پای «پرینت سه بعدی» به دنیای شیرینی باز شد

میترا جلیلی/ یکی از جذابیت‌های دنیای فناوری، پرینت سه بعدی و وسایلی است که می‌توان با کمک این تکنولوژی طراحی و تولید کرد. این فناوری تاکنون راه خود را به دنیای ساختمان‌سازی، انواع تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی و موارد بسیار دیگری باز کرده ولی شاید جالب‌ترین ایده استفاده از تکنولوژی پرینت سه‌ بعدی، تزئین انواع کیک‌ها باشد؛ ترفندی که مدتی است توسط شرکت فناوری WobbleWorks ارائه شده است. حدود 11 سال پیش این شرکت با عرضه قلم چاپ سه بعدی خود با نام 3Doodler به بازار، عملاً طراحی را وارد فاز تازه‌ای کرد و بتدریج قلم‌هایی ویژه کودکان و افراد حرفه‌ای ارائه داد. اکنون این شرکت، قلم پرینت سه بعدی ChefDoodler را معرفی کرده است که به شما این امکان را می‌دهد با استفاده از شکر و ایزومالت، زیباترین گل‌ها و تصاویر را روی کیک به صورت سه بعدی خلق کنید. مدیران این شرکت امیدوارند با ChefDoodler دنیای پخت و پز را تغییر دهند.ChefDoodler به روشی مشابه مدل‌های قبلی 3Doodler عمل می‌کند. یعنی قبل از عبور از نازل دستگاه پرینتر، «کپسول‌های قند» را گرم و نرم می‌کند تا بتواند مجسمه‌های خوراکی باورنکردنی را ایجاد کند. این مجسمه‌ها همان‌طور که سرد می‌شوند، می‌توانند با چرخش‌های ساده، از یک کلوچه تا گل‌های شیرین روی کیک‌ها را درست کنند. حتی می‌توان برای تزئین کیک تولد، نماد کشورها مثل برج ایفل را با کمک این قلم پرینت سه بعدی، با سرعتی وصف‌نشدنی درست کرد. مدیران شرکت WobbleWorks یادآور شدند: روش‌های سنتی مجسمه‌سازی با ایزومالت و شکر دست و پاگیر هستند و به زمان زیادی نیاز دارند. گاه به دلیل بالا بودن دمای شکر ذوب شده، کار بسیار خطرناک می‌شود اما حالا این قلم سه بعدی کار را بسیار ساده‌تر کرده است. فعالان حوزه فناوری این قلم پرینت سه بعدی را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که در هر خانه یا قنادی کاملاً قابل استفاده باشد.
 این قلم سه بعدی فرایند کار با شکر را با حذف سختی‌ها و مشکلات آن بسیار هیجان‌انگیز و آسان می‌کند. یکی از موانع کار با شکر و ایزومالت این است که به سرعت جامد می‌شود و می‌بندد و شکل دادن آنها با دست بسیار سخت می‌شود، اما کاربران می‌توانند به سادگی ChefDoodler را با کپسول‌های قندی رنگارنگ و آماده پر کرده و سپس با انتخاب یک تنظیم سرعت مناسب در عرض چند ثانیه شروع به خلق خوراکی‌های شیرین و چشم‌نواز کنند.
این قلم سه بعدی، رشته‌های ذوب شده شکر را حتی برای کارهایی با اشکال پیچیده به آرامی از طریق نازل روی کیک پمپ می‌کند. قلم ارائه شده دارای دو نازل قابل جابه‌جایی، دو کارتریج کپسولی، یک برس تمیزکننده، یک منبع تغذیه با آداپتورهای بین‌المللی و یک صفحه سیلیکونی شفاف برای ساخت آثار شیرین سه بعدی با شابلون‌هایی است که زیر صفحه قرار داده شده است.
جستجو
آرشیو تاریخی