صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و یک - ۱۳ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و یک - ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

حمایت از توانمندسازی اقتصادی و مهارت‌آموزی زنان در دولت شهیدجمهور

مهسا قوی قلب
خبرنگار

بیش از ۴۰ روز از شهادت بزرگمرد جهاد خدمت، شهید رئیسی می‌گذرد؛ از همان نخستین روزهای شهادت خادم الرضا، رشادت‌ها، خدمات و دستاوردهای دولت سیزدهم در تمامی حوزه‌ها توسط رسانه‌ها به تصویر کشیده شد. حوزه زنان و خانواده نیز در این خصوص دارای دستاوردهای زیادی است.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در خصوص دستاوردهای دولت شهید جمهور گفت: دوسال و 10 ماه پیش مسئولیت حوزه زنان وخانواده را عهده دار شدم و از همان روز درصدد رفع آسیب‌های این حوزه بودم. رفع نقش‌های تشریفاتی و ویترینی بودن این معاونت از آن جمله بودند که خوشبختانه امروز رفع شد و دستگاه‌های اجرایی وظیفه اجرایی و عملیاتی کردن معاونت را دارند. تأکید رئیس جمهور شهیدمان هم این بود که این معاونت باید اجرایی کردن برنامه‌ها و مقررات را در دستور کار داشته باشد و برنامه‌ها در این راستا بدرستی تنظیم شد تا دستگاه‌ها بتوانند امور محوله را تمام و کمال اجرا کنند. معاونت زنان می‌تواند برنامه ریز دستگاه‌های اجرایی باشد و رصد و ارزیابی و سنجش آنها را نیز در برنامه‌های خود قرار می‌دهد.

توجه به عدالت جنسیتی در اطلس‌های آماری
انسیه خزعلی در ادامه در زمینه سیاست‌های برنامه تحول اضافه کرد: ۴۵ اقدام باید با همکاری دستگاه‌های مختلف انجام می‌شد. در این زمینه زنان کارآفرین، زنان سرپرست خانوار و از این دست در برش آماری نبودند. از این رو معاونت، تکلیف آمار را به عهده گرفت که در برنامه کوتاه مدت این آمارها به سرانجام رسید و اطلس‌های مختلف آماری در حیطه‌های متفاوت در سند تحول در ۱۵ مأموریت تعریف شده و عدالت جنسیتی در همه این آمارها مورد توجه قرار گرفت.
او افزود: مطالبات بانوان نخبه و اندیشمند و همچنین زنان سرپرست خانوار و احصای بانوان در ادارات مختلف و مسأله مهدکودک‌ها و دورکاری بانوان از جمله رصدهایی بود که انجام شد. البته پیش از آن ضعف ساختار اداری و بودجه‌ای وجود داشت اما در این دوره اصلاح شد و بازآرایی ساختار بانوان با نگاه کلان و ارتقا و ایجاد پست‌های مدیریتی و مشاوران زن در دولت سیزدهم ایجاد شد و الزام مشارکت بانوان در شوراها نیز به تصویب رسید و در استانداری‌ها نیز بانوان مشارکت داده شدند و یک درصد بودجه تکلیفی نیز تصویب شد و برنامه‌ها و آیین‌نامه مدونی نیز به دنبال آن ایجاد شده و رصد شد تا آسیب‌های متوجه حوزه بانوان کاهش یابد.
به گفته خزعلی، برنامه مشاوره خانواده و توانمندسازی و رفع موانع از پیشرفت زنان و همچنین توجه ویژه به زنان روستایی نیز در برنامه هفتم دیده شده است. حمایت از زنان سرپرست خانوار نیز به صورت پررنگی در دولت مردمی دیده و عملیاتی شد. ضمانتنامه و صندوق ضمانت نیز در همین خصوص ایجاد شد. تدوین کسب و کار پایدار و ارائه تسهیلات و آموزش و بازاریابی برای ایشان به مدت ۴ سال و ارائه وام از جمله کارهایی است که در تمامی استان‌ها به انجام رسید و در پنجره واحدی تمامی مشکلات زنان دیده شد تا بتوان از آسیب‌هایی که متوجه این قشر است با حداکثر توان جلوگیری کرد.
 
رونمایی از سند جنبش جهانی تعهد به خانواده
خزعلی در ادامه در خصوص رونمایی از سند جنبش جهانی تعهد به خانواده توضیح داد: اقدام عملیاتی برای بخش‌های مختلف تنظیم شده تا مسئولیت هریک در حمایت از خانواده مشخص شود. این سند برای حمایت از خانواده و پیشگیری از آسیب‌هاست و اتحادی در سطح بین‌المللی را به دنبال دارد که اکنون در کمیسیون‌ها در حال بررسی است و بزودی به سرانجام خواهد رسید.

جستجو
آرشیو تاریخی