سوییس و ایتالیا؛ رقبای آشنا

بازی همسایه‌ها در برلین

مرحله حذفی یورو 2024 با دیدار رقبای آشنا، سوییس و ایتالیا، در ورزشگاه المپیک برلین شروع می‌شود. برنده بازی همسایه‌ها در یک چهارم نهایی به مصاف برنده دیدار انگلیس و اسلواکی می‌رود.
سوییس در مسیر پیروزی برابر میزبان تورنمنت و صدرنشینی گروه A بود که با یک گل دیرهنگام ناکام ماند اما به هر حال صعود کرد. تیم مرات یکین حالا برای ششمین تورنمنت معتبر به مرحله حذفی صعود کرده و تنها تیم اروپایی که روندی طولانی‌تر از این دارد، فرانسه با هفت صعود پیاپی از مرحله گروهی جام جهانی یا جام ملت‌های اروپایی است.
اما اگر ضربات پنالتی را در نظر نگیریم، سوییس نتوانسته هیچ یک از هفت بازی آخرش در یک هشتم نهایی تورنمنت‌های مهم را ببرد و در مجموع تنها یک بار به جمع هشت تیم صعود کرده است.
سه سال قبل با یک کامبک فوق‌العاده در ضربات پنالتی فرانسه را شکست دادند و این برای بازی امشب روحیه‌بخش است. اگرچه سوییس از 13 بازی آخرش در یورو تنها یکی را باخته اما آن یک شکست با نتیجه 3 بر صفر برابر ایتالیا در یورو 2020 بوده و بعد از بردن مقدماتی جام جهانی 1994 در 11 بازی برابر آتزوری در رقابت‌های مختلف برد نداشته است.
ایتالیا اگرچه آمار بهتری نسبت به سوییس دارد اما دو تساوی برابر این تیم را که به از دست دادن جام جهانی 2022 قطر منجر شد، فراموش نمی‌کند؛ ژرژینیو در آن دو بازی دو پنالتی خراب کرد و قهرمان اروپا دیگر نتوانست جبران کند. ایتالیا در مقدماتی یورو 2024 به سختی صعود کرد و در بازی اول این رقابت‌ها آلبانی را برد اما مقابل اسپانیا حرفی برای گفتن نداشت و با گل دقیقه 98 ماتیا زاکانی برابر کرواسی جواز حضور در مرحله حذفی را به دست آورد.
با وجود ناکامی‌هایشان در مقدماتی جام جهانی، آتزوری از سال 2004 در یک چهارم نهایی یورو حاضر بوده و این کمترین انتظار از تیم لوچانو اسپالتی در روی کاغذ نیمه آسان قرعه است.
سوییس حداقل یک تغییر نسبت به بازی با آلمان دارد و احتمالاً لئونیداس استریگو جای سیلوان ویدمر محروم را می‌گیرد. ایتالیا هم باید به محرومیت مدافعش واکنش نشان دهد، ریکاردو کالافیوری محروم است و نمی‌تواند ایتالیا را در دیدار با هم‌تیمی‌هایش در بولونیا، میشل ابیشر، رمو فرویلر و دان اندوی همراهی کند.
جستجو
آرشیو تاریخی