صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سه - ۱۶ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سه - ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۵

حمله سنگین حزب الله به شمال فلسطین اشغالی به تلافی ترور حاج ابونعمه

جبهه شمال داغ‌تر شد

فائزه‌سادات یوسفی
خبرنگار

 مقاومت لبنان پس از آنکه رژیم صهیونیستی در حمله پهپادی به یک خودرو در نزدیکی شهر «صور» در جنوب لبنان، «محمد نعمه ناصر»(حاج ابونعمه) را به شهادت رساند، حملات گسترده و سنگین تلافی‌جویانه‌ای را علیه مواضع اشغالگران انجام داد؛ حملاتی که به‌صراحت هم پیام هشدار را به تل‌آویو مخابره می‌کند و هم از آمادگی رزمی حزب‌الله برای گسترش عملیات از سوی اشغالگران در حد یک جنگ فراگیر خبر می‌دهد.
جنبش حزب‌الله در مورد این حملات اعلام کرد که بیش از ۲۰۰ راکت به مقرهای ارتش این رژیم شلیک کرده است. این جنبش افزود: در پاسخ به ترور حاج ابونعمه، مقر جدید فرماندهی تیپ «۹۱» در پادگان «اییلایت»، مقر فرماندهی لشکر ۷ زرهی در پادگان «کاتساویا»، مقر فرماندهی گردان زرهی وابسته به لشکر ۷ در پادگان «گاملا»، مقر فرماندهی یگان ۲۱۰ (یگان جولان) در پایگاه نفح و مقر هنگ توپخانه‌ای وابسته به یگان ۲۱۰ در پادگان «یردن»، هدف قرار گرفت. در همین حال بنابر گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که 15 موشک از لبنان به سمت الجلیل شلیک شده است.
علاوه بر آن، منابع عبری‌زبان از حمله پهپادی گسترده از جنوب لبنان به منطقه جولان در شمال فلسطین اشغالی خبر دادند. برخی منابع گفته‌اند، دست‌کم 30 پهپاد به سمت جولان به پرواز در آمده‌اند که بر اثر آن آژیر خطر در بخش‌های وسیعی از منطقه الجلیل و جولان اشغالی فعال شده است. این منابع حمله مقاومت لبنان را بزرگ‌ترین حمله پهپادی به شمال فلسطین اشغالی از آغاز جنگ عنوان کرده‌اند.
در اثر این حملات، ارتش رژیم صهیونیستی از کشته شدن یک افسر بلندپایه خود در شمال فلسطین اشغالی خبر داده است.
با وجود این حملات اما حزب‌الله همچنان خاطرنشان کرد که حملات تلافی‌جویانه علیه اسرائیل ادامه خواهد داشت. در همین رابطه سید هاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله در مراسم بزرگداشت شهید حاج ابونعمه فرمانده این جنبش بر تداوم حملات حزب‌الله در پاسخ به جنایت رژیم صهیونیستی در ترور فرمانده این جنبش تأکید کرد. وی گفت: پرچم مقاومت هرگز بر زمین نمی‌افتد و هرگاه فرماندهی به شهادت می‌رسد، پرچم مقاومت را فرمانده دیگری با عزم و اراده جدی بالا می‌برد، فرماندهان ما در خط مقدم هستند بر خلاف دشمن که صدها افسر آن بدون هیچ شرمی اعلام می‌کنند از نبرد عقب‌نشینی خواهند کرد.
همچنین روز گذشته ابراهیم الموسوی، عضو فراکسیون پارلمانی حزب‌الله لبنان در اظهاراتی گفت، پاسخ این جنبش به ترورهای رژیم صهیونیستی بیش از حد انتظار آنها خواهد بود.
 
