صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و یک - ۱۳ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و یک - ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

«ایران» از حمله چند شکارچی مسلح به همیاران محیط‌ زیست گزارش می‌دهد

انتقام از پارک ملی گلستان

 یاسمن صادق شیرازی
خبرنگار

شکارچی‌ها بالاخره انتقامشان را از همیاران محیط‌ زیست پارک ملی گلستان گرفتند. ساعت یک بامداد روز ۷ تیرماه بود که چند شکارچی به سمت همیاران محیط‌ زیست پارک ملی گلستان تیراندازی می‌کنند. چند سالی می‌شود که پارک ملی گلستان به علت کمبود نیرو به سمت جلب همیاران محیط‌ زیست رفته است. افرادی که حقوق  ناچیزی می گیرند اما همچنان مثل محیطبانان تا سر حد مرگ کتک می‌خورند. رئیس پارک ملی گلستان در گفت‌وگو با «ایران» از ضرب و شتم و دزدیده‌ شدن گوشی همراه و دوربین‌های همیاران محیط‌ زیست پارک ملی خبر می‌دهد. تنها جرم این همیاران این است که مدارک شکار غیرمجاز متخلفان را به دستگاه قضایی سپردند و شکارچی‌ها هم از آنها انتقام گرفتند. وحید خیرآبادی درباره جزئیات حمله شکارچی‌ها، این‌طور می‌گوید: این افراد صورت‌های خود را پوشانده بودند و به اتاقک آتش بانی پارک ملی گلستان شلیک کردند و سپس آنها را کتک زدند. این حمله بلافاصله به ما اطلاع داده شد و مصدومان را به اورژانس منتقل کردیم که خوشبختانه مورد جدی‌ای اعم از شکستگی نبود و فقط آثار کبودی و خراشیدگی در بدن آنها وجود داشت.

ارسال پرونده متخلفان به دستگاه قضا
خیرآبادی از تشکیل پرونده برای متهمان در نیروی انتظامی و ارسال پرونده به دستگاه قضا خبر می‌دهد و می‌گوید: کوله‌پشتی و تمام وسایل  همیاران محیط زیست  اعم از گوشی تلفن همراه و چند دوربین پیشرفته دزدیده شده است. این افراد برای اینکه شناسایی نشوند اقدام به پوشاندن چهره‌های خود کرده بودند. البته همیاران ما به چند شکارچی که همین اواخر دستگیر شده بودند به‌شدت مشکوک هستند و اسامی آنها را به دستگاه قضا ارائه کردند. امیدواریم افراد خاطی هرچه سریع‌تر دستگیر شوند تا دیگر شاهد این گونه حوادث نباشیم.

برگزاری جلسه با مردم محلی
رئیس پارک ملی گلستان تأکید می‌کند، این دومین حمله مسلحانه بعد از شهادت محیطبان تاج محمد باشقره در سال ۹۷ محسوب می‌شود. ۲۵ تیرماه سال ۹۷ بود که شکارچیان غیرمجاز با شلیک مستقیم، قلب شهید باشقره محیطبان پارک ملی را شکافتند و او را به شهادت رساندند. خیرآبادی از برگزاری جلسات مختلف با مردم محلی برای جلوگیری از درگیری مستقیم با این افراد، خبر می‌دهد. تلاش می‌کنیم تا با برگزاری جلسات مختلف این افراد را نسبت به عدم شکار غیرمجاز اقناع کنیم. خوشبختانه آمار درگیری‌های مسلحانه بسیار کمتر از قبل است و حتی در برخی از موارد تلاش کردیم از خود این افراد برای حفاظت از برخی مناطق استفاده کنیم. وی به آمار شکارهای غیرمجاز پارک ملی اشاره می‌کند و می‌گوید: گونه‌های قوچ و میش، کل و بز، آهو، مرال و شوکا به ترتیب در صدر کشفیات شکارهای غیرمجاز پارک ملی گلستان قرار دارند.

کمبود نیروی انسانی
 خیرآبادی کمبود نیروی انسانی را مهم‌ترین مشکل کنونی پارک ملی گلستان می‌داند و می‌گوید: با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه هستیم. ۱۱۸ پست در چارت تشکیلاتی وجود دارد  در حالی که فقط ۳۴ محیطبان داریم و ۸۴ پست دیگر خالی است. متأسفانه بعد از بازنشسته شدن برخی از همکاران نتوانستیم نیروی مورد نظر را در پارک ملی جذب کنیم و همچنان منتظر اعطای صدور مجوز از سمت سازمان محیط‌ زیست برای جذب محیطبان هستیم.

ضرورت استخدام محیطبانان
 وی بر لزوم اعطای مجوز استخدامی جدید از طرف سازمان حفاظت محیط‌ زیست به پارک ملی تأکید می‌کند و می‌گوید: باتوجه‌ به فاصله‌ای که پارک ملی با شهر دارد، متقاضی برای کار در این منطقه کم است. البته ما نزدیک به ۳۵ همیار محیط‌ زیست داریم که سال‌هاست با ما همکاری می‌کنند. آنها جزو افراد بومی منطقه محسوب می‌شوند و امتحان خود را برای کار در پارک ملی بعد از تلاش‌های سالانه شبانه‌روزی پس داده‌اند. بنابراین، با کسب مجوز استخدام می‌توانیم بخشی از این همیاران زحمتکش را استخدام کنیم. رئیس پارک ملی گلستان معتقد است: ما در پارک ملی گلستان به‌ازای هر ۵ هزار و ۵۰۰ متر یک محیطبان داریم که این افراد به‌صورت شیفتی کار می‌کنند. یعنی در پارک ملی عملاً ۱۷ محیطبان فعال و آماده‌به‌کار در هر شیفت داریم، بنابراین ضروری است تا تعداد نیروهای ما حداقل ۲ برابر شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی