صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و هشت - ۱۰ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و هشت - ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۳

رئیس انجمن ریه در گفت‌و‌گو با «ایران»:

10 درصد مردم به بیماری انسداد ریه مبتلا هستند

محدثه جعفری
خبرنگار


رئیس انجمن ریه ایران با بیان اینکه حدود 10 درصد از افراد جامعه به بیماری انسداد ریه مبتلا هستند، گفت: با توجه به افزایش مصرف سیگار و آلودگی هوا، بیماری‌های تنفسی و ریوی رو به افزایش است.
دکتر مصطفی قانعی در گفت‌و‌گو با «ایران» افزود: برخی بیماری‌های غیرواگیر همچون سرطان‌ها و بیماری‌های تنفسی، درمانشان وابسته به ابزاراست چرا که باید پزشک با تشخیص بهنگام برای درمان، اقدام لازم را انجام دهد. به‌عنوان مثال کسی که خلط خونی دارد اگر همان روز آندوسکوپی ریه انجام دهد، سرطانی بودن بیماری‌اش در مرحله اول تشخیص داده می‌شود اما اگر ابزار لازم وجود نداشته باشد، تأخیر در تشخیص بیماری شکل خواهد گرفت و یا درمان سخت می‌شود یا غیرممکن. اکنون دستگاهی آمده که اگر غده‌های لنفاوی داخل ریه بزرگ شود بدون جراحی نمونه‌برداری انجام خواهد شد. درست است که این دستگاه بسیار گران است اما در عوض در صورت استفاده از آن لزومی به شکافتن سینه بیمار نیست و به سرعت بیماری فرد تشخیص داده می‌شود.

کمبود تجهیزات در شهرستان‌ها پزشکان را به مرکز می‌کشاند
وی با اشاره به کمبود تجهیزات در شهرستان‌ها گفت: خوشبختانه در بخش ریه به اندازه کافی نیروی متخصص و فوق تخصص ریه تربیت کرده‌ایم که توانمندی کافی دارند اما ابزار در محیط (به غیراز تهران) برای انجام کار ندارند.
رئیس انجمن ریه ایران با اشاره به سؤال اکثر مردم در خصوص اینکه چرا فوق تخصص‌ها بیشتر در پایتخت هستند، عنوان کرد: شاید بتوان با همان بودجه دولت و اصلاح تعرفه‌ها کاری کرد که رئیس بیمارستان رغبت به خرید دستگاه‌های مورد نیاز بیماران را داشته باشد و مطمئن شود که پول دستگاه را طی یکسال بازمی‌گرداند، زیرا آن زمان می‌توان گرایش پزشکان به مرکز و مهاجرتشان به کشورهای اطراف را تا حد زیادی کاهش داد.

سود اصلاح تعرفه در جیب پزشکان نمی‌رود
قانعی در خصوص اصلاح تعرفه‌ها گفت: افراد فکر می‌کنند وقتی تعرفه اصلاح شود، پول آن به جیب پزشکان می‌رود اما این‌طور نیست چرا که بیمارستان‌ها پول را از بیمه دریافت می‌کنند و سهم پزشک بسیار ناچیز است. این درحالی است که پزشکان همیشه آماده ارائه خدمت به مردم هستند اما ابزار ارائه این خدمت باید تأمین شود تا آنان بتوانند کارشان را انجام دهند.
به گفته وی در بودجه،‌ بندی با عنوان ماندگاری پزشکان قرار دارد اما این امر زمانی حل می‌شود که پزشک ابزاری برای ارائه خدمت داشته باشد و آن زمان است که پزشکان احساس مفید بودن دارند و ماندگار خواهند شد.

خدمات زیبایی درآمدزاست
وی با اشاره به علت تمایل برخی رؤسای بیمارستان‌ها به خرید تجهیزات زیبایی به جای تجهیزات درمانی گفت: برخی بخش‌ها برای مراکز درمانی درآمدزاست چرا که وقتی فردی برای عمل زیبایی یا خدمات پوست مراجعه می‌کند، تعرفه‌ای حاکم نیست که همین امر سبب می‌شود رغبت پزشکان و بیمارستان به بخش‌هایی باشد که درآمدزایی بیشتری دارند تا هزینه‌های بیمارستان را تأمین کنند اما نیاز اصلی مردم در بیماری‌های جدی و حیاتی‌شان است. فردی که بیماری تنفسی، تومور ریه یا سرطان ریه دارد به ابزار لازم برای درمان هم نیاز دارد تا بیماری‌هایش علاج پیدا کند.

