صفحات
شماره هشت هزار و پانصد - ۱۲ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد - ۱۲ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی در گفت‌و‌گو با «ایران»:

71 درصد مواد اولیه دارویی تولید داخل است

محدثه جعفری
خبرنگار

رئیس هیأت‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی کشور با اشاره به اینکه 71 درصد از نیاز مواد اولیه دارویی از سوی شرکت‌های داخلی تولید و تأمین می‌شود، عنوان کرد: شرکت‌های ایرانی ظرفیت‌های خوبی برای تولید مواد مؤثره دارویی دارند. بی‌شک تا دو سه سال دیگر به درجه بزرگی از صادرات مواد مؤثره دارویی خواهیم رسید. مهندس فرامرز اختراعی با بیان اینکه ایران در تولید ماده اولیه دارو، قدرتمند شده و قیمت‌های تولید داخل خیلی پایین‌تر از سایر کشورهاست، به «ایران» گفت: ایران وضعیت مطلوبی در خصوص تولید مواد اولیه دارو دارد اما هنوز برای صادرات، موقعیت مناسب را پیدا نکردیم که این امر به خاطر تحریم و بسته بودن راه‌های ارتباط و مشکلات بانکی است. البته در گذشته هم ظرفیت‌های تولیدی داخل آنقدر نبود که برای صادرات اقدامات جدی‌تری انجام دهیم اما اکنون ظرفیت‌های تولیدی کشور بسیار افزایش پیدا کرده است به طوری که محصولاتی که در داخل تولید می‌شود، توسط رقبای مختلف صورت می‌گیرد و ظرفیت‌هایشان بیشتر از نیاز کشور است.

تحول در صادرات مواد دارویی
اختراعی با اشاره به ضرورت صادرات در صنعت تولید مواد مؤثره دارویی عنوان کرد: با توجه به ظرفیت بالای تولید داخل، بهترین گزینه حرکت به سمت صادرات است. برای حل این مشکل باید موانع تحریم را هم از طریق راهکارهای تجربه شده پشت سربگذاریم. در این میان مسئولان هم  قول‌های مساعدی دادند تا از نظر تعهدات ارزی همراهمان باشند و به همین دلیل پیش‌بینی ما این است که در حوزه صادرات تا چندسال آینده تحول بزرگی در کشور شکل خواهد گرفت.

تولید داخل ارزان‌تر تأمین می‌شود
اختراعی با اشاره به اینکه ارزی که برای واردات اختصاص می‌دهند، 28 هزار و 500 تومان است، گفت: اگر این ارز را با نرخ ارز آزاد محاسبه کنیم بی‌شک تولیدات داخلی کشور با توجه به ارزانی انرژی، نیروی کار، موجود بودن مواد پایه نفتی و گیاهی مواد مؤثره دارو داخلی با قیمت ارزان‌تری تولید می‌شود.

کیفیت محصولات ایرانی و خارجی برابر است
وی در خصوص کیفیت محصولات تولید داخل هم افزود: هیچ کس نمی‌تواند مدعی شود محصولی خارج از استانداردهای فارماکوپه در بازار ارائه می‌شود. همه مواد دارویی چه خارجی و داخلی باید از تأییدیه‌های مختلف عبور کنند و فرقی بین کیفیت مواد وارداتی و تولیدی وجود ندارد.
رئیس هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی کشور با اشاره به راهکارهای برون‌رفت از چالش‌های تولید مواد مؤثره دارو اظهار داشت: آرمان‌های انقلاب اسلامی بر اساس خودکفایی و کاهش وابستگی بنا شده است و باید تغییرات را از منشأ تصمیم‌گیری‌ها آغاز کنیم و به توانمندی‌های داخلی از لحاظ کمی و کیفی باور داشته باشیم. نظام دارویی کشور با مصوبه شورای انقلاب بر اساس طرح ژنریک آرایش پیدا کرده است. همچنین در سیاست‌های کلی نظام سلامت که در سال 1397 از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است، تأکید شد نظام دارویی باید بر اساس ژنریک اداره شود اما هنوز این تحولات صورت نگرفته به همین دلیل شاهد خروج بالای ارز از کشور در حوزه دارو هستیم.
مهندس اختراعی در خصوص ششمین نمایشگاه بین‌المللی فارمکس که در روزهای ۱۴ تا ۱۷ تیرماه در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار می‌شود، گفت: در این نمایشگاه، توانمندی‌های شرکت‌های داخلی که در زمینه تولید و تأمین مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی فعال هستند، در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت، همچنین این نمایشگاه در طول پنج دوره برگزاری، توانسته زمینه‌های معاملات و صادرات محصولات شرکت‌های داخلی را نیز رقم بزند. رئیس هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی کشور در پایان عنوان کرد: امسال 500 شرکت داخلی و خارجی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت، همچنین 110 برنامه آموزشی را نیز در این نمایشگاه در نظر گرفتیم.

 

فقط 30 درصد مواد دارویی وارد می‌شود

وی با اشاره به ظرفیت تولید مواد دارویی در کشور عنوان کرد: از جهت تأمین مواد اولیه مورد نیاز کشور یعنی تعداد مواد مؤثره، مورد مصرف دارو حدود 71 درصد است اما از جهت ظرفیت تولید، ظرفیت شرکت‌ها دو برابر این آمار است که اکنون مازاد ظرفیت مواد مؤثره تولید داخل را می‌توانیم صادر کنیم. رئیس هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی کشور با اشاره به اینکه 30 درصد نیاز کشور به مواد دارویی وارداتی است، گفت: برخی از مواد مؤثره دارویی هنوز در کشور تولید نمی‌شود اما روز به روز با گسترش فناوری‌های دارویی جدید در کشور این 30 درصد هم می‌تواند از سوی تولیدکنندگان ایرانی تولید و تأمین شود. مهندس اختراعی با اشاره به چالش‌های پیش‌روی تولید مواد دارویی در کشور گفت: یکی از مشکلات ما باز بودن راه واردات است به همین دلیل شرکت‌های تولیدکننده مواد مؤثره دارو، متضرر می‌شوند. اگر واردات مهار نشود، خروج ارز از کشور برای واردات محصولات سال به سال افزایش پیدا می‌کند به طوری که در سه سال گذشته ارز مصرفی برای کل نظام دارویی حدود دو میلیارد دلار بود اما اکنون از سه و نیم میلیارد دلار هم بیشتر شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی