صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سه - ۱۶ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سه - ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۵

رؤسای جمهور چین و روسیه بر همکاری های 2 کشور در دوران گذار نظام بین الملل تأکید کردند

تجدید عهد پوتین و شی

گروه جهان/ ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین از «مشارکت» کشورشان در سازمان همکاری شانگهای (CSO) که در چهارچوب یک بلوک امنیتی منطقه‌ای به‌عنوان نقطه مقابل قدرت غرب توسط این دو تأسیس شده است، ستایش کردند.
پوتین و شی جین پینگ روز چهارشنبه در حاشیه اجلاس شانگهای در آستانه قزاقستان از گسترش عضویت این گروه که شامل کشورهای آسیای مرکزی و همچنین هند، ایران و بلاروس است، قدردانی کردند. آنها همچنین بر روابط چین و روسیه به عنوان یک نیروی تثبیت‌کننده در زمان‌های پر هرج و مرج تأکید کردند.
رئیس‌جمهور روسیه در این ملاقات گفت سازمان همکاری شانگهای نقش خود را به عنوان یکی از ستون‌های کلیدی نظم جهانی چندقطبی عادلانه تقویت می‌کند. با این حال، وی تأکید کرد فعالیت‌های این سازمان همکاری علیه کسی نیست. ولادیمیر پوتین تأکید کرد: ما هیچ بلوک یا اتحادی ایجاد نمی‌کنیم، ما فقط در راستای منافع مردم خود عمل می‌کنیم.
رئیس‌جمهور روسیه همچنین به روابط بین مسکو و پکن اشاره کرده و گفت: مشارکت همه‌جانبه و همکاری راهبردی دو کشور بهترین دوران خود را در تاریخ تجربه می‌کند.
رئیس‌جمهور چین هم به نوبه خود به «وضعیت آشفته بین‌المللی و محیط خارجی» اشاره کرد. شی در سخنان ابتدایی خود خطاب به پوتین گفت چین و روسیه در پاسخ به وضعیت بین‌المللی در حال تغییر باید آرزوی اصلی دوستی را برای نسل‌ها حفظ کنند. شی در ادامه پوتین را «دوست قدیمی» خواند و گفت پکن و مسکو برنامه‌ها و ترتیباتی را برای توسعه بعدی روابط دوجانبه تنظیم کرده‌اند.
شی به پوتین گفت: ما باید برای حفظ حقوق و منافع مشروع دو کشور و دفاع از اصول اساسی روابط بین‌الملل تلاش کنیم. رهبر چین همچنین از سفر پوتین به پکن در ماه مه بسیار قدردانی کرد و گفت این سفر برنامه‌ریزی مهمی را برای گام بعدی در توسعه روابط ارائه می‌دهد و اجرای همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف به‌طور پیوسته در مسیر تعیین‌شده در حال پیشرفت است.
شبکه تلویزیونی دولتی CCTV گزارش داد، شی گفت دو کشور باید به طور مداوم «ارزش منحصر به فرد روابط چین و روسیه» را پرورش دهند و پویایی درونزای همکاری‌ها را در مواجهه با وضعیت آشفته بین‌المللی و محیط خارجی بررسی کنند.
دیدار بین رهبران روسیه و چین - دومین دیدار در دو ماه اخیر - در حالی برگزار می‌شود که دو کشور همچنان با فشار غرب مواجه هستند. شی و پوتین در آخرین دیدار خود در پکن متعهد شدند که روابط فیمابین را عمیق‌تر کنند و در عین‌حال به سازمان‌ها و بلوک‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد، G20 و سازمان تجارت آتلانتیک شمالی (ناتو) ضربه‌های پنهانی نیز وارد آوردند.
در اجلاس مجازی سال گذشته، این گروه بدون اشاره مستقیم به گسترش ناتو یا کمک نظامی غرب به اوکراین، از تأثیر منفی «توسعه یکجانبه و نامحدود سامانه‌های دفاع موشکی جهانی توسط برخی کشورها یا گروه‌هایی از کشورها» انتقاد کرد.
در مجموع، این دو رهبر حدود 40 بار ملاقات کرده‌اند. چین و روسیه در فوریه 2022 هنگامی که پوتین از پکن بازدید کرد، چند روز قبل از اعزام ده‌ها هزار نیرو به اوکراین، شراکت «بدون محدودیت» را اعلام کردند. از آن زمان، شی و پوتین روابط را عمیق‌تر کردند.
روسیه با وجود اینکه هدف سیل تحریم‌ها و فشار کشورهای غربی قرار گرفته است، تلاش کرده تا نشان دهد در بحبوحه تهاجم مستمر به اوکراین، در صحنه بین‌المللی منزوی نیست. شی و پوتین معتقدند دوران پس از جنگ سرد تحت سلطه ایالات متحده در حال فروپاشی است. ایالات متحده، چین را به‌عنوان بزرگترین رقیب خود و روسیه را به عنوان بزرگترین تهدید دولت - ملت خود معرفی می‌کند.
دیدار روز چهارشنبه شی جین پینگ با ولادیمیر پوتین دومین ملاقات در کمتر از دو ماه گذشته با همتای روس خود است. این پنجمین دیدار رودررو بین این دو نفر از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه 2022 و دومین دیدار از زمان انتخاب مجدد پوتین در ماه مارس بود. در ماه مه، در جریان سفر پوتین به چین، هر دو رهبر متعهد شدند که «مشارکت راهبردی جامع» بین چین و روسیه، از جمله تقویت روابط دفاعی و نظامی را عمیق‌تر کنند.
جستجو
آرشیو تاریخی