صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سه - ۱۶ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سه - ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۲

میزان مشارکت در دور دوم انتخابات چهاردهم افزایش یافت

مردم پای کار ایران

مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با افزایش نسبی مشارکت مردم قاعده را تغییر داد. در تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران این دومین بار بود که کار به دور دوم کشیده می‌شد و اگر چه سابقه مشخص نشدن نتیجه انتخابات‌های ریاست جمهوری و مجلس در دور اول همیشه با کاهش نسبی مشارکت همراه بود، روز گذشته استثنایی بر این قاعده رقم خورد. چنانکه با وجود گرمای هوا وترجیح اغلب افراد به حضور در شعب اخذ رأی در ساعات بعد از ظهر عدد احراز هویت رأی دهندگان تا پیش از ساعت 14 از افزایش 5 تا 7 درصدی مشارکت نشان داشت. این در حالی بود که مطابق روال انتخابات در دوره‌های گذشته هر چه از دمای هوا کاسته می‌شد، بر جمعیت حاضر در پای صندوق‌های رأی در تهران و کلان‌شهرها افزوده شد. مشخص بود که میزان مشارکت تا پایان مهلت رأی‌گیری به نحو معناداری اعتماد و اعتنای ایرانیان به صندوق رأی و بر جای ماندن میثاق شان بر مردم سالاری برآمده از انقلاب اسلامی ایران را هویدا خواهد ساخت. روز گذشته نیز حدود ۶۱ میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن که حدود ۱۰ میلیون نفر از آنها مقیم خارج از کشورند می‌توانستند رأی خود را برای انتخاب سکاندار دولت در مجموع ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه اخذ رأی در داخل کشور و ۳۴۴ شعبه تعیین شده در کشورهای مختلف به صندوق بیندازند. رأی‌گیری برای تعیین رئیس جمهور منتخب میان دو نامزد یعنی مسعود پزشکیان و سعید جلیلی که به ترتیب با(۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و۹۹۱ رأی) و(۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رأی) حائز اکثریت مطلق نشده و به مرحله دوم راه یافته بودند از ساعت 8 صبح به وقت محلی آغاز شد و اگر چه باید در ساعت 18 پایان می‌یافت اما با توجه به استقبال رأی دهندگان و با دستور وزیر کشور تا ساعت 24 تمدید شد و ادامه یافت.

شهر قدس و قرچک میزبان نامزدهای ریاست جمهوری
طبیعی بود که از میان همه انتخاب کنندگان، رأی دادن دو نامزد رقیب و شخصیت‌های حامی شان بطور ویژه‌ای مورد توجه قرار داشت. سعید جلیلی به همراه جمعی از هوادارانش در مسجد جامع قرچک ورامین رأی داد و مسعود پزشکیان دوشادوش محمدجواد ظریف در مدرسه عاشورای شهر قدس پای صندوق حاضر شد. هر چند این حضور ازپیش هماهنگ نشده و ازدحام جمعیت سبب شد که خبرنگاران نتوانند مواضع این نامزد ریاست جمهوری را پس از رأی دادن بازتاب دهند.
جلیلی پس از انداختن رأی خود به صندوق با بیان اینکه حضور پرشکوه مردم پای صندوق‌های رأی جمهوریت نظام را به رخ جهانیان می‌کشاند، تأکید کرد: از فردا نیز هر کس که منتخب مردم شد مورد احترام همه است و رئیس جمهور همه کشور است، همه باید به او کمک کنند تا با قدرت ۴ سال پرشکوه و پرافتخار را برای کشور رقم بزنیم. وی در ادامه افزود: امروز همه دنیا اعتراف دارند که این مردم هستند که تعیین می‌کنند در چهار سال آینده چه کسی مسئولیت ریاست جمهوری را عهده‌دار باشد و این حق شماست که تعیین کنید چه مسیری، چه فردی و چه رویکردی در ۴ سال آینده کشور را اداره کند.

برگزاری انتخاباتی منظم و امن
با وجود افزایش هیجان انتخاباتی حاکم بر جامعه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با همان امنیت و آرامشی برگزار شد که در هشتم تیرماه تحقق یافته بود. احمد وحیدی وزیرکشور که وزارت تحت مسئولیت اجرای انتخابات را بر عهده داشت، عصر دیروز و در حالی که نزدیک به 8 ساعت از آغاز انتخابات می‌گذشت، اعلام کرد: تا به این لحظه گزارش‌ها حاکی از برگزاری انتخاباتی منظم و در کمال امنیت است و امیدواریم تا پایان رأی‌گیری و شمارش آرا و اعلام رئیس جمهور منتخب شاهد همین نظم و امنیت در سراسر کشور باشیم. وزیر کشور در عین حال با قدردانی از تلاش‌های مجموعه انتظامی در جهت برگزاری انتخاباتی امن در کشور اظهار داشت: فرد منتخب مردم، رئیس‌جمهور همه است و باید براساس قانون و در چهارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی و سیاست‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی عمل کند و همه باید در این راه یاریگر او باشند تا ان‌شاءالله شاهد پیشرفت و توسعه کشور در همه عرصه‌ها باشیم. وحیدی افزود: اقتدار جمهوری اسلامی در دوران شهید رئیسی در جوامع بین‌المللی جلوه گر شده بود؛ امیدواریم در دولت آینده نیز این روند همچنان ادامه داشته باشد و فرقی نمی‌کند که چه کسی و با چه رویکرد سیاسی بر مسند امور بنشیند بلکه باید در راستای حرکت رو به جلوی کشور تلاش کند و از ایجاد حساسیت‌هایی که پس از پایان انتخابات به وجود می‌آید بپرهیزد و برای بالندگی کشور همه رقابت‌ها به رفاقت‌ها مبدل شود و همه به فکر مسائل کشور باشند.
نهادهای مجری و ناظر صیانت‌کننده از آرای مردم
«خط قرمز دولت سیزدهم در انتخابات، صیانت از آرای مردم است»؛ محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری با بیان این جمله بر عزم دولت برای برگزاری انتخاباتی در عین سلامت و امنیت همچون آنچه در نحوه برگزاری و شمارش آرا دور اول هویدا بود، تأکید کرد و گفت: به مردم اطمینان می‌دهم دولت بدون هیچ گرایشی این انتخابات را برگزار می‌کند و سلامت انتخابات توسط وزیر کشور و سامانه‌های سراسر کشور برای صیانت از رأی مردم به دقت رصد می‌شود و امیدوارم شاهد انتخاب مفیدی برای مردم باشیم. مخبر با اشاره به افزایش نسبی مشارکت انتخاباتی مردم، افزود: عامل اصلی قدرت، اقتدار و سرافرازی نظام اسلامی مردم هستند و انتخابات یکی از صحنه‌های جدی این حضور است. مردم با تعصبی که به نظام دارند حضور پیدا می‌کنند و با حضور خود اقتدار و عزت را برای نظام رقم می‌زنند. هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان نیز در جریان بازدید از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات ضمن تأکید بر این مهم که «صیانت از آرا به عنوان حق الناس را وظیفه خود می‌دانیم»، گفت: در تمام شعب اخذ رأی ناظران شورای نگهبان و عوامل اجرایی حضور دارند و بر روند انتخابات نظارت می‌کنند. ناظرین شورای نگهبان آموزش دیده‌اند که از بین اقشار مردم در سنین مختلف از میان بانوان و آقایان هستند. ما در شورای نگهبان صیانت از آرا به عنوان حق‌الناس وظیفه خود می‌دانیم.
وی با اشاره به پیگیری گزارشات مردمی از هر گونه تخلف احتمالی توسط ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات، تأکید کرد: برابر قانون نظارت بر فرایند انتخابات منحصراً در اختیار شورای نگهبان است و هیچ نهاد دیگری حق نظارت بر انتخابات را ندارد طبیعتاً قانون مواردی مانند حضور نمایندگان نامزدها را به رسمیت شناخته است.
طحان نظیف با بیان اینکه تا الان با مسأله خاصی روبه‌رو نبودیم و امیدواریم تا پایان رأی‌گیری به همین صورت باشد، گفت: گزارشاتی که ارسال می‌شود حتماً باید مستند باشد، چرا که ادعاها و کلی‌گویی‌ها ممکن است زیاد باشد. آنچه که همکاران ما مسئول پیگیری آن هستند گزارشاتی است که مستند هستند.
آیت‌الله مدرسی یزدی عضو فقیه شورای نگهبان و رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات هم در سخنانی با بیان اینکه امیدواریم که مردم از حق رأی دادن خود استفاده کنند و هرچه مشارکت مردم بالاتر باشد، استحکام و قدرت نظام اسلامی بیشتر خواهد شد، تأکید کرد: هر چه مردم تصمیم بگیرند، محقق خواهد شد و رئیس جمهور برگزیده مردم زمام قوه مجریه را به دست خواهد گرفت و همه ما در این رابطه به نوعی مسئولیم و این قدرت از طریق مردم در اختیار رئیس‌جمهور قرار می‌گیرد.
همزمان با این تأکیدات روز گذشته سه نفر از نمایندگان مسعود پزشکیان به عنوان نماینده یکی از نامزدهای حاضر در انتخابات با حضور در وزارت کشور از روند برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بازدید کردند. سیدرضا صالحی امیری نماینده پزشکیان پس از این بازدید با ارزیابی مثبت از روند کلی انتخابات، گفت: تاکنون روندی که باعث خدشه در سلامت انتخابات شود یا مداخله و متغیری که به اصل سلامت انتخابات لطمه وارد کند، مشاهده نکردیم.

