رئیس‌جمهور مردمی و خستگی‌ناپذیر

گزیده‌ای از بیانات رهبر انقلاب درباره خصوصیات و عملکرد شهید آیت‌الله رئیسی

تعابیر ویژه و گاه انحصاری رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در ادوار مختلف، خاصه پس از شهادت وی یکی از بهترین سنجه‌ها برای شناخت وی است. از این رو گزیده‌ای از بیانات معظم له که در نشست‌ها و جلسات مختلف عنوان شده، در ادامه آمده است.

تلاش بی‏وقفه در خدمت به مردم در همه مدت مسئولیت‌
همه مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست‏جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بی‏وقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد. رئیسی عزیز خستگی نمی‏شناخت... آزردگی‏هایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه‏روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمی‏شد.

مسئول کارآمد، باکفایت، صمیمی و جدی
ما شخصیت برجسته‏ای را از دست دادیم. برادر بسیار خوبی بود. مسئول کارآمد و با کفایت و صمیمی و جدی‏ای بود در کشور.

متمسّک به ارزش‌های اساسی انقلاب
در بیانات رئیس‏جمهور محترم، جناب آقای رئیسی، در تبلیغات انتخابات و غیره، تکیه روی ارزش‏های اساسی انقلاب، مکرّر انجام گرفت -ایشان بر ارزش عدالت، مبارزه با فساد و امثال اینها تکیه کردند- این مسیر درستی است...

دولت مردمی
در بخش مدیریتی کارهای بسیار خوبی در دولت انجام گرفته... یکی از آنها حضور در بین مردم و مواجهه مستقیم با مشکلات مردم است. اینکه شما می‏روید در بین مردم، از مردم می‏شنوید، به آنها پاسخ می‏دهید، مطرح می‌کنند مشکلاتشان را، این کار خیلی خوبی است، این کار بسیار مفیدی است.

مردمی بودن شهید رئیسی
مردمی بودن مقوله گسترده‏ای است... یک جلوه همین رفتن میان مردم و شنیدن بی‏واسطه از مردم است. این حرکت بسیار خوب و مستحسنی که... جناب آقای رئیسی انجام دادند که رفتند خوزستان در میان مردم، با مردم، از آنها شنیدند، با آنها حرف زدند، این یک جلوه از مردمی بودن است که بسیار کار خوبی است.

ساده‏زیستی در سلوک شخصی و حکومتی دولت
ساده‏زیستی و کاهش تشریفات در سلوک شخصی و حکومتی دولت، بخصوص شخص آقای رئیس‏جمهور، برای من چشمگیر است و چیز مهم و قابل توجّهی است... این زی مردمی خیلی چیز باارزشی است.

زنده کردن امید و اعتماد در مردم
از توفیقات شما[دولت سیزدهم]... زنده کردن امید و اعتماد در مردم است؛ این بزرگ‏ترین توفیق شما است. مجموع عملکرد دولت... به مردم این احساس را داد که دولت وسط میدان است، مشغول کار است، دارد تلاش می‌کند و برای آنها خدمت می‌کند... این [کار]، امید مردم را و اعتماد مردم را تا حدود زیادی احیا کرد.

مسئولیت‏پذیری و دوری از بهانه‏تراشی
این دولت از فرافکنی و بهانه‏تراشی احتراز کرده و مسئولیت‏پذیر بوده. ما در این مدّت از مسئولین محترم دولتی نشنفتیم که بگویند: «نمی‏گذارند کار کنیم، اختیار نداریم، اختیارات دست ما نیست.»
تکیه بر ظرفیت‏های داخل کشور
یک توفیق دیگرِ این دولت این بود که جامعه را از حالت چشم‏انتظاری و نگاه به بیرون خارج کرد. از این حالت که همیشه منتظر باشیم ببینیم دیگران درباره ما چه می‏گویند، چه تصمیم می‏گیرند، چه کار می‏خواهند بکنند خارج شده.

برجسته کردن شعار‏های اسلام و انقلاب
برجسته شدن شعارهای انقلاب، شعارهای اسلام، مثل عدالت‏طلبی، مثل پرهیز از اشرافی‏گری، حمایت از مستضعفان، استکبارستیزی که اینها شعارهای اصلی انقلاب است؛ اینها در زبان‏ها برجسته‏تر شده، واضح‏تر شده و این خیلی چیز خوبی است.

حرکت جهادی و احیای امید مردم
ایشان[آقای رئیسی] در این دو سال و چند ماهی که مسئولیت قوّه قضائیه را داشتند، حقّاً زحمت کشیدند، تلاش کردند... حرکت جناب آقای رئیسی در قوه قضائیه مصداق همان چیزی بود که ما همیشه تکرار می‌کنیم [یعنی] «حرکت جهادی»

اوج گرفتن مبارزه با فساد در دوره مسئولیت قوه قضائیه
... توجه به قضیه فساد در قوه قضائیه اوج گرفته. البتّه قبل از این دوره شروع شده بود ولیکن حالا بحمدالله در اوج است و مورد توجه است؛ و مردم هم که نگاه می‌کنند می‏بینند شما برخورد با مفسد می‏کنید، ملاحظه نمی‏کنید و قاطع وارد میدان می‌شوید، واقعاً خوشحال می‌شوند، امیدوار
می‌شوند...

جستجو
آرشیو تاریخی