وجود 400 فوق‌تخصص ریه در کشور
رئیس انجمن ریه ایران با اعلام اینکه یکی از علل میل به مهاجرت متخصصان، نبود تجهیزات لازم برای درمان بیماری‌هاست، عنوان کرد: به خاطر تعرفه پایین در بخش سلامت در مراکز درمانی بیمارستان‌ها، رغبت کمی برای خرید تجهیزات مناسب در شهرستان‌ها وجود دارد و بیشتر به سمت خرید تجهیزات زیبایی که سود بیشتری دارد، کشیده شده‌اند.
قانعی، در خصوص ضرورت تأمین تجهیزات مورد نیاز پزشکان برای تشخیص بهنگام بیماری‌ها گفت: ما پزشکان متبحر زیادی داریم که همین امر سبب افزایش توریسم سلامت در کشور شده است چرا که پزشکان ایرانی از لحاظ علمی و تسلط بر درمان بیماری‌ها نسبت به کشورهای همسایه سرآمد هستند. بنابراین از این فرصت باید استفاده کرد. اما بخشی از نیروی‌های پزشکی یا مهاجرت کرده‌اند یا درحال مهاجرت هستند که وقتی علت را واکاوی می‌کنیم درمی‌یابیم دلایل مختلفی زمینه مهاجرت نیروی متخصص، کیفی و آموزش دیده کشور را ایجاد کرده است.
رئیس انجمن ریه ایران گفت: اکنون بالغ بر 400 فوق تخصص ریه در کل کشور مشغول خدمات‌رسانی به مردم هستند اما چالشی که فوق تخصص‌ها با آن روبه‌رو هستند مجهز نشدن بیمارستان‌ها به برخی دستگاه‌های پیشرفته است چرا که به خاطر نبود این ابزارهای تشخیصی نمی‌توانند آنگونه که باید به مردم کمک کنند.
وی ادامه داد: برخی از رؤسای بیمارستان‌ها با توجه به درآمد مرکزشان برای خرید تجهیزات اقدام می‌کنند. آنها فکر می‌کنند خرید کدام تجهیزات از لحاظ اقتصادی می‌تواند برای بیمارستان درآمد داشته باشد تا هزینه دستگاه تأمین شود. در این میان برخی از دستگاه‌ها که وجودشان حیاتی است و برای تشخیص بهنگام بیماری بویژه در بحث ریه بسیار حائزاهمیت است اکنون با چندین میلیارد باید خریداری شود. «برونکوسکوپی یا آندوسکوپی ریه» دستگاهی است که می‌توان با آن داخل ریه را مشاهده کرد و برای تشخیص غدد ریه و سرطان‌ها بسیار کاربردی است.
دکتر قانعی گفت: همان طور که یک متخصص قلب برای نشان دادن هنرش نیاز به ابزار اکوکاردیوگرافی و آنژیوگرافی دارد، متخصصان ریه هم برای تشخیص درست بیماری به ابزار نیاز دارند. اما از طرفی، تعرفه ارائه خدمت در بخش ریه و درمان آن پایین است. اگر چند سال هم با این دستگاه خدمت دهیم، بیمارستان حتی پول خود دستگاه را هم نمی‌تواند دربیاورد، حتی اگر روزی چند آندوسکوپی ریه انجام شود، نمی‌تواند هزینه خودش را تأمین کند. وقتی خرید این دستگاه برای مراکز درمانی به صرفه نباشد، پزشکان آن مرکز به خاطر نبود تجهیزات نمی‌توانند درمان درستی ارائه دهند و این زمینه سرخوردگی‌شان را ایجاد می‌کند چرا که خوشایند هیچ فوق تخصصی نیست که بیمارش را به مرکز دیگری برای درمان ارجاع دهد از سوی دیگر مردم هم می‌خواهند روند درمان بیماری‌شان با تعرفه‌های دولتی محاسبه شود.

جستجو
آرشیو تاریخی