انتخابات؛ مقوم اقتدار و قدرت ایران
انتخابات دور دوم ریاست جمهوری چهاردهم در حالی از 8 صبح دیروز آغاز شد که چهره‌ها و شخصیت‌های کشوری و لشکری پا به پای دیگر اقشار مردم در صف انتخاب ایستادند. چهره‌هایی که جملگی فارغ از تعلقات سیاسی خود نفس انتخابات و مشارکت مردم در سرنوشت کشور را مقوم قدرت و اقتدار ایران در عرصه بین‌المللی و راهگشای حل مسائل داخلی می‌دانستند و در عین حال بر همکاری همه جریان‌ها با رئیس جمهور منتخب برای حل مسائل کشور تأکید داشتند. چنانکه آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور مردم در پای صندوق‌های رأی را بسیار سرنوشت‌ساز دانست و گفت: ایام انتخابات اقتضائاتی دارد، حرف‌هایی زده‌اند و وعده‌هایی داده‌اند و نقدهایی نسبت به هم کرده‌اند، اما فردا باید همدلی باشد و همه به هم کمک کنند. هر کس که رئیس جمهور شد به او کمک کنند همه باید به او کمک کنیم چرا که مشکلات کشور کم نیست و رئیس جمهور تنها هم نمی‌تواند این کارها را انجام دهد.
امیر سرلشکر عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران هم گفت: برای ارتش مهم افزایش مشارکت است که می‌تواند به قدرت و بازدارندگی کشور کمک کند. همچنان که سردار امیر‌علی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز هر رأی ملت شریف ایران در صندوق‌ها را سبب افزایش قدرت، اقتدار و هویت ایران در منطقه دانست.
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت یازدهم مشارکت بالا را به عنوان مؤلفه اساسی در افزایش قدرت ملی مورد تأکید قرار داد و محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی شکستن تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران و افزایش قدرت اقتصادی به همراه استحکام و موفقیت بیشتر در مقابل دشمنان را نتیجه مشارکت هر چه بیشتر مردم در انتخابات دانست.

