صفحات
شماره هشت هزار و پانصد - ۱۲ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد - ۱۲ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

«ایران» از آخرین روزهای بازگشت کاروان‌های حج گزارش می‌دهد

روزهای پایانی زیارت سرزمین وحی

مهسا قوی قلب
خبرنگار


حج تمتع امسال نیز به پایان رسید و از ابتدای ماه جاری گروه‌های زائران در حال بازگشت هستند. با این همه این راه ادامه دارد و عاشقان کعبه مقصود و قبله موعود هرساله با هدف زیارت خانه خدا راهی دیار عشق می‌شوند؛ دیاری که حتی گرمای 50 درجه هم نمی‌تواند مانع حضور عاشقان شود. فلسفه حج، کتابت عاشقی است؛ عشقی که دوری راه و گرما و خستگی نمی‌شناسد و چه زیباست که در نهایت، توشه سفر را معشوقی مهربان همراه مسافرش می‌کند. از ابتدای تیر، اولین گروه به کشور مراجعت کردند و پروازهای بازگشت حجاج تا ۲۴ تیر ادامه دارد. به طور کلی در این سفر معنوی از 21 فرودگاه شامل امام خمینی (ره)، مشهد مقدس، ساری، گرگان، یزد، همدان، زنجان، تبریز، اردبیل، ارومیه،  بیرجند، اصفهان، اهواز، کرمان، شیراز، رشت، زاهدان، چابهار، قشم، بندرعباس و بوشهر زائران به عربستان منتقل شدند که با احتساب ‌انتقال عوامل اجرایی، 89 هزار و 730 نفر در این عملیات به سرزمین وحی اعزام شدند. به گفته رئیس سازمان حج و زیارت با خروج حجاج از مکه، امسال برخی از کاروان‌های مدینه اول دوباره راهی مدینه شدند و تا چهارم تیر روزانه بیش از ۴ هزار نفر از حجاج که در قالب کاروان مدینه اول بودند  از فرودگاه مدینه به کشور بازگشتند.
امسال ۸۷ هزار و ۶۰۰ ایرانی از ۲۳ اردیبهشت تا ۲۱ خرداد یعنی طی حدود یک ماه به حج تمتع مشرف شدند. البته پذیرش زائران از طریق فرودگاه جده دیرتر یعنی حدود ۱۰ روز پس از آغاز اعزام‌ها صورت گرفت. امسال در مرحله بازگشت حجاج، فرودگاه جده و مدینه به طور همزمان فعال شدند که برهمین اساس روند بازگشت حجاج ایرانی به کشور طی ۲۴ روز انجام می‌شود. بر اساس آمار رسمی که رسانه‌های عربستان به نقل از توفیق الربیعه وزیر حج و عمره عربستان منتشر کردند، شمار حجاج امسال از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر فراتر رفت. حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از حجاج،  از اتباع سایر کشورها و ۲۰۰ هزار تن نیز شهروندان عربستان بودند. همچنین ۲۲.۳ درصد حجاج از اتباع کشورهای عربی، ۶۳.۳ درصد از اتباع کشورهای آسیایی و ۱۱.۳ درصد نیز از اتباع کشورهای آفریقایی بودند. حجاج کشورهای اروپا، امریکا، استرالیا و سایر کشورها نیز ۳.۲ درصد از کل را تشکیل دادند.

حج مطلوب، ارزان و روان
از آنجایی که سفر حج تمتع با گرمای بالای هوا همزمانی دارد و انجام برخی اعمال بویژه برای سالمندان سخت است،
حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در دیدار با مسئولان مرکز پزشکی حج و زیارت در مکه با تأکید بر اینکه برنامه‌ریزی‌ها باید مبتنی بر حج مطلوب، ارزان و روان باشد، گفته که با تعامل و هماهنگی‌هایی که با فرهنگستان علوم پزشکی انجام شد، به دنبال این هستیم تا افرادی که در حج حضور پیدا می‌کنند، زائرانی توانمند باشند و مشکلاتی از نظر جسمی‌ برای‌شان ایجاد نشود. به اعتقاد نواب در سفر به عربستان مشکلاتی وجود دارد که برخی از آنها جان زائران را ممکن است با مخاطراتی مواجه کند. به عنوان مثال در مسیر برگشت از رمی جمرات در روز عید بنا به گزارش‌ها اجازه ندادند تابلوهای راهنما در مسیر نصب شود یا مسیر‌ها را دور کردند و همین موجب شد تا در مسیر جمرات چند نفر از زائران فوت کنند و وقتی این مشکلات مطرح می‌شود، می‌گویند کشورهای دیگر با تعداد کمتر زائر،  فوتی‌های بیشتری داشتند.
سرپرست حجاج ایرانی با بیان این مطلب که ما تلاش می‌کنیم و خود زائران هم باید همکاری کنند، از مسئولان مرکز پزشکی حج و زیارت درخواست داشت تا به تألیف سبک زیست بهداشتی زائر در حج بپردازند و در همایش‌های بزرگ نکات پزشکی، درمانی و بهداشتی برای آنان بیان شود.

 

کمترین فوتی‌ها را در میان کشورهای دیگر داشتیم

رئیس جمعیت هلال احمر نیز با اشاره به اینکه امسال در مقایسه با سایر کشورها فوتی‌ها در زمان حج کمتر بود، گفت: امسال در بین بعثه‌های دیگر کشورها، ایران کمترین فوتی‌ها را داشت. برای ارائه خدمات بهتر دو سال است که تلاش ویژه‌ای می‌شود، کما اینکه در حج سال جاری،  داوطلبان تمام انرژی خود را گذاشتند تا جایی که در برخی مواقع از ایشان می‌خواستیم تا کمی استراحت کنند.
پیرحسین کولیوند در ادامه افزود: در عین حال هم درارتباط با سفر زائران به حج دستورالعمل‌های ویژه‌ای را در قالب‌های مختلف مانند کتاب،  فیلم، جزوه و بروشور تهیه کرده‌ایم و باید فرصت برقراری ارتباط با زائر را داشته باشیم تا آنها را پیش از سفر آگاه کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی