صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و نه - ۱۱ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و نه - ۱۱ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی دغدغه شهید رئیسی بود

اعزام بیش از 10 هزار پزشک به مناطق محروم در دولت سیزدهم

محدثه جعفری
خبرنگار


درمان و دسترسی آسان به خدمات درمانی یکی از اولویت‌های مهم هر کشوری برای مردم است. اینکه افراد در دورترین نقاط و حتی در مناطق کم برخوردار از خدمات درمانی مناسبی بهره‌مند باشند، ایده‌آل مردم هر کشوری است به طوری که در دولت سیزدهم با اجرای مجموعه‌ای از اقدامات از جمله افزایش ظرفیت پزشکی این موانع کاهش یافت و دسترسی مردم به خدمات پزشکی بهبود پیدا کرد. یکی از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت بهداشت تأمین نیروی انسانی مورد نیاز است به طوری که در این دوره ۲۵ هزار نیروی انسانی جدید استخدام شده‌اند تا کمبود کادر درمانی در بخش‌های مختلف بهداشتی و درمانی کشور بویژه مناطق محروم جبران شود. در طول سه سال گذشته، بیش از ۱۰ هزار پزشک به مناطق محروم اعزام شده‌اند. این موضوع به افزایش دسترسی مردم این مناطق به خدمات بهداشتی و درمانی و ارتقای کیفیت زندگی آنها، کمک بسیاری کرده است.
در همین رابطه دکتر رضا لاری‌پور معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور به حضور پزشکان متخصص در دور افتاده‌ترین مناطق کشور اشاره کرد و به «ایران» گفت: «در مناطقی از کشور که حتی فکرش را هم نمی‌کنید ما پزشک متخصص داریم که مشغول خدمت رسانه‌ای به مردم هستند.» کارشناسان بر این باورند که حضور پزشکان در مناطق محروم مقطعی است در حالی که وزارت بهداشت دولت سیزدهم برای ماندگاری پزشکان، طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی در نظر گرفته است.

اصلاح نظام پرداخت راهی برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم
دکتررضا لاری‌پور معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور در خصوص دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و پزشکان متخصص در مناطق کم برخوردار به «ایران» گفت: تا زمانی که نظام پرداخت اصلاح نشود نمی‌توانیم ماندگاری پزشکان در مناطق کم برخوردار را شاهد باشیم.
وی با اشاره به اینکه ضرورتی ندارد در دورترین مناطق کشور تجهیزات و پزشک متخصص داشته باشیم، افزود: در بسیاری از مناطق شاید اصلاً نیازی به دستگاه‌های «سی تی اسکن و ‌ام آر ای» وجود نداشته باشد به عبارتی هزینه‌های نظام سلامت با وجود تجهیزات پزشکی در جای نامناسب بسیار افزایش پیدا می‌کند.

نظام ارجاع راهی برای دسترسی عادلانه به خدمات سلامت
سخنگوی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه فردی که در کانادا یا آلمان زندگی می‌کند برای گرفتن «سی تی اسکن» باید حداقل شش ماه در نوبت بماند، گفت: این درحالی است که در ایران مردم حداکثر ظرف مدت یک هفته سی تی اسکن را انجام می‌دهند و این امر در برخی شهرها فقط 24 ساعت زمان می‌برد. این موضوع هزینه‌های نظام سلامت را افزایش داده است که گاهی نیازی هم به آن نبوده است. قطعاً همه مردم باید خدمات مورد نیازشان را در محل زندگی‌شان دریافت کنند اما این امر نیاز به اجرای «نظام ارجاع» در کشور دارد.
به گفته دکتر لاری پورنیاز اساسی در حوزه سلامت، آمایش سرزمینی، ارائه تسهیلات و ایجاد مشوق‌هایی برای پزشکان در مناطق محروم است تا ضمن ایجاد انگیزه برای پزشکان ماندگاری بیشتری را شاهد باشیم.
معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه پزشکان به دو دلیل در مراکز استان متمرکز می‌شوند، عنوان کرد: اول فرهنگ نادرستی است که میان مردم رواج پیدا کرده و بر این باورند که بهترین متخصصان در تهران هستند و پزشکانی که به مناطق محروم اعزام می‌شوند، تخصص کافی ندارند. این درحالی است که مردم همان خدمات را می‌توانند در شهر خودشان با همان کیفیت دریافت کنند. دومین نکته مهم عدم پرداخت متناسب در مناطق کم برخوردار است. همان طور که گفتم برای ماندگاری متخصصان در مناطق کم برخوردار باید امکانات و تسهیلات ویژه دیده شود تا انگیزه لازم برای ارائه خدمت در پزشکان افزایش یابد.

جستجو
آرشیو تاریخی