صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و شش - ۰۷ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و شش - ۰۷ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۳

ایران در ایران

رشد 4.5 درصدی رفع تداخلات اراضی ملی زنجان
در دولت سیزدهم
زنجان -مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: طی هزار روز از فعالیت دولت سیزدهم، رفع تداخلات اراضی ملی در این استان ۴.۵ برابر دوره مشابه قبل رشد یافت. حسن حسینی افزود: در دولت شهید رئیسی نسبت به دولت دوازدهم، رفع تداخلات اراضی ملی استان از ۱۰۷ هزار هکتار به ۵۰۲ هزار هکتار رسید.
همچنین در دولت سیزدهم تولید و توزیع نهال افزایش یافت که تحولی در این حوزه به شمار می‌رود. این مسئول ادامه داد: تولید نهال استان در دولت سیزدهم رشد ۶.۵ برابری یافت و نسبت به مدت مشابه دولت دوازدهم از یک میلیون و ۱۰۰ هزار به هفت میلیون و ۴۰۰ هزار اصله نهال رسید.
وی اظهار داشت: شهید رئیسی اهتمام ویژه‌ای به مباحث مربوط به حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی و حفظ آب و خاک داشت و حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی را از اهداف مهم دولت در راستای توسعه پایدار می‌دانست.

 صادرات ۱۰ میلیون دلاری کالا از گمرک مهاباد
آذربایجان غربی- رئیس گمرک مهاباد گفت: ۹ میلیون و ۸۴۵ هزار دلار انواع کالا در قالب ۱۴۴ اظهارنامه صادراتی طی سه ماهه اول امسال از گمرک این شهرستان صادر شده که نسبت به مدت مشابه افزایش دو برابری دارد.
احمد احمدی با علام اینکه محصولات پتروشیمی و فرش ماشینی بیشترین کالاهای صادر شده از گمرک مهاباد طی سه ماهه گذشته بود، افزود: از مجموع محصولات صادرشده از این گمرک، مقصد بیش از ۹۰ درصد کالاها کشور عراق و مابقی نیز سایر کشورهای همسایه بوده است.
وی با اشاره به اینکه امسال ۷۴ پرونده کالای قاچاق نیز در مهاباد به ثبت رسید، اضافه کرد: ارزش ریالی این اقلام بیش از ۹۴ میلیارد ریال است که نسبت به سال پیش از آن حدود ۱۳۰ درصد افزایش داشته است. سیگار، پارچه، پوشاک و لوازم خانگی برقی بیشترین کالای قاچاق کشف شده را شامل می‌شود. احمدی بیان کرد: امسال همچنین ۵۴۰ پروانه خروج موقت خودرو در مهاباد صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ فقره بیشتر شده است.
 
سالمندان کرجی صاحب بوستان شدند
البرز- بوستان فرهنگی تفریحی ویژه سالمندان با نام «جهان دیدگان» روز گذشته با حضور مدیران شهری در جهانشهر کرج افتتاح شد. علیرضا عاقلی رئیس فضای سبز شهرداری کرج در این آیین گفت: این بوستان در زمینی به مساحت ۳.۵ هکتار با امکانات ویژه ورزشی و تفریحی برای سالمندان احداث شده است. وی ادامه داد: برای احداث این بوستان ۱۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات مدیریت شهری کرج هزینه شده است. علیرضا سعیدی عضو شورای اسلامی شهر کرج در آیین گشایش پارک جهان دیدگان کرج نیز گفت: توجه به نیازهای اجتماعی و فرهنگی سالمندان در اولویت مدیریت شهری است. اکنون در شرایطی هستیم که باید در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی از فناوری نوین بهره بگیریم که در بخش سالمندان نیز توجه به این مقوله ضروری است.
سعیدی بیان کرد: دخالت مردم در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری مسئولان و ورود جدی در عرصه حکمرانی از جمله مسئولیت‌های اجتماعی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.عضو شورای اسلامی شهر کرج گفت: شهروند مسئول کسی است که وظایف خود را در قبال حاکمیت می‌داند و جایگاه خود را می‌شناسد و در موضوعات فرهنگی و اجتماعی دخالت مستقیم دارد. وی با بیان اینکه کرج در گذشته یک باغشهر بزرگ بوده است، افزود: باید تمام امکانات برای بازگشت به موقعیت باغشهری این کلانشهر به کار گرفته شود.

خطر وقوع سیلاب در شهرستان‌های مختلف گیلان
رشت- مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان از آمادگی دستگاه‌های مختلف اجرایی و امدادی استان برای مقابله با خطرات احتمالی وقوع سیل در شهرستان‌ها خبر داد.
«محمدرضا حق بین» در این زمینه اظهار داشت: با توجه به هشدار هواشناسی گیلان مبنی بر تشدید فعالیت سامانه بارشی در استان و پیش‌بینی بارش‌های رگباری باران تا اواخر وقت امروز اعضای ستاد مدیریت بحران استانداری آخرین هماهنگی‌ها در این زمینه را انجام داده‌اند. وی از آمادگی همه دستگاه‌های اجرایی و امدادی شهرستان‌های گیلان برای مقابله با خطرات احتمالی خبر داد و افزود: به دلیل پیش‌بینی حجم بالای بارش‌ها برای شهرستان‌های آستارا، رضوانشهر، املش و آستانه اشرفیه، خطر به راه افتادن سیلاب در این شهرستان‌ها در مدت اعلام شده بیشتر است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان همچنین به طغیان رودخانه کرگانرود تالش بر اثر شدت بارش‌ها در مناطق بالادست این شهرستان در چند روز گذشته اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با اقدام بموقع نیرو‌های شهرداری و اعضای مدیریت بحران شهرستان، زیر پل کمربندی شهر تالش لایروبی شده و با بازشدن مسیر رودخانه، از پیشروی سیلاب به سمت مناطق مسکونی اطراف و خسارت به این مناطق جلوگیری شد. محمدرضا حق بین از مسافران و مردم استان خواست برای پیشگیری از حوادث ناگوار و غرق شدن، از مستقر شدن در مجاورت همه عرصه‌های آبی گیلان بویژه رودخانه‌ها و کانال‌های آبیاری کشاورزی در این مدت خودداری کنند.

توسعه سواحل خوزستان با استفاده از اقتصاد دریامحور
اهواز - با حمایت‌های دولت سیزدهم ۳۵ مجوز تأسیسات ساحلی و دریایی در نوار ساحلی استان خوزستان صادر شده که سبب رونق معیشت اهالی منطقه و توسعه سواحل این استان شده است.
«صدرالله بهرامی»، معاون مهندسی و عمران اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان اظهار داشت:با هدف رونق و توسعه سواحل با رویکرد بهره‌گیری از اقتصاد دریامحور ۳۵ فقره مجوز تأسیسات ساحلی و دریایی در نوار ساحلی استان خوزستان طی دولت سیزدهم صادر شد که رونق معیشت اهالی منطقه را فراهم آورده است.
در این زمینه 5 فقره مجوز پرورش ماهی در قفس در منطقه بحرکان به منظور بهره‌گیری از ظرفیت دریا در ایجاد اشتغال و رونق معیشت ساحل‌نشینان صادر شد.
‎وی با اشاره به برگزاری 6 نشست کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل خوزستان گفت: تصویب شرح خدمات پروژه تدقیق مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی استان (ICZM)، امکان‌سنجی فرصت‌های متصور و مناطق مستعد گردشگری دریایی شهر‌های ساحلی را می‌توان از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این کمیته عنوان کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی