صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و هشت - ۱۰ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و هشت - ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۱

اخبار

 توسعه مراکز داده بزرگ در دولت سیزدهم
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: خوشبختانه مراکز داده‌ بزرگی که در منطقه ویژه اقتصادی پیام احداث شده‌اند به نقطه‌ای رسیده‌اند که تا پایان سال‌جاری از هزار «رَک» روشن (محفظه‌ای فلزی برای نگهداری و محافظت از تجهیزات شبکه) در این قطب عبورخواهیم کرد.به گزارش ایرنا، علی‌اصغر انصاری اظهار داشت: یکی از مواردی که پیش از این کمتر به آن پرداخته شده بود ولی در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت، توسعه رگولاتوری به بخش مراکز داده و خدمات ابری است. اکنون دو سازمان رگولاتوری و فناوری اطلاعات ایران برای مراکز داده به ترتیب پروانه و مجوز صادر می‌کنند.وی تأکید کرد: در گذشته مراکز داده کوچک در این منطقه احداث شده بودند اما اکنون با شکل‌گیری مراکز داده بزرگ، زیست‌بوم خوبی شکل‌ گرفته است. در دولت قبل نیز شکل‌گیری قطب مرکز داده مطرح بود اما به دلیل تأمین نشدن برق موردنیاز و خطوط ارتباطی، این فرایند به شکل کامل به نتیجه نرسید.
دانش‌بنیان‌های ایرانی راهی روسیه می‌شوند
پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی روسیه از ۱۳ تا ۱۵ تیر ۱۴۰۳ در کازان روسیه (مرکز جمهوری تاتارستان) برگزار می‌شود.به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، کشت و صنعت، مکانیزاسیون، دام و دامپروری، بذر و نهاده، سورتینگ و بسته‌بندی، مزارع و تولیدکنندگان کشاورزی، سازه‌های کشاورزی، ماشین‌آلات و تجهیزات از محورهای این نمایشگاه هستند. در پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی که به همت صندوق نوآوری و شکوفایی برپا می‌شود، یک شتابدهنده و ۱۴ شرکت دانش‌بنیان به عرضه محصولات و توانمندی‌های خود در حوزه کشاورزی و صنایع وابسته می‌پردازند.
بمباران مریخ با سنگ‌های فضایی
پژوهشگران «دانشگاه براون» با بررسی‌های جدید درباره لرزه‌های مریخ، شواهد جدیدی درباره برخورد سنگ‌های فضایی با سطح این سیاره به دست آورده‌اند.به گزارش ایسنا، یک پژوهش جدید نشان می‌دهد سالانه صدها سنگ فضایی به اندازه توپ بسکتبال به مریخ برخورد می‌کنند و لرزه‌هایی را در سراسر سیاره سرخ پدید می‌آورند. برنامه‌ریزان مأموریت می‌توانند از نکات موجود در داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط مأموریت بازنشسته ناسا استفاده کنند تا بفهمند مأموریت‌های روباتیک آینده به چه صورت باشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی