صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و نه - ۱۱ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و نه - ۱۱ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۳

سومین نشست دوحه برگزار می‌شود

مذاکراتی برای کاهش درد و رنج مردم افغانستان

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ریاست جمهوری در امور افغانستان و سفیر ایران در کابل در پیامی در حساب رسمی خود در فضای مجازی از برگزاری سومین نشست دوحه خبر داد. او نوشت: به منظور شرکت در سومین نشست دوحه در رأس هیأتی عازم قطر هستم. هدف ما تبیین مواضع، انتقال نگرانی‌های تهران درباره افغانستان و توضیح سیاست‌های انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی ایران در زمینه اتباع حاضر در کشور به مقامات سازمان ملل و کشورهای شرکت‌کننده در نشست است. کاظمی قمی خاطرنشان کرد: شرایط پیچیده و خطیر افغانستان و منطقه، نیازمند رایزنی‌های همه‌جانبه با تمامی طرف‌هاست. نماینده ویژه ریاست جمهوری در امور افغانستان همچنین عنوان کرد: به امید اینکه مذاکرات پیش رو به کاهش درد و رنج مردم شریف افغانستان منجر شود و صلح، ثبات، امنیت، توسعه پایدار و حکومتی مبتنی بر اراده آزاد مردم بدون دخالت و سلطه بیگانگان را به ارمغان آورد.
این نشست پس از نشست‌های دوحه ۱ و ۲ که توفیقات چندانی در پی نداشت، برگزار می‌شود؛ نشستی که سازکار تشکیل و موضوعات مورد بحث آن در خرداد ماه امسال در تهران مشخص شده بود و نمایندگان ویژه ایران، چین، روسیه و پاکستان در امور افغانستان گردهم جمع شدند تا فرایند مذاکرات حل بحران این کشور را پیش ببرند.
بررسی بحران مهاجرت مضاعف مردم افغانستان به کشورهای همسایه و ایجاد سازکاری برای بازگرداندن مهاجران تحت نظر سازمان ملل متحد، ضرورت تشکیل دولتی با حضور همه اقوام و اقشار از جمله موضوعات مورد تبادل‌نظر در این نشست بود. نخستین نشست «گروه تماس منطقه‌ای» درباره افغانستان بهمن ماه سال گذشته و به پیشنهاد و ابتکار ایران در کابل برگزار شد که این طرح، هدف ایجاد یک اجماع منطقه‌ای با محوریت کشورهای همسایه افغانستان برای تبادل‌نظر پیرامون برقراری صلح و ثبات در این کشور را جست‌و‌جو می‌کرد تا نگرانی‌های همسایگان، کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی در مورد این کشور در قالب یک دستور کار مشخص با جدول زمانی منطقی، به‌صورت گام به گام مورد بررسی قرار گیرد.
جستجو
آرشیو تاریخی