ترور یا جنگی فراگیر؟
آنچه مشهود است به‌رغم تهدیدات مکرر و چندین ماهه مقامات رژیم صهیونیستی برای آغاز نبردی گسترده و متعارف علیه لبنان، اما این رژیم به دلیل نداشتن توان کافی و هراس از جنگ در جبهه شمالی، نتوانسته تاکنون این گونه تهدیداتش را عملی کند. از این رو تنها گزینه‌ای که به آن روی آورده، ترور فرماندهان حزب‌الله در خاک لبنان است، چرا که از دید اشغالگران ترورها می‌تواند پاسخگوی مطالبات داخلی سرزمین‌های اشغالی بوده و به‌نوعی پیام‌آور کارآمدی ارتش برای پر کردن خلأ ضعف آن در مقابل اعتراضات داخلی باشد. اما حتی این شیوه عمل اسرائیل نتوانسته راه به جایی ببرد و صدای آژیر و حملات فزاینده موشکی و پهپادی هر روزه برای ساکنین باقی‌مانده در شمال، جز وحشت و فرار از خانه دستاوردی برای ارتش در بر نداشته است.
به گفته کارشناسان نظامی رژیم صهیونیستی، حزب‌الله لبنان به تنهایی نیمی از توان ارتش این رژیم را در جبهه شمال درگیر کرده و مانع از حضور قدرتمندانه ارتش اشغالگر در جبهه جنوب شد.
رسانه‌های صهیونیستی نیز با ابراز نگرانی درباره پاسخ حزب‌الله به جنایت تروریستی این رژیم در به شهادت رساندن «حاج ابو نعمه» فرمانده نظامی مقاومت لبنان اعلام کردند که حزب‌الله شدت و برد حملات خود را افزایش داده و اسرائیل، شمال را از دست داده است؛ چرا که حزب‌الله لبنان از تسلیحات مدرن و ضد زره و دقیق بهره‌مند است و بر اثر عملیات‌های آن، بخش اعظم شهرک‌های صهیونیست‌نشین شمال فلسطین اشغالی به اجبار تخلیه شده‌اند.
با وجود آنکه اکنون درگیری‌ها در مرزهای شمالی سرزمین اشغالی به نقطه جوش رسیده، اما هر روز خبرهای جدیدی از سوی اسرائیل مبنی بر تمایل آن برای پایان دادن به این مناقشه و البته توافق برای آزادی اسرای اسرائیل در غزه از راه مذاکرات به گوش می‌رسد. در همین رابطه روز گذشته یک مقام امریکایی به رسانه‌ها گفت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به رئیس‌جمهور امریکا گفته‌، تل‌آویو به دنبال راه‌حل دیپلماتیکی است که امکان بازگشت شهرک‌نشین‌ها به خانه‌هایشان در شمال اراضی اشغالی را فراهم کند.
نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی تماس تلفنی با بایدن رئیس‌جمهور  امریکا برای تبریک جشن استقلال این کشور از او بابت حمایت‌های مستمرش از تل‌آویو تشکر کرد. طبق بیانیه‌ای که از سوی کاخ سفید در این رابطه منتشر شده، دو طرف در این گفت‌وگوی تلفنی به بررسی تلاش‌هایی برای نهایی کردن توافق آتش‌بس و نیز آزادی اسرا به همان شکلی که بایدن تعیین کرده و شورای امنیت، گروه هفت و کشورهای جهان تأیید کردند، پرداختند.  به گزارش النشره، همچنین آنها از پاسخ اخیر جنبش حماس به طرح بایدن و تصمیم نتانیاهو برای موافقت با اعزام هیأت مذاکره‌کننده به قطر جهت تعامل با میانجی‌های امریکایی، قطری و مصری و تلاش برای عقد قرارداد تبادل اسرا استقبال کردند.

چالش اسرائیل در برابر حملات ترکیبی حزب‌الله
پس از آنکه بسیاری از مقامات رژیم صهیونیستی جنگ با لبنان را نقطه بی‌بازگشت شکست برای رژیم خواندند و نسبت به آن به نتانیاهو هشدار دادند، روز گذشته زویکا هایموویچ، فرمانده سابق پدافند هوایی ارتش رژیم صهیونیستی نیز اذعان کرد که واکنش روز پنجشنبه حزب‌الله نشانگر توانایی این جنبش در انجام حملات ترکیبی است. وی در همین رابطه گفت: در حمله روز پنجشنبه حزب‌الله دو چیز برای ما آشکار می‌شود، نخست اینکه حزب‌الله حجم زیادی از موشک‌ها را در اختیار دارد و موشک‌هایی که شلیک کرد مطمئناً حداکثر توانایی پرتاب این جنبش نیست.
یک ژنرال ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی نیز با انتقاد از اقدامات نخست‌وزیر این رژیم از ورود به جنگ گسترده با لبنان به عنوان یک فاجعه یاد کرد و گفت: «فاجعه یعنی جنگ منطقه‌ای که ما برای آن آماده نیستیم.»
علاوه بر آن، روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» روز گذشته با اشاره تلویحی به حمله تلافی‌جویانه اخیر حزب‌الله تأکید کرد، روند جنگ در چند ماه گذشته با جنگ‌های گذشته متفاوت بود، به همین دلیل، سران تل‌آویو درباره تهدیدهایی که در جنگ احتمالی با حزب‌الله متوجه آنهاست، اطلاعات به‌روزی در اختیار ندارند.
این روزنامه همچنین نوشت: کابینه رژیم اسرائیل در یک تنگنا و بن‌بست راهبردی گرفتار شده است که به غرق شدن ارتش در باتلاق غزه و تلاش برای خروج از آن محدود نیست، بلکه تصمیم برای جنگ با حزب‌الله نیز بسیار پیچیده و سخت شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی