صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و هشت - ۱۰ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و هشت - ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۱

در نمایشگاه «الکامپ ۲۷» عنوان شد

موفقیت در انتخابات الکترونیک به پشتوانه توسعه زیر ساخت ها

گروه فناوری/ روز گذشته نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی (الکامپ) با شعار «همه با هم برای اقتصاد دیجیتال» با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس سازمان فناوری اطلاعات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به ‌کار کرد.این نمایشگاه که تا ۱۲تیرماه ادامه دارد، قرار بود 8 تیرماه کلید بخورد ولی به دلیل همزمانی با برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با یک روز تأخیر آغاز به کار کرد و البته مراسم افتتاحیه آن تحت‌تأثیر موضوع رأی‌گیری و موفقیت دولت در برگزاری این انتخابات الکترونیک قرار داشت.
استعلامات برخط ۹۹.۳ درصدی
عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بازدید از نمایشگاه الکامپ در جمع خبرنگاران از شناسایی و خنثی کردن ۲۰ مورد قطعی فیبر نوری در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد و یادآور شد: معاندان به هدف خود نرسیدند و ۹۹.۳ درصد استعلامات به صورت برخط انجام گرفت.
وی از دستاوردهای دولت در حوزه انتخابات الکترونیک به پشتوانه زیرساخت‌های ارتباطی خبرداد و گفت: از دستاوردهای مهم دولت
شهید جمهور فراهم کردن زیرساخت‌های ارتباطی، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای برگزاری انتخابات الکترونیک و تسهیل فرایند رأی‌گیری با پذیرش انواع مدارک هویتی در دوره‌های انتخابات اخیر بود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تسهیل فرایند رأی‌گیری با حذف مهر از شناسنامه و پذیرش انواع مدارک هویتی در انتخابات مجلس به پشتوانه زیرساخت‌های ارتباطی را عملکرد قابل‌قبولی دانست. وی با اشاره به توسعه مناسب زیرساخت‌های کشور گفت: در ۲ دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست‌جمهوری، مردم به یمن توسعه زیرساخت‌ها موفق شدند با ارائه مدرک هویتی کارت ملی، رأی خود را به صندوق بیندازند که البته این مسأله مستلزم این بود که زیرساخت‌های ارتباطی کشور بتواند استعلامات برخط را مدیریت کرده و پاسخ دهد. زارع‌پور این موضوع را یک اتفاق خوب برای ارتباطات کشور دانست و یادآور شد: در روز برگزاری انتخابات همه تلاش خود را به کار گرفتیم تا کمترین مشکل ارتباطی وجود داشته باشد. به گفته وی، از ۵۸ هزار و۶۴۰ شعبه فعال اخذ رأی در سراسر کشور، تنها یک شعبه در وزارت کشور مشکل فنی داشت و متصل نشده بود و بقیه شعبه‌ها کاملاً بدون مشکل بودند و با اتصال پایدار، رأی‌گیری در آنها انجام شد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پوشش ارتباطی در 99.8 درصد از شعب اخذ رأی انتخابات مجلس شورای اسلامی را از دستاوردهای حوزه ارتباطات در دولت سیزدهم دانست.
زارع‌پور تصریح کرد: معنی این تعداد اتصال این است که تا دورافتاده‌ترین نقاط روستایی و صعب‌العبور که صندوق رأی رفته بود، پوشش ارتباطی برای استعلامات در کشور وجود داشت.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: ۹۷ درصد استعلامات از طریق «ای.‌پی.‌ان» انجام شد که معنی آن این است که در ۹۷ درصد مواقع اینترنت نسل سوم، چهارم و ۴.۵ در دسترس مردم بوده است. وی یادآور شد: آمارهایی که داریم را واقعیت‌های میدانی نیز ثابت کرده است و در واقع دسترسی به شبکه ارتباطی در همه جای کشور وجود دارد. زارع‌پور افزود: شبکه اینترنت، پایداری خوبی داشت، زیرا ۹۹.۳ درصد استعلامات برخط انجام شده و قطعی‌ها کمتر از یک درصد بوده است.

تلاش‌های بی‌حاصل خرابکاران
 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نمایشگاه الکامپ البته بر وجود خرابکاری‌های عمدی به منظور ایجاد اختلال در برگزاری انتخابات تأکید کرد و یادآور شد: تلاش‌های زیادی توسط خرابکاران انجام شد که با قطع فیبر نوری اختلال‌هایی ایجاد و انتخابات را دچار مسأله کنند.زارع‌پور ادامه ‌داد: ۲۰ مورد تلاش سهوی و عمدی داشتیم که البته بیشتر آنها عمدی بودند. وی گفت: همچنین ۹ مورد قطعی داشتیم که بلافاصله ۴۰۰ تیم اتصال فیبر نوری که در سراسر کشور بودند، آنها را شناسایی و خنثی کردند.

پایش ۷۰۰ هزار کیلومتر فیبرنوری
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت نیز پیش از این به تلاش‌های این مجموعه برای پایداری شبکه ارتباطات زیرساخت اشاره کرده بود. به گفته محمد جعفرپور، به منظور پایداری ۱۰۰درصدی شبکه ارتباطات زیرساخت کشور و ممانعت از قطع ارتباط، طی ۱۰ روز گذشته پایش روزانه بیش از 63 هزار کیلومتر مسیر فیبر نوری و در مجموع  پایش بیش از ۷۰۰ هزار کیلومتر مسیر انجام شده است.

توسعه ظرفیت شبکه مادرارتباطی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تلاش‌های دولت سیزدهم در حوزه ارتباطات گفت: در این دوره در حوزه‌های مختلف کارهای بزرگی انجام شد که از جمله آنها می‌توان به توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و دولت هوشمند اشاره کرد.زارع‌پور افزود: در ابتدای دولت یکی از مسائلی که با آن روبه‌رو بودیم این بود که متأسفانه زیرساخت‌های ارتباطی به طور متناسب توسعه پیدا نکرده بود ولی در دولت سیزدهم در همه لایه‌های شبکه بویژه لایه‌هایی که در اختیار خودمان قرار داشت، زیرساخت‌ها را به اندازه ۳۰ سال قبل توسعه دادیم. به عنوان مثال در حوزه ظرفیت شبکه مادرارتباطی کشور در دو شاخص اصلی یعنی شبکه انتقال و حوزه‌ آی‌پی کشور توسعه‌های مناسبی صورت گرفت. بررسی‌ها نشان داد هم‌اکنون ظرفیت شبکه انتقال کشور ۶۴ ترابیت بر ثانیه است. این بدان معناست که در طول سه دهه، ۳۱ ترابیت بر ثانیه به آن اضافه کرده‌ایم. در حوزه‌ آی‌پی کشور هم از عدد ۲۸ به رقم ۵۶ رسیده‌ایم که کاملاً قابل توجه است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین از غرفه‌های موجود در نمایشگاه بازدید کرد.

یک پاویون برای دانش‌بنیان‌ها
بیش از ۵۰۰ شرکت و تیم‌ استارتاپی و ۹ پارک علم‌ و فناوری در نمایشگاه امسال حضور دارند. از سوی دیگر در نمایشگاه الکامپ امسال پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان هم به همت صندوق نوآوری و شکوفایی برپا شده است. در این پاویون ۱۹ شرکت دانش‌بنیان به معرفی محصولات و توانمندی‌های خود در حوزه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک می‌پردازند. این شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌هایی همچون سیستم‌های یکپارچه مخابراتی، نرم‌افزار جامع یکپارچه، پلتفرم دانش‌بنیان صادراتی، چت‌بات هوشمند فارسی، پلتفرم مانیتورینگ، هواشناسی کاربردی هوشمند، سامانه رصد آنلاین مراکز و نرم‌افزار مراکز آموزشی فعالیت دارند.
امسال کشورهای خارجی نیز در نمایشگاه الکامپ حضور دارند و سالن‌های ۳۸ و «خلیج‌فارس» میزبان نمایندگان کشورهای خارجی هستند. از کشورهای خارجی حاضر در این نمایشگاه می‌توان به روسیه، کره‌جنوبی، آلمان، تایوان، سوریه، چین، پاکستان و ترکیه اشاره کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی