آیین افتتاحیه دومین جشنواره ملی نی‌انبان برگزار شد

فرصتی برای پاسداشت هویت و فرهنگ جنوب ایران

ندا سیجانی
خبرنگار


آیین افتتاحیه دومین جشنواره ملی نی‌انبان، شامگاه سه‌شنبه 12 تیرماه در سالن خلیج‌فارس، مرکز همایش‌های بین‌المللی جزیره کیش برگزار شد. در ابتدای این مراسم به نشان تکریم، پرچم جمهوری اسلامی ایران از سوی خسرو نشان، پایه‌گذار نخستین جشنواره نی‌انبان و معاون اسبق گردشگری این منطقه، به ناصر قاسمی‌نیا، رئیس دور دوم جشنواره اهدا شد.

نغمه‌ای آشنا و کهن
ناصر قاسمی‌نیا به عنوان نخستین سخنران این برنامه ضمن خیرمقدم عنوان کرد: جشنواره ملی نی‌انبان یکی از برندهای جزیره است و با همین عنوان ثبت خواهد شد.
او در ادامه افزود: نی‌انبان این ساز اصیل و پرآوازه ایرانی، این نغمه روح‌نواز، نغمه آشنا و کهنی است که در تار و پود فرهنگ این مرز و بوم ریشه دوانده و همواره نشاط و شادی مردمان را بر این خطه خونگرم به همراه داشته است. این ساز روایتگر قصه‌ها و نغمه‌های زندگی مردم خونگرم و دوست‌داشتنی ایران است. نوای دلنشین آن حامل شور و احساسات و قصه‌ها و فرهنگ غنی مردمی است که با دستان توانمند خود این ساز را آفریدند و نسل به نسل نغمه‌های آن را در پهنه خلیج‌فارس طنین‌انداز کردند.
قاسمی‌نیا گفت: جشنواره ملی نی‌انبان کیش، فرصتی ارزشمند برای پاسداشت این میراث گرانبها و تجلی هویت و فرهنگ جنوب ایران است. در این رویداد شاهد هنرنمایی نغمه‌پردازان و نوازندگان چیره‌دست خطه جنوب خواهیم بود؛ عزیزانی که از 5 استان هرمزگان، خوزستان، بوشهر، کرمان و فارس در این برنامه شرکت داشته‌اند.
رئیس دومین جشنواره ملی نی‌انبان به دوره نخست این جشنواره اشاره کرد و گفت: اسفندماه سال 99 شاهد برگزاری نخستین دوره این جشنواره با حضور هنرمندان برجسته نی‌انبان از سراسر کشور بودیم که با استقبال بی‌نظیر مردم و اهالی فرهنگ‌دوست این خطه روبه‌رو شد. امسال نیز با تلاش هنرمندان و مسئولان جزیره کیش، شاهد برگزاری دومین جشنواره ملی نی‌انبان هستیم. این جشنواره با حضور اساتید و صاحبنامان این عرصه برگزار می‌شود. استقبال بی‌نظیر هنرمندان و گروه‌های مختلف نشان از اهمیت و جایگاه این جشنواره میان اهالی موسیقی جنوب دارد. لازم به ذکر است با اعلام فراخوان این جشنواره، 56 اثر به دبیرخانه ارسال شد. آثاری قابل تأمل و فاخر اما در نهایت 8 گروه توانستند به مرحله نهایی راه یابند و امیدوارم این جشنواره تداوم داشته باشد و شاهد دوره‌های بعد این جشنواره در این جزیره باشیم.

ترنم موسیقی اصیل بهتر از موسیقی غربی است
سید علیرضا فاطمیان‌پور، معاون هنری و اجتماعی جزیره کیش، دیگر سخنران این مراسم بود که بیان کرد: ترنم، شادابی و لطافت موسیقی اصیل ایرانی خصوصاً موسیقی جنوب ایران از موسیقی غربی بهتر و لطیف‌تر است. او در ادامه افزود: خوشحالم از سال گذشته تا به امروز، بیش از 80 درصد رویدادهای خوب از جمله جشنواره نی‌انبان در این منطقه آغاز به کار کرده است و امیدوار هستیم بزودی جشنواره‌های متعددی در حوزه‌های مختلف هنری در این جزیره برگزار شود.
در شب نخست، گروه‌های موسیقی بومیان کیش، کوب‌کا، هورا(خوزستان)، کوش(بوشهر)، (نوازان)کرمان و سار(خوزستان) اجرای برنامه داشتند.

رویدادی برای آشنایی بهتر جوانان
همچنین در نشست خبری که پیش از این مراسم برگزار شد، ناصر قاسمی‌نیا در سخنانی گفت: سال 99 ساز نی‌انبان به عنوان میراث ناملموس ثبت ملی شد و فکر نمی‌کردیم شاید روزی برسد که تعداد بسیاری از اهالی این کشور بخصوص جنوب به سمت و سوی این ساز سوق پیدا کنند. بر این اساس مجدداً سعی در برپایی پاسداشت این ساز که یکی از نغمه‌های روح‌نواز همیشگی اهالی جنوب است، داشته‌ایم. در جنوب ایران از نی‌انبان به عنوان روایتگر قصه‌هایشان استفاده می‌کنند. امیدوارم برگزاری این جشنواره راهی برای آشنایی بیشتر مردم با موسیقی بویژه نسل جوان باشد.
خسرو نشان، عضو شورای سیاستگذاری دومین جشنواره ملی نی‌انبان نیز بیان کرد: این اجراها خود نشان از حقانیت شکل‌گیری تفکر برگزاری این جشنواره بوده است.

نی‌انبان برای نی‌انبان
رئیس دوره نخست جشنواره ملی نی‌انبان گفت: در سال 99-98 با پدیده کم‌نظیر بیماری کرونا و تبعات سخت آن مواجه شدیم و در این‌باره حوزه گردشگری نیز بسیار آسیب دید از جمله در جزیره کیش و در همان دوران تلاش کردیم در شرایط قرنطینه یک رویداد جذاب برای مردم داشته باشیم. براین اساس به‌رغم شرایط حاکم بر جامعه، این جشنواره با استقبال کم‌نظیر اهالی هنر و مردم مواجه شد و یک تجربه درخشانی شکل گرفت و برای خود من به‌یادماندنی و شیرین بود، اما از سال 1399 تا امسال به دلایلی این جشنواره برگزار نشد ولی خوشبختانه با تلاش، جدیت و پیگیری آقای عامل و حسن قبول، مدیران سازمان منطقه آزاد کیش، این رویداد بار دیگر احیا شد. امیدوارم این اتفاق زمینه‌ای باشد تا این جشنواره در سال‌های آینده به شکل فراگیر‌تر برگزار شود و بر شکوه و جلال این رویداد بیفزاید؛ شرایطی که موجب رونق گردشگری در این جزیره شود.
بابک عامل، دبیر دومین جشنواره ملی نی‌انبان هم افزود: بسیار خوشحالم که این توفیق حاصل شد و دومین دوره این جشنواره را برگزار کردیم. از مسئولانی که در این زمینه همکاری و همدلی داشتند بسیار تشکر می‌کنم. ایدئولیست این جشنواره آقای نشان هستند و از همراهی ایشان بسیار سپاسگزارم. تلاش من این بود که نی‌انبان را برای نی‌انبان برگزار کنم. امیدوارم در این زمینه موفق عمل کرده باشم، چراکه سعی من بر ماندگاری این هنر کهن و ارزشمند است.

تغییر عنوان بین‌المللی به ملی
عامل در پاسخ به «ایران» درباره تغییر عنوان بین‌المللی به ملی و همچنین تغییراتی که در انتخاب گروه‌های شرکت‌کننده انجام شده است، بیان کرد: سازمان گردشگری جزیره برگزارکننده و تصمیم‌گیرنده جشنواره ملی نی‌انبان است. در این 4 سال تغییرات متعدد مدیریتی موجب توقف این جشنواره شد اما خوشحالیم که بار دیگر احیا شد. انتخاب گروه‌ها هم با نظر شورای سیاستگذاری انجام گرفت؛ اصل بر انتخاب بوده، نه داوری. دور نخست این جشنواره بر سولونوازی بوده اما در این دوره تمرکز بر گروه‌نوازی است. او افزود: دوره اول جشنواره با اهتمام و نظارت آقای نشان که معاون گردشگری بودند به‌ صورت بین‌المللی برگزار شد اما در این دوره محدودیت برای دعوت از کشورها داشتیم ولی این نوید را می‌دهم که در دور بعدی از کشورهای عمان، قطر و امارات متحده عربی که قرابت موسیقایی با کشورمان دارند دعوت به عمل آمده است.

جستجو
آرشیو تاریخی