تحقق صادرات ۷۳۳ میلیون دلاری لبنیات در دولت سیزدهم
صادرات لبنیات ۱۰۰ درصد رشد کرد
امین محمودی
خبرنگار
سال گذشته با توسعه دیپلماسی اقتصادی در سیاست وزارت جهاد کشاورزی و دولت سیزدهم افزایش قابل توجهی در حجم صادرات فرآوردههای لبنی به روسیه صورت گرفت و آغاز صادرات این محصولات به ژاپن و چین نیز کلید خورده است، بهطوری که هماکنون حدود 40 کشور جهان خواهان محصولات لبنی ایران هستند.
تولید 11.7 میلیون تن شیر خام
سید احمد مقدسی درباره میزان تولید شیر خام اظهار کرد: طبق آخرین آمار وزارت جهاد کشاورزی ۱۱.۷ میلیون تن شیر خام سالانه در کشور تولید میشود که نیاز داخلی صنعت لبنیات را پوشش میدهد و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم.
این مقام مسئول گفت: طبق نرخ تورم و افزایش هزینههای تولید هر ساله قیمت شیر خام توسط شورای قیمتگذاری و اتخاذ سیاستهای ابلاغی محصولات کشاورزی تعیین تکلیف میشود. وی اظهار داشت: بر اساس تصمیمگیری شورای قیمتگذاری و اتخاذ سیاستهای ابلاغی محصولات کشاورزی سال گذشته قیمت مصوب هر کیلوگرم شیر خام با مشخصات ۳.۲ درصد چربی، ۳ درصد پروتئین و بار میکروبی زیر ۱۰۰ هزار، ۱۵ هزار تومان تعیین و ابلاغ شده بود.
جزئیات صادرات محصولات لبنی
براساس آمارهای گمرک در سال گذشته 550 هزار و 700 تن فرآوردههای لبنی به ارزش 733 میلیون و 400 هزار دلار صادر شده، بهطوری که طبق این آمار بیشترین میزان صادرات وزنی مربوط به خامه، شیر و شیرخشک و بیشترین صادرات از نظر ارزشی نیز مربوط به شیرخشک و پنیر بوده است.
این در حالی است که در همین بازه زمانی در 1399 که سال آخر دولت دوازدهم بود تنها 430 هزار و 92 تن فرآورده لبنی به ارزش 366 میلیون و 641 هزار دلار صادر شده بود که این امر نشاندهنده رشد 28 درصدی به لحاظ وزنی و بیش از 100 درصدی به لحاظ ارزشی است.
در سال گذشته 129 هزار تن شیر و خامه تبخیر شده به ارزش 132 میلیون دلار، 104 هزار تن پنیر به ارزش 137 میلیون دلار، 31 هزار و 800 تن ماست به ارزش 16 میلیون دلار، 15 هزار و 300 تن کره به ارزش 54 میلیون دلار صادر شده است.
شیر خشک صنعتی و اطفال نیز یکی دیگر از فرآوردههای لبنی است که سهم زیادی به لحاظ وزنی و ارزش در صادرات سال گذشته داشته، به طوری که طی این مدت 103 هزار و 800 تن از این محصول به ارزش 274 میلیون دلار صادر شده است.
از طرف دیگر 27 هزار و 500 تن بستنی به ارزش 47 میلیون و 300 هزار دلار، 6 هزار تن شیر و خامه تغلیظ شده به ارزش 10 میلیون دلار، 112 هزار تن دوغ و کفیر به ارزش 54 میلیون دلار و 21 هزار تن آب پنیر به ارزش 9 میلیون و 300 هزار دلار صادر شده است. افزایش سهم تجاری در بازار بینالمللی یکی از اهدافی است که دولتها برای توسعه بخش تولید دارند. در سالهای نه چندان دور حتی به دست آوردن بازار برای کالاها منجر به مناقشه میشد. بازار تقاضا یکی از بسترهای رشد اقتصادی و توسعه صنعتی بوده که کشورها را به سوی بازارهای فرا مرزی هدایت میکند. تولید فرآوردههای لبنی کشور در چند سال اخیر روند افزایشی داشته و بخشی از این محصولات مازاد بازار محسوب میشوند؛ بنابراین گسترش بازارهای خارجی میتواند کمکی برای رشد اقتصادی و تأمین منابع مالی بیشتر برای توسعه فعالیتهای تولیدی باشد. در سال گذشته بیش از 40 کشور مشتری لبنیات ایران بودند ولی در دو ماهه نخست سال ۵ کشور عراق با ۵۲.۶ درصد، پاکستان ۱۸.۴ درصد، افغانستان ۱۰.۱ درصد، آذربایجان ۴.۵ درصد و امارات متحده عربی ۴.۳ درصد نزدیک به ۹۰ درصد از حجم صادرات لبنیات ایران را به خود اختصاص دادهاند. مقصد عراق با وجود کاهش ۱۵.۱ درصدی حجم صادرات در دو ماهه نخست ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته همچنان بیش از نیمی از صادرات لبنیات ایران را به خود اختصاص داده است و مقصد اول صادرات لبنیات ایران به شمار میرود.