صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سه - ۱۶ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سه - ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

برقراری پروازهای مستقیم به افزایش ورود گردشگران مالزی، اندونزی و ویتنام منجر می‌شود

آسیای شرقی به مقصد ایران

زیست بوم/  کاروان فعالان بخش خصوصی گردشگری که به همراه معاون گردشگری ایران برای معرفی جاذبه‌های گردشگری کشور به آسیای شرقی رفتند پس از گفت‌و‌گوی رودررو با فعالان گردشگری ویتنام در هانوی به کوالالامپور در مالزی رفتند. آنها پس از گفت‌و‌گو با بیش از 100 آژانس فعال در حوزه گردشگری خروجی مالزی، به اندونزی سفر کردند تا بتوانند سهم خود را از این بازار مشخص کنند. این سفرها به دنبال لغو ویزای 28 کشور جهان برای جذب بیشتر گردشگران در کشورهای همسو، همسایه، مسلمان و حوزه بریکس و شانگهای انجام می‌گیرد. لغو ویزا به دنبال موافقت دولت، بهمن ماه سال گذشته اتفاق افتاد و آمارهای معاونت گردشگری از رشد گردشگری ورودی از کشورهای لغو ویزا شده به ایران در ماه‌های اخیر خبر می‌دهد.

تهران - کوالالامپور
افزایش پروازها موضوع مشترک گفت‌و‌گوی مسئولان گردشگری دو کشور ایران و مالزی مثل ایران و ویتنام بود. تبادل گردشگری میان ایران و مالزی در سال‌های گذشته با افت‌و‌خیزهای بسیاری رو‌به‌رو بوده است. مرداد 1401 هم مالزی به دلیل تحریم‌های امریکا از سوخت‌رسانی به ایرلاین‌های ایرانی سر باز زد که به کاهش تبادل گردشگر میان این دو منجر شد. مقامات گردشگری مالزی بارها به ایران سفر کرده تا دوباره این بازار پرتقاضا را تقویت کنند. آخرین وعده‌ها نیز حاکی از برقراری پروازهای مستقیم بین ایران و مالزی از اوایل سال ۱۴۰۳ بوده که هنوز محقق نشده است.
علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور نیز در دیدار با فردوس اکبرخان، معاون گردشگری، هنر و فرهنگ کشور مالزی، تلاش برای ایجاد خطوط پروازی مستقیم را یکی از راه‌های تسریع روابط مشترک دو کشور دانست و توجه به این موضوع را در تفاهمنامه همکاری مشترک الزامی اعلام کرد. اکبرخان نیز در این دیدار بر برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور تأکید کرد.
هیأت گردشگری ایران در سفر به مالزی به اشتراکات فرهنگی و مذهبی دو کشور، امکان شناخت هر چه بیشتر از طریق ابزارهای مختلف و ضرورت توسعه روابط گردشگری متوازن میان ایران و مالزی پرداخت و معاون گردشگری ایران هم برای میزبانی از مالزیایی‌ها با هدف شناخت و کسب آگاهی بیشتر از بستر مساعد گردشگری ایران اعلام آمادگی کرد.
فردوس اکبرخان، معاون گردشگری، هنر و فرهنگ کشور مالزی نیز در حاشیه برگزاری رویداد تبلیغ گردشگری ایران در این کشور، تأکید کرد که باید از تمام ابزارهای موجود برای شناخت متقابل دو کشور استفاده کنیم.
او با بیان اینکه صنعت گردشگری جزو اولویت‌های اجرایی مالزی است و جذب ۳۶ میلیون گردشگر در سال ۲۰۲۴ نشانه‌ای از این دیدگاه است، افزود: توجه به بازار ایران یکی از ‌اقدامات ویژه در سال‌جاری خواهد بود که برای شکوفایی و توسعه متوازن آن به برنامه‌ریزی و حرکت بر مبنای تفاهمنامه مشترک نیاز است.
معاون گردشگری، هنر و فرهنگ مالزی نیز با اشاره به نیاز راه‌اندازی پرواز مستقیم میان دو کشور، گفت: مشارکت جدی بیش از ۱۰۰ شرکت بخش خصوصی مالزیایی برای حضور در رویداد معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایران نشان از انگیزه و استقبال فعالان این حوزه از فرصت موجود است.
در این دیدار تصمیم بر آن شد تا پس از تجمیع نقطه نظرات بخش خصوصی و دولتی از هر دو کشور، نکات کلیدی در راستای توسعه روابط گردشگری ایران و مالزی در قالب تفاهمنامه همکاری مشترک لحاظ شود و سپس مسیرهای اجرایی مورد نظر با همکاری فعالان این حوزه ترسیم شود.

جذب زائران سرزمین وحی
هیأت ایرانی پس ازمالزی به جاکارتا در اندونزی رفت. آژانس‌ها و فعالان ایرانی حاضر در این سفر با 120 شرکت گردشگری در اندونزی به گفت‌و‌گوی رو در رو پرداختند. برقراری پروازهای مستقیم همیشه یکی از موضوعات مطرح شده در این برنامه بوده است. علی اصغر شالبافیان گفت: یکی از راه‌های کاهش هزینه سفر و افزایش تبادلات، گردشگری میان دو کشور است که راهگشای ارتباط بیشتر میان فعالین بخش خصوصی دو کشور نیز خواهد بود.
معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در رویداد معرفی ظرفیت‌های گردشگری جمهوری اسلامی ایران (Road show) در کشور اندونزی، گفت: گردشگران اندونزیایی می‌توانند در قالب گردشگری سلامت، از فرصت‌های پزشکی و درمانی به‌روز و کارآمد ایران بهره‌مند شوند.
شالبافیان گفت: جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن منابع غنی فرهنگی و تاریخی و نیز بهره‌مندی از فرصت‌های درمانی و پزشکی متخصص در قالب گردشگری سلامت و نیز مقصدی میانی برای مسافران حج با تعریف تورهای عمره پلاس، فرصتی جذاب برای سفر گردشگران اندونزیایی به شمار می‌آید.
معاون گردشگری کشور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران دارای ظرفیت‌های گردشگری متنوع و فرصت‌های گسترده در مسیر توسعه صنعت گردشگری است، یادآور شد: این فرصت‌ها از جمله سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های گردشگری، ایجاد مراکز اقامتی و تفریحی و توسعه خدمات گردشگری به شمار می‌آید و از آنجایی که همکاری‌های بین‌المللی و تبادل تجربیات با دیگر کشورها نقش مهمی در توسعه این صنعت ایفا می‌کند، لذا ما آماده‌ایم تا با ارائه تسهیلات و مشوق‌های لازم، سرمایه‌گذاران اندونزیایی را به فعالیت در این بخش دعوت کنیم.
شالبافیان در ادامه با تأکید بر اینکه اقدام مهم جمهوری اسلامی ایران برای لغو روادید یکجانبه با کشور اندونزی یکی از راه‌های تشویق بخش خصوصی دو کشور برای تبادل گردشگر به شمار می‌آید، افزود: اندونزی بیشترین جمعیت مسلمان دنیا را در خود جای داده است که با توجه به گستردگی گردشگری حلال در ایران برای تمامی انواع گردشگری از جمله در حوزه خوراک، ورزش‌ها، تفریحات آبی و ساحلی می‌تواند مقصد خوبی برای مسلمانان اندونزی باشد.
 معاون گردشگری کشور همچنین در رودشو معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایران در اندونزی، ویٰژگی مهمان‌نوازی را یکی از ارزش‌های فرهنگی ایرانیان عنوان کرد که در کنار تاریخ و تمدنی کهن، با آثار تاریخی و فرهنگی در شهرهایی مانند اصفهان، شیراز و یزد، یکی از جاذبه‌های ایران برای سفر است.

جستجو
آرشیو تاریخی