخی