صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و یک - ۱۳ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و یک - ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۷

مقایسه عملکرد 3 سال دولت سیزدهم و 8 سال دولت قبل نشان می‌دهد

زمین‌های دولتی محصور در 8 سال توقف ساخت مسکن


در 3 سال دولت سیزدهم 48 هزار هکتار زمین برای ساخت مسکن تخصیص یافت، این در حالی است که آمار واگذاری زمین در 8 سال دولت قبل معادل صفر است و این آمار نشان می‌دهد در دولت قبل هیچ مسکن حمایتی ساخته نشده است.
دولت بعدی در حالی بخش مسکن را از دولت سیزدهم تحویل می‌گیرد که به‌خاطر اجرای نهضت ملی مسکن، کشور در آستانه جهش در ساخت خانه قرار گرفته است. آمار و ارقام مربوط به بخش مسکن گویای این است که این بخش در حال خروج از رکود تولید است و زمین برای ساخت 3 میلیون واحد مسکونی آماده شده است. این امر نشان می‌دهد دولت‌های بعدی برای ساخت مسکن به مکان‌یابی، تأمین زمین و هزینه آماده‌سازی زمین نیازی ندارند.
در نهضت ملی مسکن که دولت سیزدهم مجری آن است، برنامه ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال طرح‌ریزی شده است. بر اساس آمار سازمان ملی زمین و مسکن، تا‌کنون 48 هزار زمین در شهرها برای نهضت ملی مسکن تخصیص یافته که در تاریخ مسکن‌سازی در کشور بی‌سابقه است. علاوه بر این، به همین نسبت زمین روستایی نیز برای ساخت مسکن روستایی در نهضت ملی مسکن آماده شده است. به این ترتیب 100 هزار هکتار زمین دولتی به‌صورت رایگان برای ساخت واحدهای مسکونی مردم متقاضی مسکن تخصیص یافته است. این در حالی است که طبق آمار در 8 سال دولت قبل واگذاری زمین برای ساخت واحدهای حمایتی برابر صفر درصد است. این موضوع نشان می‌دهد که در دولت قبل مسکنی برای اقشار هدف ساخته نشده است. در آخر دولت قبل، برنامه‌ای با عنوان مسکن ملی اجرا شد که برای 100 هزار متقاضی این برنامه نیز هیچ زمینی اختصاص داده نشد و این واحدها هم توسط دولت سیزدهم و در قالب نهضت ملی مسکن، تأمین زمین شد.
 
بی‌مسئولیتی متولیان بخش مسکن در دولت قبل
هادی عباسی‌اصل، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آمارهای بخش مسکن در دولت سیزدهم، تأکید کرد: این آمارها نشان می‌دهد دولت سیزدهم در بخش مسکن مسئولانه عمل کرده است. وی در نشست خبری ارائه عملکرد دولت سیزدهم در بخش مسکن، گفت: برخی دولت‌ها و وزیران مسکن، از همان ابتدای شروع به کار، مسئولیتی را در بخش مسکن نمی‌پذیرند. آنها می‌گفتند برای حل مسائل مسکن باید شرایط حاکم بر اقتصاد مناسب باشد. البته این صحبت درستی است اما اینکه بخش مسکن را به بهانه اقتصاد کلان رها کنیم، مشکل حل نمی‌شود، چون حل مشکل مسکن و اقتصاد کلان رابطه‌ای دو‌سویه دارد.
عباسی‌اصل افزود: دولتی که مسئولیتی در قبال مسکن نمی‌پذیرد پاسخی هم به مشکلات نمی‌دهد و می‌گوید مشکلات مسکن به اقتصاد مربوط می‌شود. اما دولتی که مسئولیت بخش مسکن را بر عهده می‌گیرد و برنامه ساخت یک میلیون واحد در سال را ارائه می‌دهد در معرض سؤال و پاسخگویی هم قرار می‌گیرد. دولت سیزدهم در بخش مسکن، مسئولانه وارد شد و عمل کرد. این دولت تلاش کرد تا با نگاه مسئولانه به نیاز متقاضیان مسکن پاسخ دهد.
معاون مسکن و ساختمان ادامه داد: هم‌اکنون بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن وارد فرآیند ساخت شده و بیش از ۵۰۰ هزار واحد تکمیل شده است که تکمیل واحدها در ماه‌های آینده جهش قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت.
وی تخصیص تسهیلات کم‌بهره برای دهک‌های یک تا ۴ را که توان مالی مناسبی ندارند از تمهیدات دولت سیزدهم برشمرد و افزود: نرخ سود از ۲۳ به ۱۸ درصد کاهش یافت. همچنین در تکمیل مسکن مهر، دولت سیزدهم بیش از ۱۳۰ هزار واحد را تکمیل کرد و تحویل داد و ۱۱۰ هزار واحد باقی مانده است که بدون پرونده‌های دارای تعارض تا پایان دولت تکمیل خواهد شد. چنانچه مسائل بانکی و پرداخت تسهیلات حل شود می‌توان به تأمین مسکن در کشور پاسخ مناسب داد.
عباسی‌اصل گفت: عرضه زمین در ۸ سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم، صفر بوده است. این در حالی است که دولت سیزدهم تلاش کرد تا با تمامی ظرفیت‌ها و امکانات برای تأمین زمین اقدام کند و طی این دولت بیش از ۱۰۰ هزار هکتار زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تأمین شد که در مقایسه با تمامی دولت‌های قبلی عددی پیشتاز به شمار می‌رود.

جستجو
آرشیو تاریخی