«ایران» از سریال‌ها و برنامه‌های نمایش خانگی در سه ‌ماهه اول 1403گزارش می‌دهد

بهار داغ نمایش خانگی

مونا محمدنژاد
خبرنگار

شبکه‌ نمایش خانگی به‌ عنوان یک جایگزین محبوب برای تلویزیون سنتی ظهور کرده‌ و با ارائه محتوای متنوع و جذاب توانسته‌ است توجه بسیاری از مخاطبان را جلب کند. پلتفرم‌های نمایش خانگی با ارائه سرویس‌های اشتراک ماهانه، دسترسی آسان و کیفیت بالای پخش توانسته‌اند تجربه تماشای فیلم و سریال را برای مخاطبان بهبود بخشند. از سوی دیگر تولیدات اختصاصی این پلتفرم‌ها نیز به دلیل داشتن آزادی بیشتر در انتخاب موضوعات و پرداختن به مسائل اجتماعی و فرهنگی مختلف، بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌اند.
سریال‌های نمایش خانگی در ایران طی سال‌های اخیر بشدت محبوب شده‌اند. این سریال‌ها که در شبکه‌های تحت وب و به صورت آنلاین پخش می‌شوند، اغلب محتوای جسورانه‌تری دارند.
این سریال‌ها توانسته‌اند نقش مهمی در تغییر نحوه مصرف رسانه‌ای مردم ایفا کنند.
در زمینه پخش برنامه‌های نمایش خانگی بهار پررونقی را پشت‌سر گذاشتیم و از ابتدای سال مخاطبان با سریال‌ها و برنامه‌های دیگر این پلتفرم‌ها اوقات فراغت خود را بیشتر و بهتر سپری کردند. با شروع فصل تابستان، به مروری بر تولیدات شبکه نمایش‌ خانگی در سه ماه گذشته پرداخته‌ایم.
سریال‌های «اکازیون» به کارگردانی مسعود اطیابی و نویسندگی حمزه صالحی، «آمرلی» به کارگردانی احمد ابراهیم‌احمد و تهیه‌کنندگی امیرمهدی پوروزیری، «جنگل آسفالت» به کارگردانی پژمان تیمورتاش و نویسندگی مشترک پژمان تیمورتاش و مهدی اسدزاده، «افعی تهران» به کارگردانی سامان مقدم و نویسندگی مشترک پیمان معادی و پویا مهدوی‌زاده، «آقای خنده» به نویسندگی آرمان صبوری و کارگردانی امیرعباس لطیفی و «شهر هرت» به کارگردانی محمدرضا ممتاز و تهیه‌کنندگی داریوش باباییان آثاری هستند که پخش آنها از فروردین‌ماه ۱۴۰۳ در شبکه نمایش خانگی آغاز شد. فصل دوم برنامه‌های «صداتو» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حامد جوادزاده و اجرای محسن کیایی و «همزاد من» به نویسندگی و کارگردانی مسعود حقی، تهیه‌کنندگی محسن اسداللهی و با اجرای یوسف تیموری، برنامه «عیدی hd» با تهیه‌کنندگی امین کرابی، کارگردانی امین کفاش‌زاده و اجرای امیرحسین قیاسی و «قلب» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و اجرای بشیر حسینی نیز جزو آثاری هستند که پخش آنها در نوروز امسال شروع شد.
سریال‌ها و برنامه‌های «کنسرتینو»، «بازنده»، «پدرخوانده۳»، «در انتهای شب»، «زخم کاری۳»، «مادرخوانده»، «جوکر۲» و «۲۵ میلیمتری» نیز در اواسط و روزهای پایانی بهار روی پلتفرم‌های مختلف به نمایش درآمدند.
 