 

برش

فردای انتخابات؛ روز وفاق

پایان یافتن رقابت در فردای انتخابات و وفاق دوباره همه جریان‌های سیاسی برای تحقق هدف مشترک اعتلای جایگاه ایران و بهبود معیشت مردم نکته دیگری بود که مورد تأکید مسئولان و شخصیت‌های کشور در اظهارات روز گذشته‌شان قرار داشت.
بر همین اساس، علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت در هنگام رأی دادن به خبرنگاران گفت: ما هر کسی را که در هر دوره‌ای از صندوق بیرون بیاید را رئیس جمهور همه مردم می‌دانیم و به رئیس جمهور همه مردم هم احترام می‌گذاریم.
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه هنگام رأی دادن در مسجد لرزاده با بیان اینکه رئیس ‌جمهور که با آرای بالاتری انتخاب شود، از پشتوانه بیشتر مردمی برخوردار خواهد بود و بدون تردید برای رفع مشکلات کشور می‌تواند منشأ اثر باشد، گفت: رئیس‌جمهور رئیس شورای عالی فضای مجازی است و اگر امروز کسانی نسبت به جنبه‌های فرصتی و تهدیدی فضای مجازی نقطه‌نظر دارند، رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورای عالی فضای مجازی می‌تواند منشأ اثر باشد.‌ قاضی‌القضات افزود: رئیس ‌جمهور رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز است از همین رو اگر کسانی نسبت به مسائل فرهنگی کشور نقطه نظراتی دارند و در‌صدد اصلاح و اعتلای آن هستند، اینجا نیز رئیس ‌جمهور می‌تواند مؤثر و نافع باشد . همچنین رئیس ‌جمهور مسئول اجرای قانون اساسی نیز می‌باشد، رئیس ‌جمهور می‌تواند در اجرای همه مفاد و اصول قانون اساسی از جمله فصل مربوط به حقوق مردم، اقدامات مؤثری را ترتیب دهد.

 

برش

بازتاب گسترده دور دوم انتخابات ریاست ‌جمهوری ایران

برگزاری دور دوم انتخابات ریاست ‌جمهوری ایران مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت .‌خبرگزاری‌های فرانسه، آسوشیتدپرس و رویترز از جمله رسانه‌هایی بودند که به پوشش ساعت به ساعت این رویداد پرداختند.
رویترز با اشاره به مشارکت مقام معظم رهبری ایران در این دور از انتخابات، سخنان ایشان درباره اهمیت مشارکت گسترده را مورد توجه قرار داده و به نقل از ایشان نوشت: شنیدم که شوق و علاقه مردم بیشتر از قبل است. خدا کند این طور باشد، چراکه اگر این گونه باشد، خرسندکننده است.
شبکه «المیادین» هم اعلام کرد که تا به این لحظه مشارکت در دور دوم انتخابات ایران پرشورتر از دور اول بوده است. خبرنگار مستقر المیادین در تهران در این باره گزارش داد که حضور مردم در پای صندوق‌های رأی هر لحظه بیشتر می‌شود و این حضور نشان می‌دهد که در پایان رأی‌گیری درصد قابل توجه بیشتری نسبت به دور نخست در انتخابات شرکت کرده‌اند.
شبکه الجزیره نیز در گزارش خود اظهارات سردار حاجی‌زاده درباره اهمیت مشارکت گسترده مردم را بازتاب داد و به نقل از او نوشت: امروز، مشارکت برای کشور ما بسیار ضرورت دارد. هر رأی یک موشک است.
خبرگزاری دویچه وله نیز با اشاره به مواردی از جمله زمان آغاز دور دوم انتخابات ریاست ‌جمهوری ایران و احتمال تمدید زمان آن تا نیمه‌شب امروز (دیروز)، نوشت که حدود ۶۰ هزار شعبه اخذ رأی در کشور وجود دارد و بیش از ۶۱ میلیون نفر از جمعیت ۸۵ میلیون نفری جمعیت ایران واجد شرایط رأی دادن هستند.‌  شبکه ان‌چ‌کی ژاپن نیز نوشت که مردم ایران در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری میان یک نامزد اصلاح‌طلب و یک نامزد اصولگرا شرکت کرده‌اند که دیدگاه‌های متفاوتی درباره مسائل سیاست خارجی دارند.

جستجو
آرشیو تاریخی