مرد پاکستانی طراح گروگانگیری سریالی اتباع افغانستانی بود

گروه حوادث/  نگهبان پاکستانی یک کارگاه صنعتی در جنوب تهران به همراه سه همدستش، نقشه گروگانگیری‌های سریالی از اتباع افغانستانی برای اخاذی را طراحی و اجرا می‌کرد.
به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، چندی قبل مردی افغانستانی به پلیس مراجعه کرد و از گروگانگیری 3 هزار دلاری خبر داد. وی در تحقیقات گفت: مدتی قبل با مردی پاکستانی در یکی از بوستان‌های تهران آشنا شدم. او زمانی که متوجه شد من بیکار هستم به من پیشنهاد کار داد و مدعی شد که در کارگاهی صنعتی در جنوب تهران کار می‌کند و به یک کارگر نیاز دارند. من هم که در جست و جوی کار بودم از پیشنهادش استقبال کردم و همراه مراد، مرد پاکستانی راهی کارگاه شدیم. اما به محض اینکه به کارگاه رسیدیم با کمک سه مرد دیگر که در آنجا منتظر ما بودند، مرا گروگان گرفتند. یک هفته در کارگاه مرا حبس کرده و مورد شکنجه قرار دادند. آنها حتی از من فیلم و عکس تهیه کرده و برای خانواده‌ام ارسال کردند. درنهایت با دریافت سه هزار دلار از خانواده‌ام، مرا آزاد کردند، اما هم ولایتی‌های دیگر من هم در اسارتگاه مرد پاکستانی بودند. از آنجایی که بخوبی با تهران آشنایی ندارم، نمی‌توانم آدرس اسارتگاه آنها را به شما بدهم.
با شکایت وی، تحقیقات به دستور بازپرس عظیم سهرابی آغاز شد. در ادامه تحقیقات کارآگاهان با شکایتی مشابه مواجه شدند که آدم ربایان در ازای 2 هزار دلار گروگان را آزاد کرده بودند. تحقیقات در این رابطه ادامه داشت تا اینکه چند روز قبل، جوانی هراسان در یکی از خیابان‌های جنوب تهران، جلوی خودروی عبوری را گرفت و از راننده آن کمک خواست. مرد جوان هراسان بود و کفش به پا نداشت و صورت وبدنش زخمی بود. راننده که ابتدا برای کمک به مرد هراسان دچار تردید شده بود وقتی التماس‌های او را دید تصمیم گرفت وی را سوار خودرو کند و به کلانتری برساند.
مرد زخمی که از اتباع بیگانه بود زمانی که در مقابل افسر کلانتری قرار گرفت، گفت: مدتی قبل با مردی در پارک آشنا شدم و زمانی که او متوجه شد به‌دنبال کار هستم مدعی شد کارگاهی که کار می‌کند، نیاز به کارگر دارد. با این ترفند مرا به کارگاهشان کشاند و به کمک سه مرد مرا به اسارت گرفتند. آنها دو هفته مرا شکنجه داده و از صحنه شکنجه‌ها فیلم گرفتند. سه هزار دلار برای آزادی‌ام از خانواده‌ام خواستند اما خانواده‌ام توانایی پرداخت این مبلغ را نداشتند. در حالی که دیگر توان شکنجه دیدن نداشتم به دنبال راهی برای فرار بودم تا اینکه از یک لحظه غیبت نگهبان کارگاه استفاده کردم و با میله آهنی بسختی قفل در را شکستم و فرار کردم و با کمک راننده عبوری خودم را به اینجا رساندم.
بررسی‌ها نشان می‌داد مرد زخمی، یکی از قربانیان پرونده اخاذی از اتباع است و از آنجایی که او تنها کسی بود که می‌توانست محدوده اسارتگاهش را به پلیس نشان دهد، بلافاصله به همراه مأموران راهی محل شدند.
جست و جو در آن حوالی، مأموران را به اسارتگاه رساند و کارآگاهان موفق شدند دو مرد پاکستانی را در این رابطه بازداشت و یک گروگان دیگر را که در محل بود رها کنند؛ گروگانی که سرنوشتش مشابه سرنوشت شکات دیگر بود و برای آزادی او هزار و پانصد دلار می‌خواستند.
یکی از متهمان دستگیر شده در تحقیقات گفت: مغز متفکر و طراح این گروگانگیری‌ها مراد بود که فراری است. او به ما پیشنهاد داد که مراقب گروگان‌ها باشیم و در ازای آن درصدی از پول اخاذی را به ما می‌داد. سال گذشته دوست مراد که نگهبان کارگاه بود به کشورمان برگشت و مراد به جای او نگهبان شد. بعد از آن بود که مراد برای دستیابی به پول این نقشه را طرح کرد و ما هم با او همراه شدیم.
به دستور بازپرس شعبه نهم دادسرای امور جنایی پایتخت دو متهم در اختیار کارآگاهان اداره آگاهی قرار داده شده و تحقیقات در رابطه با دستگیری سایر اعضای این باند ادامه دارد.
جستجو
آرشیو تاریخی