پربیننده‌ترین سریال‌های
 نمایش خانگی
 طبق بررسی‌های انجام ‌شده، سریال‌های افعی تهران، آمرلی، اکازیون، جنگل آسفالت، گناه فرشته و قطب شمال و رئالیتی‌شوهای شب‌آهنگی و اسکار جزو سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی پرمخاطب شبکه نمایش خانگی از ابتدای امسال تاکنون بوده‌اند.
سریال «افعی تهران» یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های بهار 1403 در پلتفرم فیلم‌نت بود که توانست مخاطبان زیادی را با خود همراه سازد و با انتخاب ژانر جنایی روانشناسی و استفاده از بازیگرانی چون پیمان معادی و سحر دولتشاهی تجربه موفقی را پشت‌سر گذاشت. پیمان معادی با چهره‌ای دچار اختلالات ضد اجتماعی و البته خاکستری و با مرور تروماهای کودکی به معضل کودک‌آزاری می‌پردازد و ضمن آن انتقاداتی را به جامعه هنری، سینمایی و روش‌های تربیتی آموزش و پرورش وارد کرده که خود را با چالش شکایاتی از سوی برخی ارگان‌ها مواجه ساخته و همین امر اقبال زیادی را به دلیل ساختارشکنی متوجه آن کرده است. سریال «آمرلی» یک درام عاشقانه جنگی است که در پلتفرم فیلم‌نت از آغاز سال پخش شده و به ماجرای آزادسازی شهر آمرلی در عراق از دست نیرو‌های داعش می‌پردازد. شهر شیعه‌نشین آمرلی در سال ۲۰۱۴ به محاصره‌ نیرو‌های داعش درآمد که در نهایت پس از دوماه نیرو‌های عراقی با کمک گروهی از نیرو‌های ایرانی به فرماندهی سردار شهید قاسم سلیمانی موفق به شکستن محاصره‌ شهر و بیرون کردن نیرو‌های داعش از این منطقه شدند. همین پرداختن به تاریخی در همین حوالی و روایت جنگ و عشق و تقابل و درهم‌آمیختگی ژانرهای مختلف، مخاطبان علاقه‌مند به این ژانرها را پای این سریال نشاند.
سریال «جنگل آسفالت» نیز یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های بهار ساخته نماوا بود که در هفته آخر بهار به صورت ناگهانی و بدون اعلام قبلی پایان یافت و خبر از پخش فصل دوم آن منتشر شد. این سریال با داستانی مهیج و پرپیچ‌و‌خم و تلفیقی از عاشقانه، پلیسی، گانگستری و خانوادگی و یک قصه منسجم و قوی و بازی‌های جاندار بازیگرانی چون امیر جعفری و نوید محمدزاده مخاطبان زیادی را راضی پای این سریال نشاند.
 
سریال طنز پربیننده بهار
سریال اکازیون ساخته سید مسعود اطیابی، پربیننده‌ترین سریال در ژانر طنز بود که در بهار 1403 از پلتفرم نماوا منتشر شد. این سریال با استفاده از حال و هوای دهه‌های 60 و 70، میدانی که پیش‌تر نیز مورد آزمون قرار گرفته، توانست موقعیت‌های کمدی و گاه انتقادی را به نمایش بگذارد، اما حتی با خلق شخصیت‌ها و موقعیت‌های کمیک، اکازیون نتوانست چندان دلچسب و خنده‌دار باشد. استفاده از ترانه‌های قدیمی و حرکات موزون تلاشی ناموفق بود برای جذب مخاطب و تکرار ملال‌آور برخی دیالوگ‌ها و تکیه‌کلام‌ها بیش از پیش سریال را به سمت نارضایتی مخاطبان سوق داده و می‌توان گفت با عدم خلاقیت حاکم بر آن در حد انتظار ظاهر نشده است. در ادامه به نظر می‌رسد سریال‌ «در انتهای شب» نیز می‌تواند به پرمخاطبان بپیوندد.
خبرهایی نیز از انتشار نزدیک سریال‌های «داریوش»، «ازازیل»، «سووشون»، «بامداد خمار» و رئالیتی‌شوهای «جیغ» و «عالیجناب» که پیش‌تر مجوزهای اولیه خود را از ساترا دریافت کرده بودند، می‌رسد.
 
آمار صدور مجوزهای ساترا در بهار
طبق اعلام روابط عمومی ساترا به «ایران»، از ابتدای امسال تاکنون ۲۰ طرح سریال، طرح برنامه تلویزیونی و فیلمنامه از شورای صدور مجوز تولید ساترا موفق به دریافت مجوز و همچنین ۱۴ سریال و برنامه تلویزیونی نمایش خانگی از ابتدای امسال تا امروز موفق به دریافت مجوز انتشار از شورای صدور مجوز انتشار ساترا شده‌اند.
سه سریال و برنامه تلویزیونی دارای مجوز تولید نیز در مرحله انجام اصلاحات هستند و هنوز مجوز انتشار دریافت نکرده‌اند. عمده سریال‌ها و برنامه‌های نمایش خانگی ایرانی از سکوهای فیلیمو، نماوا، فیلم‌نت و روبیکا در حال پخش و برخی سکوهای دیگر نظیر آپرا، شیدا، پلی و... نیز متقاضی اخذ مجوز سریال و برنامه تلویزیونی نمایش خانگی هستند. گفتنی است روبیکا به‌رغم ورود به فعالیت تولید و انتشار سریال‌ها و برنامه‌های نمایش خانگی به دلیل عدم توجه به تبلیغات محصولات و برنامه‌های تولیدی خود هنوز به عنوان یک سکوی انتشار شناخته می‌شود و نتوانسته است تبلیغات مناسبی برای محصولات خود داشته باشد. به عنوان نمونه سریال شهر هرت، برنامه تلویزیونی قلب، برنامه عیدی hd، آقای خنده، برنامه انتخاباتی شناسه و برخی برنامه‌های دیگر جزو تولیدات اختصاصی روبیکا از ابتدای امسال تاکنون هستند که جایی میان پربیننده‌ها ندارند.

جستجو
آرشیو تاریخی