صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و یک - ۱۳ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و یک - ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

ویتنام برای تبلیغ جاذبه‌های گردشگری ایران اعلام آمادگی کرد

هانوی به وقت ایران

زیست بوم /   ایران سال گذشته ویزا را با هدف جذب گردشگران خارجی برای ویتنام لغو کرد. این کشور یکی از 28 کشوری بود که لغو ویزا شد. این هفته علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور با جمعی از شرکت‌های بخش خصوصی گردشگری ایران به ویتنام رفت تا آژانس‌های ایرانی رودررو در نخستین رود شو(برنامه معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران) به گفت‌و‌گو با طرف ویتنامی بنشینند. براساس آمار معاونت گردشگری این گفت‌و‌گوی رودررو بین 80 شرکت ایرانی و ویتنامی اتفاق افتاد. هوآنگ دائو کوآنگ معاون گردشگری و ورزش ویتنام هم در این نشست‌های دوجانبه از علاقه مردم ویتنام به سرزمین «پارس» و صاحبان «قصه‌های هزارو یک شب» گفت و خواست تا ایران در ویتنام تبلیغ شود. معاون گردشگری ایران هم خواستار برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور شد.

معرفی ایران در ویتنام
مسلم شجاعی، مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی که در این سفر حضور داشت به «ایران» گفت گردشگران دو کشور برای سفر به ایران یا ویتنام باید ابتدا به ترکیه یا امارات بروند و از آنجا به کشورهای مقصد پرواز کنند. او این موضوع را باعث افزایش زمان و هزینه دانست. شجاعی طول پرواز ا ز ایران به ویتنام را 8 ساعت اعلام کرد و گفت: اگر پرواز مستقیم بین ایران و ویتنام برقرار شود این بازار دسترس تر می شود. او پیش از این سفرها به «ایران» گفته بود: معاونت گردشگری، به‌ دنبال جذب گردشگران بازار‌های جدید، با ثبات بیشتر و شکنندگی و حساسیت کمتر نسبت به اتفاقات سیاسی است. منظور شجاعی از شکننده بودن بازاری چون اروپا، واکنش گردشگران این قاره به اتفاقات سیاسی در هر منطقه از جهان بود که معمولاً خیلی زود به لغو تورها منجر می‌شود.
او  اندونزی، عربستان، کویت و هند را از جمله بازارهای باثبات‌تر برمی‌شمرد و از تدوین تقویم نمایشگاهی معاونت گردشگری برای جذب گردشگران این کشورها خبر می‌دهد. براساس این آمار، فعالان صنعت گردشگری با همکاری دولت در 9 نمایشگاه در سال‌جاری شرکت خواهند کرد که تنها دو نمایشگاه جهانی آن در اروپا و مقصد 7 نمایشگاه دیگر کشورهای منطقه است.
 شجاعی مقصد نخستین رودشو در سال‌ جاری را جنوب شرق آسیا عنوان کرده و گفته بود: برگزاری نمایشگاه‌ها، رودشوها و پاویون‌ها با حمایت دولت انجام می‌گیرد. این برنامه‌ها تنها حمایت دولتی را ندارند اما حمایت دولت آنقدر هست که برای بخش خصوصی جذاب باشد. فعالان بخش خصوصی به همراه معاونت گردشگری در 1403 برای برگزاری رودشوها به اندونزی، مالزی، ویتنام و تایلند می‌روند. در جریان این رویداد در ویتنام، علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با هدف توسعه روابط دوسویه گردشگری با هوآنگ دائو کوآنگ، معاون وزیر گردشگری و ورزش کشور ویتنام در هانوی نیز دیدار کرد.
اهمیت آشنایی مردم دو کشور نسبت به ظرفیت‌های گردشگری یکدیگر، برگزاری و تداوم نشست‌های مشابه، ابراز امیدواری نسبت به برقراری پروازهای مستقیم، اشاره به لغو روادید از طرف ایران، تقویت نقش بخش خصوصی گردشگری، بهره‌مندی از ظرفیت‌های صنایع‌ دستی ایران، ورود این موضوع به سند همکاری متقابل و امضای سند خواهرخواندگی از جمله موضوعاتی بود که از سوی معاون گردشگری ایران مطرح شد. معاون گردشگری همچنین درباره چهارفصل بودن ایران، میهمان‌نوازی و وجود امنیت در ایران با معاون گردشگری و ورزش کشور ویتنام گفت‌وگو کرد.  هوآنگ دائو کوآنگ، معاون وزیر گردشگری و ورزش ویتنام نیز با اشاره به تمایل نسبت به امضای سند گردشگری، از حمایت سفارت جمهوری اسلامی ایران در ویتنام به منظور برگزاری مراسم‌ها، نمایشگاه‌ها و هفته فیلم برای توسعه همکاری‌های گردشگری قدردانی و تأکید کرد، نیاز است تبادلات مقامات و بخش خصوصی در این زمینه تقویت شود.

ایران برای ویتنامی‌ها جذاب است
معاون وزیر گردشگری ویتنام با بیان اینکه سفر به ایران برای مردم ویتنام جذاب است، گفت: ویتنام ۹ جاذبه ثبت جهانی و ایران ۲۷ اثر دارد و این تنها گوشه‌ای از ظرفیت‌های متنوع گردشگری جمهوری اسلامی ایران است. او همچنین گفت: در ویتنام ایران را با نام «پارس» می‌شناسند و قصه‌های هزارو یک شب را می‌دانند. معاون وزیر گردشگری ویتنام به جذابیت‌های غذاهای ایرانی اشاره کرد و شهر «هوی ان» در ویتنام را که به صنایع‌دستی معروف است، مشابه شهر اصفهان توصیف کرد. دائو کوآنگ برای انجام تبلیغات ایران در ویتنام اعلام آمادگی کرد و خواست که اطلاعات مقاصد و جاذبه‌ها و سلیقه ایرانی‌ها در اختیار آنها قرار گیرد و در ادامه گفت: ما محتوای گردشگری ویتنام را ارائه خواهیم کرد و از شما هم می‌خواهیم که به ویتنام برای معرفی خودش کمک کنید.

جستجو
آرشیو تاریخی