صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و شش - ۰۷ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و شش - ۰۷ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۵

پرداخت دیه از بیت المال در پرونده ای که قاتلش پیدا نشد

گروه حوادث / با گذشت 3 سال از قتل مرد کارتن خواب، قضات دادگاه کیفری یک استان تهران در حالی حکم به پرداخت دیه از صندوق بیت‌المال در حق اولیای دم صادر کردند که هنوز عامل این جنایت شناسایی نشده است.

به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، مهر سال ۱۴۰۰ رهگذری در تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی عنوان کرد که جسد خونین مردی کنار خیابان افتاده است.پس از آن مأموران کلانتری ۱۱۶ مولوی به محل رفتند و با بررسی‌های اولیه مشخص شد که جسد متعلق به مردی حدوداً 50 ساله و کارتن خواب است که با ضربات متعدد چاقو به قتل رسیده است. در ادامه جسد با دستور قضایی به پزشکی قانونی منتقل شد و مأموران شناسایی عامل قتل را در دستور کارشان قرار دادند.در نخستین گام از تحقیقات مأموران به سراغ فردی که با پلیس تماس گرفته بود رفتند. وی در تشریح ماجرا گفت: ساعت 5 صبح در حال رفتن به محل کارم بودم که جسد خونین مردی را کنار خیابان دیدم. ابتدا فکر کردم زنده است، می‌خواستم کمکش کنم و با اورژانس تماس بگیرم اما وقتی جلو رفتم، دیدم نفس نمی‌کشد و فوت کرده است.در حالی‌که تلاش برای افشای راز جنایت آغاز شده بود مردی به پلیس آگاهی رفت و از ناپدید شدن برادر 50 ساله‌اش خبر داد و گفت: برادرم چند وقتی بود که خانه‌اش را ترک کرده و در خیابان‌ها سرگردان بود و شب‌ها هم در پارک‌ها می‌خوابید با این حال هر چند روز یکبار از او خبری داشتیم اما الان مدتی است کسی او را ندیده و خبری از او نداریم، می‌ترسیم بلایی سرش آمده باشد.
از آنجایی که نشانی‌هایی که این مرد به پلیس داده بود با نشانی‌های مرد ناشناسی که به قتل رسیده بود مطابقت داشت مأموران از وی خواستند برای شناسایی جسد به پزشکی قانونی برود که وی پس از رؤیت جسد هویت برادرش را تأیید کرد.با افشای هویت قربانی تحقیقات وارد مرحله تازه‌ای شد و مأموران چند مرد معتاد و کارتن خواب را به عنوان مظنون بازداشت کردند. اما چون مدرکی علیه آنها به دست نیامد همگی آزاد شدند و تحقیقات پلیسی برای افشای راز جنایت به بن‌بست خورد.در حالی که نزدیک به سه سال از این ماجرا گذشته و عامل قتل مرد کارتن خواب شناسایی نشده خانواده‌اش با مراجعه به دادگاه درخواست دریافت دیه از صندوق بیت‌المال را مطرح کردند.به این ترتیب پرونده برای رسیدگی به شعبه 2 دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.
 
در دادگاه چه گذشت
در ابتدای رسیدگی به این پرونده خواهر و برادرهای مقتول از قضات خواستند تا با پرداخت دیه از صندوق بیت‌المال موافقت کنند.سپس برادرش به جایگاه رفت و گفت: چند ماه بعد از قتل، مادرمان به خاطر کهولت سن فوت شد و حالا من و خواهر و برادرهایم، اولیای دم برادرمان محسوب می‌شویم نزدیک به سه سال از قتل او گذشته و سرنخی هم از قاتل به دست نیامده است. به همین خاطر تقاضا داریم تا با درخواست ما موافقت کنید. برادرم دو فرزند صغیر دارد که همراه مادرشان در خانه اجاره‌ای زندگی می‌کنند و شرایط مالی خوبی ندارند. می‌خواهیم دیه را به آنها بدهیم تا حداقل وضعیت‌شان بهتر شود.
در پایان جلسه قضات برای صدور رأی وارد شور شدند و حکم به پرداخت دیه از صندوق بیت‌المال صادر کردند.
جستجو
آرشیو تاریخی