مراقب سیم‌کارت‌های خود باشید

 بسیاری از کاربران تلفن همراه بیش از یک سیم‌کارت دارند و به دلایل مختلف از جمله سهل‌انگاری یا فراموشکاری، از سیم‌کارت خود بی‌اطلاع هستند. در حالی که بسیاری از کاربران از کنار چنین موضوعی بدون توجه عبور می‌کنند، واقعیت این است که گم شدن هر سیم‌کارت می‌تواند منجر به بروز دردسرهای فراوان برای آنها شود. تنها کافی است چنین سیم‌کارتی به دست مجرمان و کلاهبرداران بیفتد. در چنین شرایطی عواقب همه اعمال مجرمانه آنها با مالک سیم‌کارت است بدون اینکه حتی روحش از چنین قانون‌شکنی‌ها و جرم‌هایی اطلاع داشته باشد. این موضوع کاملاً فراگیر است به گونه‌ای که در تازه‌ترین گزارش پلیس فتا آمده، ۷۰ درصد پرونده‌های پلیس فتا مربوط به سیم‌کارت است.
برخی کاربران نیز با اعتماد به دوستان و آشنایان، سیم‌کارت خود را در اختیار آنها قرار می‌دهند که پلیس فتا بارها در این زمینه هم هشدار داده است. بهتر است در چنین مواردی انتقال قانونی سیم‌کارت به نام شخص دیگر انجام شود تا مشکل خاصی برای کاربران ایجاد نشود.
در سال‌های گذشته بویژه در زمانی که شاهد ارائه سیم‌کارت‌های ارزان از سوی اپراتورهای مختلف در مناسبت‌های گوناگون بودیم، موضوع سیم‌کارت‌های جعلی و ناقص یا سیم‌کارت‌های بدون هویت منجر به اقدامات خلافکارانه، به یک معضل اساسی تبدیل شده بود. بدین ترتیب برای حل این مشکل، سرانجام رگولاتوری دست به اقدامات مهمی در این زمینه زد که از جمله آنها می‌توان به راه‌اندازی سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکان برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی اشاره کرد.
کاربران علاوه بر استعلام از طریق سامانه، می‌توانند با ارسال کد ملی به یکی از شماره‌های ۳۰۰۰۱۵۰ و ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱، از تعداد خطوط ثبت شده مطلع شوند. البته کاربران باید به این نکته توجه کنند که در هر دوره ۱۰روزه تنها یک بار می‌توانند از این روش استفاده کنند.
جستجو
آرشیو تاریخی