اولین سالانه آبرنگ در ایران به احترام صلح ، عشق و دوستی

سعیده احسانی‌راد
خبرنگار

به همت گالری ساره مسکو و میزبانی نگارخانه لاله و باغ‌موزه هنر ایرانی، اولین سالانه بین‌المللی آبرنگ ایران با نمایش ۲۰۰ اثر از 8 تیرماه برگزار شد.
در این نمایشگاه‌ها منتخب آثار هنرمندان کلاس یک از ۲۴ کشور جهان شامل آلبانی، امریکا، اروگوئه، استرالیا، ایتالیا، ایران، بلژیک، بلغارستان، پاکستان، پرتغال، تایلند، ترکیه، چین، روسیه، سوئیس، غنا، کاستاریکا، کره‌جنوبی، مالزی، مغولستان، مکزیک، نیوزیلند، هند و یونان به نمایش درآمده است.
ساره محبیان‌زاده، نایب رئیس انجمن بین‌المللی آبرنگ که مجری اولین سالانه بین‌المللی آبرنگ ایران است، درباره این رویداد گفت: انجمن بین‌المللی آبرنگ 150 شعبه در کشورهای مختلف دارد که سالانه نمایشگاه و سمینارهای زیادی را در تمام دنیا برگزار می‌کند. این انجمن در تمام کشورها یک نماینده دارد که متولی برگزاری رویدادهایی در زمینه آبرنگ است.
وی ادامه داد: جمع‌آوری آثار برای نمایش در اولین سالانه آبرنگ یک سال زمان برد. تقریباً بیش از یک‌هزار ایمیل از هنرمندان تراز اول آبرنگ دریافت کردیم که تقاضای نمایش آثارشان را داشتند. آثار بعد از تأیید 10 داور بین‌المللی در گالری ساره در مسکو به نمایش درآمد و برای نمایش در اولین سالانه آبرنگ به ایران منتقل شد.
محبیان‌زاده روند ارسال و پست آثار به ایران را سخت و طاقت‌فرسا بیان کرد و گفت: جمع‌آوری آثار یک سال طول کشید و به دلیل بعضی محدودیت‌ها روند انتقال به ایران با سختی طی شد تا سرانجام بعد از گفت‌و‌گوهایی با گالری لاله و باغ‌موزه ایرانی اولین سالانه بین‌المللی آبرنگ کارش را آغاز کرد.
وی اظهار داشت: به عنوان نایب رئیس انجمن آبرنگ این موضوع خیلی برایم مهم بود که این رویداد در ایران برگزار شود، چون در گذشته کارهای خارجی برای ورود به ایران محدودیت داشتند و برای اولین‌بار است که در سبک آبرنگ آثار خارجی در داخل ایران به نمایش درآمده است. آثار به نمایش درآمده همه از هنرمندان برجسته آبرنگ در سبک‌های مختلف نقاشی نظیر رئال، طبیعت، معماری، فیگوراتیو و منظره است. وی افزود: خوشبختانه تکنیک آبرنگ نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت زیادی داشته و در ایران جا افتاده است اما هنوز جای کار زیادی دارد و حضور هنرمندان ایرانی در نمایشگاه‌های آبرنگ در خارج از کشور خالی است.
محبیان‌زاده در پاسخ به این سؤال که هنرمندان چقدر به تکنیک آبرنگ اهمیت می‌دهند و آموزش در این زمینه چه وضعیتی دارد، گفت: با وجود اینکه گرایش هنرمندان به آبرنگ کمتر است اما در بازارهای هنر، آبرنگ جایگاه خوبی دارد که مایه خوشحالی است و ما تلاش می‌کنیم نمایشگاه‌های آبرنگ به بهترین شکل ممکن برگزار شود تا نظر مردم با دیدن آثار تغییر یابد.
به اعتقاد مدیر گالری ساره،  سختی کار با آبرنگ در مقایسه با رنگ روغن و اکرلیک باعث شده هنرمندان کمتر به تکنیک آبرنگ بپردازند و خریداران آثار نقاشی تصورشان این است که ماندگاری آثار رنگ روغن در مقایسه با آبرنگ بیشتر است و نقاشی‌های رنگ روغن تقاضای بیشتری دارند.
وی درباره آموزش تکنیک آبرنگ به صورت تخصصی در دانشگاه گفت: هم‌اکنون در دانشگاه رشته تخصصی آبرنگ نداریم و آکادمی تخصصی آبرنگ نیز در ایران نیست، امیدواریم از طریق انجمن بین‌المللی آبرنگ بستری را برای هنرمندان در ایران فراهم کنیم تا مثل مسکو آکادمی تخصصی آموزش آبرنگ در ایران داشته باشیم. محبیان‌زاده درباره فعالیت‌های انجمن بین‌المللی آبرنگ این‌طور توضیح داد: انجمن بین‌المللی آبرنگ در سال 2012 توسط آتانور دوگان تأسیس شد. از زمان تأسیس، جامعه با توسعه بیش از 100 شعبه در سراسر جهان به سرعت گسترش یافت.
انجمن بین‌المللی آبرنگ (IWS) برای گسترش عشق، دوستی و هماهنگی در سراسر جهان ایجاد شد و از تکنیک آبرنگ برای تشویق صلح، درک متقابل و احترام استفاده کرد. فعالیت‌های این انجمن شامل گردهمایی‌های هنرمندان آبرنگ و دوستداران هنراست. دفتر مرکزی این سازمان در شهر باستانی «تئوس» ترکیه در سواحل شرقی دریای اژه است.

فستیوال‌های مختلف آبرنگ
 محمدعلی سعیدی، مدیر گالری لاله که یکی از میزبانان اولین سالانه آبرنگ است، گفت: نگاه ما در بحث بین‌المللی برگزار شدن نمایشگاه این بود تا هنرمندان ایرانی بتوانند دستخط‌ها و تکنیک‌های مختلف را ببینند چون سبک و شیوه آبرنگ در ایران متفاوت است. 24 کشور در اولین سالانه آبرنگ ایران حضور دارند. کارهای هنرمندان حرفه‌ای برای هنرمندان ایرانی جنبه آموزشی دارد. این نمایشگاه سنگ محکی است تا تم و سبک کار هنرمندان ایرانی را کنار خارجی‌ها ببینیم. رقابتی از لحاظ تکنیکی نیست چون هر کسی دستخط خودش را دارد اما این همنشینی نشان می‌دهد آبرنگ زبان مشترکی است بین هنرمندانی که هیچ وقت همدیگر را ندیده‌اند ولی دستخط و تاچ‌شان به هم خیلی نزدیک است، به طوری که اگر کسی وارد نمایشگاه شود و نداند که نمایشگاه بین‌المللی است، می‌گوید که این نمایشگاه آثار چند نفر است، نه 150 هنرمند.
وی آموزش نقاشی با تکنیک آبرنگ را در ایران ضعیف دانست و گفت: هنرمندان ایران در تکنیک آبرنگ از یکدیگر الهام می‌گیرند و تنوع تکنیکی در کارهایشان زیاد نیست و این رویداد فرصتی است تا با دیدن آثار هنرمندان دیگر کشورها تکنیک‌های جدید را از نزدیک ببینند و آموزش‌هایشان به روز شود.
علاقه‌مندان می‌توانند تا ۱۹ تیرماه در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۷ و پنجشنبه‌ها از ساعت ۹ تا ۱۳ به غیر از ایام تعطیل از نمایشگاه اولین سالانه بین‌المللی آبرنگ بازدید کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی