نه گروه مرگ داریم، نه گروه راحت

داود عطایی
روزنامه‌نگار

هفتم تیر در مقر کنفدراسیون فوتبال آسیادر کوالالامپور قرعه‌کشی مسابقات مقدماتی جام جهانی 2026 که در سه کشور مکزیک، کانادا و امریکا برگزار می‌شود، انجام شد. ایران به همراه قطر قهرمان جام ملت‌های آسیا، ازبکستان، امارات، قرقیزستان و تیم همیشه مرموز
کره شمالی در گروه اول رقابت‌ها قرارگرفت تا از 15 شهریور در مسیر رسیدن به جام جهانی تلاش کند.
شاید نخستین نکته حضور 48 تیم در جام 2026 و به تبع آن افزایش سهمیه آسیا به 8و نیم تیم باشد. فیفا فرایندی را تعریف کرده که هم در رقابت‌های مقدماتی بازی‌های بیشتری انجام شود و هم هیجان و جذابیت افزایش یابد. حتی حضور 48 تیم در مسابقات جام جهانی مردم فوتبال‌دوست دنیا را به وجد می‌آورد. پروسه صعود تیم‌های مدعی به گونه‌ای است که از هر گروه شش تیمی آسیا دو تیم مستقیم مسافر جام جهانی می‌شوند. شش تیم هم در دو گروه سه تیمی برای دو سهمیه مبارزه کرده و تیم‌های دوم هرگروه به پلی‌آف آسیا می‌روند. با این توضیح روشن است که شاگردان قلعه‌نویی باید همه هم و غم خود را برای صعود در مرحله اول رقابت‌ها صرف کنند.15 و20 شهریور آغاز پیکارهاست و در 15 و20 خرداد1404 دو بازی آخر سرنوشت تیم‌های خوشبخت صعودکننده به جام جهانی را مشخص می‌کند. برخلاف نظر بسیاری از کارشناسان سطح فوتبال آسیا آنقدر به هم نزدیک شده که استفاده از لفظ گروه مرگ برای گروه سوم که متشکل از ژاپن، استرالیا و عربستان است، پذیرفتی نیست. امیر قلعه‌نویی باید هوشیار باشد که اتفاقاً با قهرمان جام ملت‌ها که سال گذشته با شکست تیم ملی ما با اردن به فینال رفت همگروه است. اشتباه مهلک دست کم گرفتن تیم‌های همگروهی تیم ملی حتی دو تیم قرقیزستان وکره شمالی است. اگرچه هنوز معلوم نیست فیفا اجازه میزبانی به کره شمالی می‌دهد یا کره‌ای‌ها باید در چین از رقبایشان میزبانی کنند، اما بارها پیش آمده همین تیم کره شمالی که در رنکینگ آسیا رتبه پایینی دارد، بشدت برای تیم ملی ایران دردسرساز شده است. ما با قطر قهرمان آسیا و همچنین ازبکستان در مقدماتی آسیا همگروه هستیم. ازبکی که به تازگی نه در تاشکند و نه در تهران نتوانستیم سه امتیاز کامل را از آنها بگیریم. شاید بهترین اتفاق برای تیم جوان شده امیر قلعه‌نویی این است که در بازی ابتدایی رقابت‌ها در تهران به مصاف قرقیزها می‌رود. قرقیزها اگرچه حریف دست و پا بسته‌ای نیستند، اما با توجه به امتیاز میزبانی و در صورت ارائه یک فوتبال تهاجمی زیبا از همان ابتدای مسابقه می‌توانیم به کسب سه امتیاز حساس این پیکار حیاتی امیدوار باشیم. در بازی دوم هم امارات با توجه به حضور پرشمار تماشاگران ایرانی مقیم در آن کشور خیلی نمی‌تواند به تیم ملی فشار بیاورد.
شاید مهم‌ترین مسابقات تیم ملی در دومین پنجره رقابت‌ها یعنی در 19 مهر و24 مهر امسال باشد. جایی که ابتدا در تاشکند باید رودرروی ازبک‌های قلدر وتکنیکی با مربی باهوششان یعنی کاتانچ صف‌آرایی کنیم و بلافاصله در تهران میزبان تیم ملی قطر با ستارگانی مانند اکرم عفیف و معزعلی باشیم. مارکز لوپز اسپانیایی با توجه به شناخت عالی از تیم ملی ایران یک بار فوتبالدوستان ایرانی را تا مرز سکته برد و با پیروزی مقابل تیم ملی ایران هم به فینال آسیا رفت و هم با کسب قهرمانی جام ملت‌های آسیا به عنوان یک مربی صاحب سبک در آسیا معرفی شد.با این تفاسیر کادر فنی تیم ملی به صورت فوق‌العاده باید با آنالیز دقیق چهار تیم قطر، ازبکستان، کره شمالی و قرقیزستان خود را آماده یک مصاف نزدیک و بسیار حساس با هر چهار تیم کند. علی‌رغم تصور اولیه فرصت باقیمانده برای شاگردان امیر قلعه‌نویی بشدت کوتاه است. بنابراین دستیاران سرمربی تیم ملی با شناسایی نقاط قوت و ضعف تیم ملی باید ترتیبی اتخاذ کنند تا اشتباهات مهلک و مرگبار در بازی آخر مقابل قطر که منجر به دریافت سه گل شد و اشتباهات بچگانه در بازی رفت در برابر ازبکستان که پیروزی دو بر صفر تیم ملی را با تساوی 2-2 عوض کرد دیگر اتفاق نیفتد. فوتبال بازی لحظه‌هاست و هرچه جلو می‌رویم به اهمیت جوان‌سازی تیم ملی و استفاده از بنزین سبز اکسیر جوانی بیشتر پی می‌بریم. بسیار خوشبین و امیدواریم کار صعود تیم ملی در همین مرحله اول با درخشش ملی‌پوشان مستعد و جوان فوتبال به سرانجام برسد تا دچار استرس و اضطراب بی‌دلیل نشویم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی