صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و یک - ۱۳ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و یک - ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۵

منابع امریکایی از توسعه ایستگاه‌های شنود الکترونیکی چین در کوبا خبر می دهند

اژدها نزدیک می شود

آرزو نوروزجم
خبرنگار

امریکایی‌ها می‌گویند جایی حوالی خلیج گوانتانامو، پایگاه‌هایی توسعه پیدا کرده است که تا چندسال گذشته خبری از موجودیت آنها نبوده و احتمال می‌رود ایستگاه‌های شنود الکترونیکی کوبا با چینی‌ها باشد، ادعایی که مدتی می‌شود رسانه‌های امریکایی درخصوص آن هشدار می‌دهند اما کاخ سفید تاکنون درباره این موضوع سکوت کرده است.
یک سال پیش بود که روزنامه امریکایی «وال استریت ژورنال» گزارش داد، مقام‌های کنونی و سابق امریکا مدعی شده‌اند، چین و کوبا مشغول مذاکره برای ساخت تأسیسات جدید مشترک آموزش نظامی در این کشور امریکای لاتین هستند، اقداماتی که برای واشنگتن نگران کننده بود. این روزنامه ادعا کرد، گزارش‌های اطلاعاتی امریکا نشان می‌دهند، مذاکرات برای راه‌اندازی این تأسیسات در ساحل شمالی کوبا در مرحله پیشرفته خود قرار دارد اما هنوز به مرحله توافق نهایی نرسیده است.
ادعایی که البته سخنگوی وزارت خارجه چین آن را تکذیب کرد و گفت: کشورش اطلاعی از برگزاری چنین مذاکراتی ندارد و از امریکا می‌خواهد بر ایجاد اعتماد و تفاهم دوجانبه با کوبا به جای تولید گزارش‌هایی همچون گزارش ادعایی وال استریت ژورنال تمرکز کند. این روزنامه همچنین نوشت: پکن در توافق با کوبا قصد دارد تجهیزات شنود الکترونیک را در فاصله 160 کیلومتری از ایالت جنوبی «فلوریدا» در امریکا مستقر کند و با این کار ارتباطات الکترونیک را در سراسر جنوب شرق ایالات متحده که دارای تعداد زیادی پایگاه نظامی است، رصد کند و تردد کشتی‌های امریکایی را زیر نظر بگیرد.
ایالات متحده در حالی این ادعای وال استریت ژورنال را رد کرد که کاخ سفید خرداد سال گذشته اعلام کرده بود پکن همچنان برای جمع‌آوری اطلاعات در سطح جهانی تلاش می‌کند و چینی‌ها دست‌کم «از سال ۲۰۱۹» یک پایگاه جاسوسی نیز در کوبا ایجاد کرده‌اند. حالا بعد از گذشت یک سال امریکا با قطعیت می‌گوید تصاویر فضایی از گسترده شدن این پایگاه‌های شنود حکایت می کند که احتمال می‌دهد سمت دیگر این ارتباط الکترونیکی جایی در شرق دور باشد. گمانه‌زنی امریکایی‌ها برای حضور پایگاه‌های نظامی و جاسوسی چین در کوبا و منطقه امریکای لاتین، از زمان حضور بایدن در مسند قدرت جدی شد و مقامات امریکا در جریان تلاش چین برای گسترش حضور نظامی و اطلاعاتی خود، از جمله پروژه‌هایی در اقیانوس اطلس، امریکای لاتین، خاورمیانه، آسیای مرکزی، آفریقا، هند و اقیانوس آرام قرار گرفتند. امریکا، چین را به اقدامات جاسوسی علیه ایالات متحده متهم می‌کند و در مقابل چین نیز دولت امریکا را متهم به دخالت در امور سیاسی تایوان و تحریک آنها علیه جمهوری خلق چین می‌کند.
البته بجز چینی‌ها، در دوران جنگ سرد، اتحاد جماهیر شوروی بزرگ‌ترین پایگاه اطلاعاتی سیگنال‌های خارجی خود را در «لوردس» واقع در حومه هاوانا، اداره می‌کرد. سایتی که محل استقرار صدها افسر اطلاعاتی شوروی سابق، کوبا و دیگر کشورهای بلوک شرق بود و در سال ۲۰۰۱ بسته شد، اما بعد از آن خبر رسید در سال ۲۰۱۴ روسیه پایگاه لوردس را بازگشایی کرده است، هرچند وال استریت ژورنال در صحت این خبر شک و تردید دارد اما نزدیکی روابط مسکو و کوبا برای امریکایی‌ها نگران کننده است و در کنارش اعلام راه‌اندازی پایگاه شنود چین در این کشور و نزدیکی چین و کوبا دوباره به این نگرانی‌ها دامن زده است. از آنجایی که واشنگتن، پکن را مهم‌ترین رقیب اقتصادی و نظامی خود می‌داند، برپایی یک پایگاه پیشرفته نظامی و اطلاعاتی چین در حیاط خلوت امریکا، بی‌تردید تهدیدی جدید و بی‌سابقه از سوی چین برای واشنگتن به شمار می‌رود، بویژه در بحبوحه تشدید تنش‌ها میان دو کشور با پس‌زمینه چندین پرونده اقتصادی یا سیاسی مانند موضوع تایوان و درگیری روسیه و اوکراین و دیگر مسائل که بر شدت بحران مناسبات میان پکن و واشنگتن می‌افزاید. امریکا همچنان پای ثابت فروش تسلیحات به دولت تایوان برای مقابله با چین است و از طرفی هم تلاش می‌کند گوی رقابت در دنیای اقتصاد دنیا را از دست چینی‌ها بگیرد، از این‌رو وجود پایگا‌های شنود در نزدیکی مرزهای کوبا قطعاً امریکایی ها را با دردسر بزرگی روبه‌رو خواهد کرد و به جرأت می‌توان گفت پکن به دنبال مقابله به مثل با ایالات متحده است.

جستجو
آرشیو تاریخی