صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سه - ۱۶ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سه - ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۲

گزارشی از روایت مقامات دولت قبل از شرایط بحرانی کشور در زمان تحویل به شهید رئیسی

نجات کشور از لبه پرتگاه

دولت سیزدهم به ریاست شهید آیت‌الله رئیسی در شرایطی روی کار آمد که به دلیل عملکرد دولت سابق، کشور در وضعیت بحرانی قرار داشت. کاهش خرید و کاهش ذخایر کالاهای اساسی از جمله گندم، عقب افتادن پرداخت دستمزد کارگران بخصوص کارگران حوزه نفت و پتروشیمی که صدای آنها را درآورده بود، مواجه شدن کشور با کمبود ارز ترجیحی برای خرید کالاهای اساسی، قطع گسترده برق صنایع و مهم‌تر از همه خزانه خالی، میراثی بود که از دولت حسن روحانی به شهید رئیسی رسید.
گرچه برخلاف رئیس‌جمهور سابق، بنای آیت‌الله رئیسی بر این نبود که کمبودها و فرایند کند بهبود شرایط را متوجه دولت قبل بداند، اما جدای از آمار، وزرا و اعضای کابینه دولت دوازدهم اذعان دارند که حسن روحانی با شرایطی بدتر از سال‌های جنگ تحمیلی هشت ساله کلید پاستور را تحویل شهید رئیسی داده است. این درحالی است که رئیس و برخی از اعضای دولت سابق این واقعیت را کتمان کرده و مدعی هستند که شرایط کشور در زمان تحویل ریاست جمهوری به آیت‌الله رئیسی، در وضعیت مطلوبی قرار داشته است. با این حال اسناد مکتوب و تصاویر ثبت شده، چیز دیگری می‌گویند که حاکی از اذعان وزرای دولت روحانی به نابسامانی شرایط کشور دارد.
در همین رابطه پایگاه اطلاع‌رسانی دولت برای نخستین بار تصاویری از اظهارات و نامه‌نگاری‌های اعضای دولت قبل منتشر کرد؛ اظهارات و نامه‌هایی که مشخصاً شرایط وخیم ایران در روزهای پایانی دولت روحانی را تأیید می‌کند.
طبق این گزارش، در تیر ماه 1400، وزیر صمت در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی نگرانی‌های خود از عدم تأمین ارز کالاهای اساسی مانند گندم و روغن را بیان می‌کند و هشدار می‌دهد که نسبت به مدت مشابه سال قبل گندم خریداری شده توسط دولت قریب به 4 میلیون تن کاهش یافته است.
همان روزها(تیرماه 1400) وزیر جهاد کشاورزی نیز با نگارش نامه‌ای خطاب به روحانی از موج اعتراضات دامداران سخن به میان آورده و اعلام می‌کند که هزاران نفر از گاوداران کشور به دلیل شرایط بحرانی، در اعتصاب و اعتراض به سر می‌برند که می‌تواند منجر به کمبود شدید گوشت و شیر در کشور شود.
شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در نامه‌ای به روحانی از وضعیت بحرانی کارگرانی خبر می‌دهد که ماه‌ها حقوق‌شان را نگرفته‌اند.
اما با اتمام ریاست جمهوری روحانی این مشکلات رفع نمی‌شود که حتی بر آنها افزوده هم می‌شود. به‌طوری که این مسأله به محور جلسات اعضای کابینه دولت سابق با شهید رئیسی تبدیل می‌شود. چه آنکه اسحاق جهانگیری معاون اول دولت دوازدهم اذعان می‌کند که شهید رئیسی دولت را درحالی تحویل گرفته که شرایط کشور از زمان جنگ تحمیلی هم بدتر است و منابع کشور هم ته کشیده است. محمد نهاوندیان معاونت اقتصاد رئیس جمهور دولت دوازدهم نیز به صراحت از کمبود ارز ترجیحی برای تأمین کالاهای اساسی پرده بر‌می‌دارد.
با توجه به این موارد، بیراه نیست اگر بگوییم که شهید رئیسی کشور را از لبه پرتگاه نجات داد و در مدت زمان کمتر از 3 سال توانست بحران‌های متعدد بوجود آمده در دولت دوازدهم را یکی پس از دیگری رفع کند. از ذخیره کالاهای اساسی و حل معضل قطع برق صنایع گرفته تا خرید انبوه واکسن کرونا و مقابله با همه‌گیری این ویروس، از جمله اقدامات شهید رئیسی در این راستا به شمار می‌رود.

جستجو
آرشیو تاریخی