ادعای رئیس فدراسیون فوتبال و یک دنیا سؤال بی‌پاسخ

مبارزه با فساد حتی 1000 تومان!

سینا حسینی
خبرنگار


رئیس فدراسیون فوتبال در تازه‌ترین اظهارنظر خود اعلام کرده است که برای رسیدن به شرایط ایده‌آل تلاش می‌کنیم. در روزهای گذشته، اعداد مختلفی پیرامون ارقام مرتبط با پرونده‌های مفتوح مطرح شده اما اینجا به صراحت اعلام می‌کنم که حتی هزار تومان تراکنش غیرسالم مالی هم در صورت اثبات در این باب تخلف قطعی بوده و قطعاً فدراسیون فوتبال هم حسب گزارش‌های دریافتی از مقامات ذیربط برخورد جدی خواهد داشت.
قاطعیت مهدی تاج برای مبارزه با فساد و قانون‌شکنی اتفاقی ستودنی است اما سخنان مهدی تاج با اظهارنظر مقامات رسمی دستگاه قضایی بشدت مغایرت دارد، چون به گفته مقامات ارشد قضایی در استان کرمان، میزان تخلفات در باشگاه کرمانی ده‌ها میلیارد تومان بوده است که بخشی از این فساد به مدیران ارشد فدراسیون فوتبال ربط پیدا می‌کند که منجر به دستگیری مقامات ارشد فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ فدراسیون فوتبال شد. به همین دلیل نمی‌توان ادعای رئیس فدراسیون را به سادگی پذیرفت.
فارغ از این ماجرا، حالا که مهدی تاج عزم خود را برای مبارزه با فساد جزم کرده‌، ای کاش آقای رئیس درباره تخلفات و قانون‌شکنی‌های روزهای اخیر نیز به صراحت اظهارنظر کند تا مشخص شود آیا او قصدی برای برخورد با مدیران و قانون‌شکنان در حوزه نقل و انتقالات نیز دارد یا خیر؟
 شاید به عقیده برخی رد و بدل شدن پول‌های زیر میزی یا دور زدن قوانین نقل و انتقالاتی یک حربه فوتبالی در فصل نقل و انتقالات به شمار آید اما واقعیت غیر قابل انکار این است که رفتارهای اینچنینی سرآغاز شکل‌گیری یک فساد بزرگ در فوتبال ایران است که متأسفانه نه تنها با آن برخورد درستی صورت نمی‌گیرد بلکه در کمال ناباوری مورد چشمپوشی نیز قرار می‌گیرد.
مهدی تاج ادعا کرده با هزار تومان تراکنش غیر قانونی در فوتبال با قاطعیت برخورد خواهد کرد اما محض اطلاع رئیس فدراسیون این روزها عدد و ارقامی میان برخی باشگاه‌ها و بازیکنان رد و بدل می‌شود که در هیچ قاعده‌ای گنجانده نمی‌شود، در حالی که فدراسیون فوتبال پس از ابلاغ دستورالعمل حاکم بر قراردادها و سقف بودجه باشگاه ادعا کرد به هیچ عنوان برابر قانون‌شکنی باشگاه‌ها کوتاه نخواهد آمد اما روایت‌های هولناک برخی مدیران نشان می‌دهد همان عده‌ای که فصل قبل با استفاده از غفلت مدیران فدراسیون؛ قانون را دور زدند در برهه کنونی با شدت بیشتری نسبت به فصل گذشته در حال فعالیت هستند تا رکورد قانون‌گریزی در این حوزه را جا به جا کنند.
امروز ماجرای پیشنهادهای نجومی باشگاه‌های متمول که با بودجه دولتی اداره می‌شوند از حد گمانه‌زنی خارج شده به گونه‌ای که خبرگزاری‌های رسمی با صراحت از رقم دقیق پیشنهادی باشگاه‌ها خبر می‌دهند، از این رو مدارا با قانون‌شکنی دیگر جایز نیست، ارائه پیشنهاد دلاری به مهدی ترابی از سوی یک باشگاه خصوصی برای امضای قرارداد یا وسوسه جواد آقایی‌پور توسط یک باشگاه صنعتی با پیشنهاد سوپر نجومی نشان می‌دهد تمایل فراوانی برای دور زدن قانون بین برخی مدیران وجود دارد که اگر این مسأله مورد بی‌توجهی مسئولان سازمان لیگ قرار گیرد باید از اساس به موضوع نظارت شک کرد و با ابهام بیشتری عملکرد ناظران را مورد بررسی قرار داد.
بدون شک اگر با رفتارهای نامتعارف برخی مدیران قانون‌گریز برخوردی قاطع صورت نگیرد، قطعاً میزان فساد در این حوزه به شکل قابل توجهی افزایش خواهد یافت و آنگاه باید شاهد فروپاشی بدنه آسیب‌پذیر فوتبال ایران باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی